וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרופות המהפכניות לדמנציה: איך ניתן להשיגן בישראל וכמה עולות?

פרופ' יהודית אהרון פרץ

עודכן לאחרונה: 4.7.2024 / 14:03

השבוע אושרה תרופה שנייה לדמנציה, שהצליחה למנוע את התקדמות המחלה, ולהאט את ההידרדרות הקוגניטיבית. איך פועלות התרופות, מה ההבדל ביניהן, איך ניתן להשיגן בישראל וכמה תצטרכו לשלם?

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

מחלת אלצהיימר היא הגורם הנפוץ ביותר לדמנציה. כ-60% מבין האנשים החיים עם דמנציה חולים במחלת אלצהיימר. בישראל כ-150,000 איש עם דמנציה ובהתאמה ההערכה היא שכ-90 אלף איש מתוכם חולים במחלת אלצהיימר. מחלת אלצהיימר מסתמנת לרוב תחילה בירידה בזיכרון. בהמשך מתווספים ליקויים בכישורי השפה ובהתמצאות, הפרעות התנהגות, קשיי תכנון וכשלים בקבלת החלטות. האובדן הקוגניטיבי גורם בהדרגה לירידה בתפקוד ומסתמנים קשיים בתפקודי היום יום. הגורמים למחלת אלצהיימר עדיין אינם ברורים. במיעוט המקרים המחלה מועברת בהורשה.

מחלת אלצהיימר מאופיינת בהצטברות במח של החלבונים בטא עמילואיד וטאו הנחשבים רעילים לתאי המוח. והתסמינים (לקות בזיכרון, בחשיבה, בשפה וכדומה) נגרמים כתוצאה מהנזק המצטבר לרקמת המוח בעקבות התהליכים הביולוגיים. השינויים החולניים ברקמת המוח מתחילים להתרחש שנים רבות לפני תחילת ההתדרדרות הקוגניטיבית ומתאפיינים בשקיעה של החלבונים עמילואיד-בתא ותאו.

תרופות דמנציה. ShutterStock
בקרוב מהפכה? דמנציה/ShutterStock

מה הבשורה של התרופות החדשות?

מדובר בפריצת דרך. טיפול מונע או מרפא למחלת אלצהיימר עדיין לא קיים. עד לפני שנה, הטיפולים הקיימים כללו "טיפולים סימפטומטיים" בלבד המטפלים בתסמיני המחלה. רשות הבריאות והמזון האמריקאית ( FDA) אישרה לפני שנה לראשונה - טיפול משנה "מהלך מחלה" בתרופה לקנמב של חברת ביוג'ן ואסאי; והשבוע אישרה פעם שנייה טיפול משנה מהלך מחלה בתרופה דונאנמב של חברת אלי לילי.

תרופות אלו מוכיחות כי קיימת אפשרות להתערב בתהליכים ביולוגים הגורמים לנזק מוחי במחלת אלצהיימר ועל ידי ההתערבות לשנות את מהלך המחלה הקלינית כך שהן פותחות עידן חדש של טיפול במחלה עצמה.

אנו מקווים שבהמשך תופענה תרופות נוספות חדשות ויעילות יותר בריפוי ומיגור מחלה איומה זו. תהליך פיתוח התרופות והטיפול נשען כיום על היכולת לאבחן בברור ובדיוק את התהליכים הביולוגיים במחלת אלצהיימר וזאת בעזרת הסמנים הביולוגיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

איך התרופות החדשות לאלצהיימר פועלות?

שתי התרופות הן נוגדנים מונוקלונליים כנגד מרכיבי חלבון העמילואיד ששקיעתו גורמת לנזק מוחי וכך מתרחשת פגיעה הדרגתית בזכרון ובחשיבה, ביכולת לארגן ולשלוף מידע, וכך באופן הדרגתי הנזק מתפשט באופן בלתי הפיך.

לקנמב פועלת כנגד מרכיבי הפיברילות בעמילואיד בטא במח. דונאנמב פועלת כנגד הצטברות היתר של הפלאקים במח.

מה יעילותן של התרופות החדשות האלו?

שתי התרופות הוכיחו יעילות בהאטת ההידרדרות הקוגניטיבית והתפקודית למשך מספר חודשים. הן אינן מבריאות ואינן מרפאות את הלקות הקוגניטיבית, אבל מאטות אותה.

איך משתמשים בתרופות?

מטופלים שנמצאו מתאימים לטיפול (לאחר שלילת תופעות הלוואי) יטופלו באמצעות עירוי תוך ורידי באשפוז יום:

  • לקנמב: בעירוי פעם בשבועיים
  • דונאנמב: בעירוי פעם בחודש
עירוי נוזלים. ShutterStock
התרופות ניתנות בעירוי/ShutterStock

כמה עולות התרופות נגד אלצהיימר?

שתי התרופות אינן בסל כרגע. אנו מקווים שתכללנה בסל בהמשך. ניתן לקבל כרגע את התרופה במספר מרפאות בארץ במימון פרטי. העלות בארץ אינה ידועה עדיין, אבל בארצות-הברית העלות ללקנמב נעה סביב 2,000-3,000 דולר לחודש (תלוי מינון), כאשר העלות לדונאנמב היא כ-2666 דולר לחודש.

היכן ניתן לקבל את הטיפול?

באופן פרטי וגם בבתי החולים איכילוב ורמב"ם. מרכזים רפואיים נוספים צפויים להצטרף בשבועות הקרובים.

באיזה שלב של המחלה ניתן לקחת את התרופות?

האטת הידרדרות קוגניטיבית-תפקודית הוכחה בחולים הסובלים ממחלת אלצהיימר בשלב בו קיימת ירידה קוגניטיבית-התנהגותית מתונה או דמנציה קלה. במילים אחרות - תרופות אלו יעילות רק בשלבים מוקדמים של מחלת אלצהיימר. היכולת לאבחן את הגורמים לירידה קוגניטיבית בשלבים מוקדמים מעלה את הצורך בחשיבות האבחון המוקדם.


ב-22 ביולי נציין בישראל וברחבי העולם את יום בריאות המוח, עמותת עמדא מבקשת להדגיש: "אנו רואים חשיבות בהעלאת מודעות למחלות המוח ומקווים כי פריצת הדרך החדשה באבחון כמו גם הטיפול בתרופות משנות מחלה ישים את מחלת הדמנציה ומחלת אלצהיימר במרכז השיח אצל מקבלי ההחלטות ויביא להשקעת משאבים בהסברה בקרב הקהיליה הרפואית והציבור הרחב, באיסוף מידע על המחלה שלא קיים כיום בישראל ובמתן עזרה וסיוע לבני המשפחה המטפלים הנדרשים בכוחות פיזיים ורגשיים רבים במשך שנים רבות".

הכותבת היא יו"ר המועצה המדעית המייעצת לעמותת עמדא, לסיוע לבני משפחה של חולים בדמנציה. ניתן לפנות בקו החם 8889 * או באתר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully