וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיאטנית חושפת את הדרך הקלה והטעימה להפוך שוקולד לבריא יותר

נירה פלדמן, תזונאית קלינית לתינוקות וילדים

עודכן לאחרונה: 7.7.2024 / 9:45

יום השוקולד נחגג היום ברחבי העולם וזוהי הזדמנות נהדרת לדבר על כמה עובדות חשובות: אז כמה כפיות סוכר יש ב-4 קוביות שוקולד - ולא פחות חשוב - מה אוכלים לצידן כדי שיהיה בריא יותר?

מתכון שוקולד ויראלי שנכשל/NOW רוני שרמייסטר

אהבה לשוקולד ואהבה למתוק היא נחלת הכלל המוכרת היטב לכולנו. בין שנרצה ובין שלא, נולדנו עם אהבה מולדת לטעם מתוק. בתרבות השפע העוטפת אותנו, שוקולד הוא חלק נכבד מההיצע ונתפס כיוקרתי ומפנק. אבל כמה כדאי לאכול? האם יש בו גם ערכים תזונתיים חיוביים והאם עדיף לאכול שוקולד מריר?

יתרונות תזונתיים ובריאותיים
המרכיב המרכזי בשוקולד היא אבקת קקאו, מעניין לדעת כי הקקאו עשיר במינרלים החיוניים לתפקוד הגוף כמו: ברזל, אבץ, סלניום, מגנזיום, אשלגן וזרחן. למגנזיום למשל תפקיד חשוב לתפקוד השרירים ומערכת העצבים. בקקאו כמות גדולה של פוליפנולים שהם נוגדי חמצון חזקים ונחקרו רבות כבעלי השפעה חיובית על הבריאות למניעת מחלות. ככל שריכוז מוצקי הקקאו בשוקולד גבוה יותר (והוא מריר יותר), כך הוא עשיר יותר בפלבנואידים (נוגדי חמצון) ומכיל פחות סוכר.

חסרונות
בקקאו תאובורמין וגם מעט קפאין ששניהם חומרים מעוררים. בקקאו כמות גדולה של חומצה אוקסאלית שיכולה להקשר לסידן ולהפחית את הזמינות של הסידן וליצור אבנים בכליה. בנוסף בשוקולד כמות גדולה של סוכר ושומן רווי המקושרים לעודף משקל והשמנת יתר.

בנוסף, מעניין לדעת כי חבילת שוקולד (100 גרם), מכילה כ- 500-600 קילו קלוריות וכ -12-14 כפיות סוכר. במנת הגשה של שוקולד, כלומר שורת שוקולד של ארבע קוביות קטנות, כמות הקלוריות היא כ-90 קילו קלוריות וכ-2 כפיות סוכר. בשנים האחרונות נהוג להגדיר את כמות השוקולד לפי כמות מוצקי הקקאו, באחוז משקלי במוצר, שוקולד מכיל עד 90% מוצקי קקאו.

שוקולד. ShutterStock
כמה סוכר יש שם?/ShutterStock

השוקולד מוכר כמזון כבר מאות שנים. מקורו מפולי קקאו הגדלים ברחבי העולם באזורים טרופים, במדינות כמו ברזיל וגאנה. פרוש שמו הלטיני של קקאו: "מזון האלים". שנים לפני השימוש ברחבי אירופה הוא נצרך רק כמשקה מתוק או מר. רק לפני כ 200 שנה התחילו ליהנות מהשוקולד כממתק. הצריכה של השוקולד עלתה עם השנים ומוערכת כ-5-10 ק"ג לאדם בשנה עם שונות בין מקומות שונים בעולם.

שוקולד הוא צורה מעובדת מאוד של קקאו, קיימות צורות רבות של תהליך היצור ולכולן אותם שלבים בסיסיים: זרעי הקקאו (לרב ממספר זנים) עוברים תהליך של תסיסה, קלייה, וטחינה. שלבי העיבוד פותחו מאות שנים כדי להפוך את זרעי הקקאו לטעימים. זרעי הקקאו הופכים לאבקת קקאו שמכילים כ-50% חמאת קקאו והשאר מוצקי קקאו. לאבקת הקקאו מוסיפים סוכר ורכיבים נוספים לקבלת שוקולד במגוון הרכבים וטעמים.

ולסיום, כמה עצות: תכננו להגיש את השוקולד, כולל ממרח השוקולד כחלק מכל הממתקים, בכמות מתאימה, כחלק מהשגרה היומית בצורה מאוזנת. רצוי ב"שעת המתוק" אחר הצהריים. בדיוק באותו אופן שאנחנו מתכננים את שגרת הארוחות במהלך היום. להורים, כדאי להגיש את השוקולד ללא תנאים, גם לא כפרס או כניחום.

לילדים צעירים וגם למבוגרים מומלץ להציע לצד הממתק מנה חלבונית כמו יוגורט ובתוספת פרי. כדאי ללמד את הילדים על המזון ואפשר לומר באופן פשוט וטבעי שממתקים אוכלים במידה. מנה מתאימה של שוקולד היא שורה-ארבע קוביות.



נירה פלדמן, תזונאית קלינית לתינוקות וילדים, רכזת תחום תזונת ילדים, מכבי שרותי בריאות, מחוז צפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully