וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבחור הזה גדל שיער בגרון כתופעת לוואי ביזארית של עישון

3.7.2024 / 0:04

גבר מעשן התלונן על שיעול כרוני וצרידות - וככה התגלתה תופעת לוואי ביזארית של עישון במחקר על מקרה יוצא דופן ומסמר שיער: מטופל ששיער החל לגדול בגרונו. לפי ממצאי המקרה, השערות בדרכי הנשימה של המטופל יכלו לצמוח לאורך עשרות סנטימטרים

תשדיר נגד עישון סיגריות - שגרמות לאימפוטנציה/NHS

הסיכונים החמורים של עישון טבק ידועים לכל והם כוללים: סרטן, מחלות לב, שבץ מוחי, מחלות ריאה, סוכרת והזדקנות מואצת של העור. כעת מתברר שאפשר להכניס עוד סיכון לרשימה המלחיצה: גדילת שיער בגרון.

גבר אוסטרי בן 52 שמעשן באופן קבוע החל לגדל שיער בתוך גרונו כסיבוך נדיר של התמכרותו לסיגריות. המקרה שלו פורסם מוקדם יותר החודש ב-American Journal of Case Reports. הגבר ביקר אצל הרופאים ב-2007, כ-17 שנים לאחר שהחל לעשן. הוא חווה קול צרוד, קשיי נשימה ושיעול כרוני. בדיקת ברונכוסקופיה חשפה אצלו דלקת ומספר שערות בגרונו - באזור שנותח בעבר. המטופל אובחן עם צמיחת שיער אנדוטרכיאלית - או צמיחת שיער בגרון.

הבעיה שלו החלה בכלל כשהיה בן 10, כשהוא כמעט טבע וטופל בטרכאוסטומיה (פיום קנה) כדי לייצב את נשימתו. הפצע נסגר לאחר מכן באמצעות עור וסחוס מאוזנו. מאוחר יותר בחייו, כשפנה לטיפול בשיעול ובקוצר הנשימה שלו, זוהתה צמיחת שיער סביב מקום ההשתלה. הרופאים הצליחו להסיר את השערות על ידי תלישתן, הליך שסיפק לו הקלה אך לא פתרון קבוע. השערות המשיכו לצמוח מחדש - והמטופל חזר לבית החולים מדי שנה במשך 14 שנים, כשהוא מתלונן על אותם תסמינים.

בדרך כלל, נמצאו שש עד תשע שערות באורך חמישה סנטימטרים בגרונו של האיש, כאשר חלקן עברו דרך תיבת הקול שלו וגדלו לתוך פיו. לפי ממצאי המחקר, השערות בדרכי הנשימה של המטופל יכלו לצמוח לאורך שנע בין 22-15 ס"מ ולפעמים הן היו ארוכות כל כך שאפשר היה לראות אותן מציצות מפיו.. בנוסף להסרתן, האיש טופל באנטיביוטיקה, שכן השערות היו מכוסות בחיידקים. הרופאים הדגישו בפני המטופל שלעישון שלו יש קשר לבעיה.

בדיקה חשפה את מיקומו של כתם השיער המוזר. American Journal of Case Reports, אתר רשמי
בדיקה חשפה את מיקומו של כתם השיער המוזר/אתר רשמי, American Journal of Case Reports
בדרך כלל נמצאו שש עד תשע שערות באורך חמישה סנטימטרים בגרונו של הגבר. American Journal of Case Reports, אתר רשמי
בדרך כלל נמצאו שש עד תשע שערות באורך חמישה סנטימטרים בגרונו של הגבר/אתר רשמי, American Journal of Case Reports

המצב השעיר טופל רק ב-2022 כשהאיש הפסיק לעשן - והרופאים הצליחו לבצע קרישת פלזמה אנדוסקופית (צריבה של השורש ממנו צמחה השיער). קרישה שנייה, בשנה שלאחר מכן, ביטלה את חזרת השערות לחלוטין.

בעוד שכ-11% מאוכלוסית העולם (כ-1.3 מיליארד בני אדם) מעשנים טסק בדרך כזו או אחרת, צמיחת שיער אנדוטרכיאלית היא תופעה נדירה ביותר. בדו"ח שלהם, הרופאים ציינו שזה רק המקרה השני מסוגו שהם ראו. בשל נדירות זו, הסיבה המדויקת למצב השעיר עדין נתונה לוויכוח.

במקרה זה, הצוות המטפל סבור שהמצב הרפואי השעיר הופעל על ידי העישון של הגבר. כלומר, העישון גורם לדלקת של רקמת הגרון, שעלולה לגרום לתאי גזע להפוך לזקיקי שיער - ובכך לאפשר צמיחת שיער. "ממצאים אלה עשויים לתמוך בהשערה שלנו כי הרגלי העישון במקרה המוצג עשויים היו לגרום וגירו את צמיחת השיער האנדוטרכיאלי", כתבו הרופאים, "כמובן, לא ניתן להוכיח את ההנחה הזו עקב נדירותם של מקרים אלה".

לפני ואחרי הסרת השיער:

תמונות לפני ואחרי הסרת השיער מגרונו של המטופל. American Journal of Case Reports, אתר רשמי
תמונות לפני ואחרי הסרת השיער מגרונו של המטופל/אתר רשמי, American Journal of Case Reports

בשנה שעברה סיפרנו לכם על גבר מעשן בן 64 מאוהיו שהבחין שלשונו מתחילה לשנות צבע ומרקם - עד שהיא הפכה לירוקה ושעירה. גם שם מסתבר שמדובר היה בתופעת לוואי של עישון שגם היא נדירה מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully