וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים חושפים 3 סודות שיעזרו לכם להגיע לגיל מאה, ויעילים בכל גיל

עודכן לאחרונה: 25.6.2024 / 8:58

תמיד חשבתם שאם תתאמנו כל החיים ותאכלו בריא תוכלו להגיע לגיל מופלג - ובכן, עכשיו מסתבר שאתם יכולים להקפיד על אורח חיים רק בגיל מאוחר - ממש מאוחר. הנה התוצאות המעודדות של מחקר חדש

חגיגות יום הולדת 116 ל"מיס סוזי" האישה המבוגרת בעולם/צילום: רויטרס

אפילו בשנות ה-80, עדיין לא מאוחר לאמץ הרגלים בריאים שיכולים לעזור לחיות עד גיל 100 ומעלה. זה המסר המעודד ממחקר בינלאומי חדש ופורץ דרך, שמצא כי למבוגרים שקיימו אורח חיים בריא יותר יש סיכויים טובים יותר באופן משמעותי להפוך לבני מאה.

המחקר, שפורסם ב-JAMA Network Open, מצביע על כך שבחירות אורח חיים פשוטות כמו אי עישון, פעילות גופנית סדירה ואכילת תזונה מגוונת יכולות להגביר את הסיכויים שלכם להגיע למאה והחלק הכי טוב - זה יכול לקרות גם אם תבצעו את כל השינויים הללו בשנים האחרונות. זהו ממצא מלא תקווה שמאתגר את ההנחות לגבי ההשפעה של שינויים באורח החיים עבור מבוגרים מאוד.

"נראה שהקפדה על אורח חיים בריא חשובה גם בגילאים מאוחרים, מה שמרמז על כך שבניית תוכניות אסטרטגיות לשיפור התנהגויות אורח חיים בקרב כל המבוגרים עשויה למלא תפקיד מפתח בקידום הזדקנות בריאה ואריכות ימים", כתבו מחברי המחקר בדוח שלהם.

אישה מבוגרת חוגגת יום הולדת. XiXinXing, ShutterStock
ממצאים מלאי תקווה/ShutterStock, XiXinXing

כדי לחקור את הקשר בין אורח חיים לאריכות חיים קיצונית, החוקרים השתמשו בנתונים מסקר אריכות ימים בריאה שנערך בסין ונחשב אחד המחקרים הגדולים ביותר בעולם על אנשים מבוגרים מאוד. הם זיהו 1,454 אנשים שחיו עד גיל 100 לפחות, ולאחר מכן התאימו אותם ל-3,768 משתתפים בקבוצת ביקורת בעלי גיל ומרקע דומים שמתו לפני שהגיעו לגיל 100.

הצוות בנה "ציון אורח חיים בריא" (HLS) המבוסס על שלושה גורמים מרכזיים:
מצב עישון (מעולם לא עישנו, מעשן לשעבר או מעשן בהווה)
הרגלי פעילות גופנית (נוכחי, לשעבר או כאלה שמעולם לא התאמנו)
גיוון תזונתי (מבוסס על צריכה קבועה של פירות, ירקות, דגים, שעועית ותה)

המשתתפים קיבלו 0-2 נקודות עבור כל גורם, עבור ציון אפשרי כולל של 0-6. לאחר מכן השוו החוקרים את ציוני אורח החיים של בני מאה לאלה שלא הגיעו ל-100 כדי לראות אם הרגלים בריאים יותר קשורים לאריכות ימים.

ביצוע של בחירות בריאות הניב תוצאות מדהימות. לאלה עם ציוני אורח החיים הגבוהים ביותר (5-6 נקודות) היו סיכויים גבוהים ב-61% להפוך לבני מאה בהשוואה לאלו עם הציונים הנמוכים ביותר (0-2 נקודות). קשר זה החזיק מעמד גם לאחר שהתייחסו לגורמים כמו רמת השכלה, מצב משפחתי ומצבים בריאותיים קיימים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פירות וירקות, שוק התקווה ת"א, 16 במאי 2023. ראובן קסטרו
פירות וירקות, שוק התקווה ת"א, 16 במאי 2023/ראובן קסטרו

הנה כמה דוגמאות:

מי שאף פעם לא עישן הגדיל את הסיכוי שלו להגיע ל-100 ב-25% בהשוואה למי שמעשן בהווה.
פעילות גופנית סדירה נוכחית העלתה את הסיכויים ב-31% בהשוואה לכאלה שלא התאמנו בכלל.
תזונה מגוונת ביותר שיפרה את הסיכויים ב-23% בהשוואה לתזונה הפחות מגוונת.

מעניין לציין שהחוקרים מצאו שמדד מסת הגוף (BMI) וצריכת אלכוהול לא היו קשורים באופן משמעותי להגעה לגיל מאה באוכלוסייה זו.

אף פעם לא מאוחר מדי

הבעייתיות במחקר נבעה מכך שרוב המידע על אורח החיים היה דיווח עצמי, מה שגורם לו להיות אל מדוייק. המחקר גם חסר מידע מפורט על הרגלי חיים בעבר, מה שהקשה על קביעת ההשפעה של התנהגויות לאורך החיים לעומת שינויים אחרונים.

בנוסף, המחקר היה תצפיתי, כלומר הוא יכול להראות אסוציאציות אבל לא יכול להוכיח ששינויים באורח החיים גורמים ישירות לאריכות חיים מוגברת. למרות שהמחקר היה גדול, כל המשתתפים היו סינים, כך שייתכן שהממצאים אינם חלים באותה מידה על אוכלוסיות אחרות.

למרות האזהרות הללו, המחקר מציע ראיות משכנעות לכך שאף פעם לא מאוחר מדי לבצע שינויים חיוביים.

"על ידי התמקדות בקבוצת הגיל המבוגרת (מעל 80 שנים), הקשר שנצפה בין מדד גבוה יותר לבין סבירות גבוהה יותר להפוך לבני מאה הרחיב את ההבנה שלנו שאנשים עם התנהגות אורח חיים בריא, אפילו בגיל מתקדם מאוד, עדיין יכולים להיות בעלי בריאות טובה יותר תוצאות בהשוואה למקביליהם", מסכמים המחברים.

המחקר גם מצביע על כך שיוזמות בריאות הציבור המכוונות לשיפור אורח החיים בקרב מבוגרים עשויות להשפיע באופן משמעותי על בריאות האוכלוסייה ואריכות ימים. ככל שהאוכלוסיה העולמית מזדקנת, מציאת דרכים לקדם לא רק חיים ארוכים יותר אלא חיים ארוכים בריאים יותר הופכת חיונית יותר ויותר. עבור אנשים פרטיים, הטייק-אווי ברור - שינויים קטנים וברי קיימא באורח החיים, אפילו בשלב מאוחר בחיים, עשויים להגביר את הסיכויים שלך להצטרף למועדון האקסקלוסיבי לגיל המאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully