וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 שזיפים מיובשים כל יום יכולים למנוע את המחלה הזו

עודכן לאחרונה: 2.7.2024 / 9:21

התרגלנו להשתמש בשזיפים מיובשים בשביל למנוע עצירויות, אבל אמת היא שהם טובים לעוד הרבה דברים. כעת מתברר שהם יכולים למנוע אוסטאופורוזיס - מחלה שמחלישה את העצמות וגורמת להן להישבר

מכבי מתוק בריא/מכבי

כאשר מדברים על סידן, כולם עדיין מדברים על חלב, אבל האמת היא שיש מספר של מזונות אחרים, אפילו מן הצומח, שיכולים להוות תחליף ראוי. על פי מחקר חדש - שזיפים מיובשים יכולים לעשות עבודה מצויינת בשמירה על העצמות .המחקר שפורסם בכתב העת Osteoporosis International חושף כי מנה יומית של שזיפים מיובשים מסייעת להאט את אובדן העצם ומקטינה את הסיכון לשברים בעצמות.

"זהו הניסוי המבוקר האקראי הראשון שבוחן תוצאות עצם תלת מימדיות ביחס למבנה העצם, גיאומטריה וחוזק משוער", אומרת פרופסור מרי ג'יין דה סוזה, מומחית לקינסיולוגיה ופיזיולוגיה בפן סטייט. "במחקר שלנו ראינו שצריכת שזיפים יומית השפיעה על גורמים הקשורים לסיכון לשברים. זה לא יסולא בפז מבחינה קלינית".

שזיפים מיובשים. ShutterStock
פיתרון טעים ובריא/ShutterStock

עצמות נוצרות מרקמות דינמיות שתמיד משפצות את עצמן. באמצעות תאי עצם מיוחדים, עצמות ישנות מוחלפות כל הזמן בעצמות חדשות יותר. עם זאת, ככל שמישהו מתבגר, התהליך הזה מאט. גוף האדם ממשיך לפרק עצמות ישנות, אך אין מספיק זמן להחליף עצמות ישנות בחומר חדש.

יחד עם מבוגרים, נשים לאחר גיל המעבר חוות לעיתים קרובות ירידה בחוזק העצם. הם גם בסיכון גבוה יותר לאובדן עצם הנקרא אוסטאופורוזיס. מחלה זו גורמת לעצמות להיות פחות צפופות ומבנה העצם להשתנות, מה שהופך אותן לחלשות יותר ומועדות יותר לפציעות. מכיוון שהאסטרוגן חשוב לבריאות העצם, הירידה של הורמון הרבייה במהלך גיל המעבר מאיצה את אובדן צפיפות העצם. בסך הכל, למעלה מ-10 מיליון אמריקאים סובלים מאוסטיאופורוזיס.

כרגע אין תרופה לאוסטאופורוזיס, ולעתים קרובות אין שימוש בתרופות לטיפול במצב. שזיפים מיובשים מציעים אלטרנטיבה זולה ונגישה לשמירה על בריאות העצם, שכן הם עמוסים בתרכובות ביו-אקטיביות כגון פוליפנולים, מה שעשוי להחליש מסלולים דלקתיים המעורבים באובדן עצם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
צילום רנטגן של עצמות אגן של אישה. ShutterStock
צילום רנטגן של עצמות אגן של אישה/ShutterStock

מחקרים קודמים השתמשו בבדיקה לצפיפות עצם (DXA) כדי לבחון את צפיפות מסת העצם הדו-ממדית ולאבחן אוסטאופורוזיס. עם זאת, סריקות אלה מתקשות להבדיל בין סוגי רקמות עצם שונים או למדוד את התכונות המבניות של העצם, המהווה גורם חשוב למדידת חוזק ואיכות העצם של האדם.

"כשאנחנו מסתכלים על צפיפות המינרלים של העצם, אנחנו בוחנים כמה עצם יש, אבל אנחנו גם רוצים לדעת על איכות העצם. כאשר אנו מסתכלים על תמונה תלת מימדית, אנו יכולים להסתכל על מבנה העצם, הגיאומטריה והמיקרו-ארכיטקטורה. במילים אחרות, זה אומר לנו כמה העצם טובה", מסבירה דה סוזה.

"נתונים מרגשים"

צוות המחקר יצר ניסוי אקראי מבוקר של 12 חודשים בו נרשמו 235 נשים לאחר גיל המעבר. נשים הוקצו באחת משלוש קבוצות: אכילה ללא שזיפים מיובשים, אכילה של 50 גרם (ארבעה עד שישה שזיפים מיובשים ביום), או אכילה של 100 גרם (10 עד 12 שזיפים מיובשים מדי יום). מדי שישה חודשים, נשים עברו סריקת טומוגרפיה ממוחשבת כמותית היקפית למדידת צפיפות מסת העצם בתלת-ממד, גיאומטריית העצם וחוזק העצם.

לאחר שנה, נשים שלא אכלו שזיפים מיובשים הראו פחות צפיפות מסת עצם וחוזק עצם בעצם השוק. לעומת זאת, נשים שאכלו שזיפים מיובשים מדי יום ראו שיפורים בבריאות העצמות שלהן. באופן ספציפי, אלה שאכלו לפחות ארבעה עד שישה שזיפים מיובשים מדי יום שמרו על צפיפות העצם, חוזק העצם ומבנה העצם, במיוחד בעצם קליפת המוח.

החוקרים ממליצים לאכול ארבעה עד שישה שזיפים מיובשים במקום 10 עד 12 מדי יום. למרות היתרונות הבריאותיים הנוספים של אכילת יותר שזיפים מיובשים, אנשים בקבוצת ה-100 גרם היו צפויים לנשור מהניסוי בגלל שהתקשו לאכול כל כך הרבה מדי יום.

"אלה נתונים די מרגשים למחקר של 12 חודשים", ממשיכה דה סוזה. "הצלחנו לשמור ולשמר את העצם בעצם נושאת המשקל, הקורטיקלית של השוקה, ושמירה על חוזק העצם והעצם בקליפת המוח היא המפתח למניעת שבר".

המחקר החדש מראה את היתרונות של שזיפים מיובשים על פני טיפולים אחרים לבריאות העצם. בעוד שכולם יפיקו תועלת מבריאות עצם טובה יותר, זה יהיה שימושי ביותר עבור מבוגרים ונשים לאחר גיל המעבר. אכילת שזיפים מיובשים עשויה גם להפחית את הסיכון לאוסטאופורוזיס, אך יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את כל היתרונות הללו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully