וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תיכנסו לסטטיסטיקה: כך תזהו אם השומה שלכם היא סרטנית

פרופ' ארנון כהן

עודכן לאחרונה: 19.6.2024 / 14:10

שלא כמו סוגי סרטן אחרים, את סרטן העור, מלנומה, ניתן לזהות כבר בשלבים הראשונים של המחלה. כך תוכלו לזהות בעצמכם ולמנוע מהמחלה להתפשט

תאים סרטניים של מלנומה/מוגש כשירות לציבור בחסות חברת BMS

השמש הישראלית שכולנו אוהבים יכולה להיות גם מסוכנת. בכל שנה מאובחנים בישראל כ-1,800 חולים חדשים עם מלנומה, סרטן עור קטלני.

כמו בסוגי סרטן רבים אחרים, גם כאן אבחון מוקדם יכול להציל חיים. כשמלנומה לא מאובחנת בזמן, היא שולחת במקרים רבים גרורות לאזורים אחרים בגוף, מה שמוריד את סיכויי ההישרדות של החולים.

דווקא מלנומה, שלא כמו סוגים אחרים של סרטן, ניתנת לזיהוי כבר בשלבים המוקדמים של המחלה. אם נדאג לגילוי מוקדם, יהיה לנו סיכוי גבוה לשרוד את המחלה. אז איך עושים את זה?

בדקו את העור שלכם באופן קבוע. חפשו נגעים חדשים או שינויים בנגעים קיימים. שימו לב לכל נגע שאינו סימטרי, עם גבולות לא סדירים, נגעים בצבעים לא אחידים, והכי חשוב - האם מופיע נגע שגדל או משתנה.

אישה צעירה עם שומות ונקודות חן. ShutterStock
שומה. אפשר לזהות אם היא סרטנית/ShutterStock

זיכרו את כלל ה-ABCDE: אסימטריה, גבולות, צבע, קוטר, שינוי בנגע. בנוסף, חשוב להגיע לבדיקת רופא עור, במיוחד כשמדובר באנשים בסיכון גבוה למלנומה. אנשים בסיכון גבוה למחלה עם כאלו עם היסטוריה משפחתית של מלנומה, בעלי עור בהיר ו/או נמשים ואנשים שנחשפו במידה רבה לשמש.

מעבר לגנטיקה ולתנאים איתם נולדנו, השמש היא הגורם המשפיע ביותר להופעת מלנומה. לכן, חשוב ביותר להתגונן מקרני השמש על ידי מריחת קרם הגנה (SPF 30 ומעלה) לא רק כשאתם בבריכה או על שפת הים, גם בחיי היום יום שלכם, כשאתם יוצאים מהבית ונחשפים לשמש. חבישת כובע רחב שוליים גם כן מומלצת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"הברווזון המכוער" באבחנת מלנומה

כאשר אנו מלמדים על אבחון מוקדם של מלנומה, אנחנו משתמשים בסיפור "הברווזון המכוער", האגדה המפורסמת של הסופר הדני הנס כריסטיאן אנדרסן, שפורסמה לראשונה בשנת 1843. הסיפור עוסק בברווזון קטן ומכוער שנולד לאימא ברווזה, יחד עם אחיו היפים. הברווזון סבל מהתעללות מצד אחיו ומצד הסביבה בגלל מראהו השונה.

ברפואת העור, סימן "הברווזון המכוער" מתייחס לנגע עורי יחיד, המופיע בשונה משאר השומות בגוף. נגע זה עשוי להציג מאפיינים ייחודיים מבחינת צורה, צבע, גודל או התפתחות, המבדילים אותו משומות סמוכות. נגע זה עשוי בהחלט להיות מלנומה.

פרופ' ארנון כהן. באדיבות המצולמים
פרופ' ארנון כהן/באדיבות המצולמים

איך לזהות אם השומה שלכם היא מלנומה:

• אסימטריה: צורה לא סדירה או לא סימטרית.
• גבולות לא מוגדרים: גבולות מעורפלים, מטושטשים או לא אחידים.
• צבעים מרובים: הופעת גוונים שונים של חום, שחור, אדום, ורוד, לבן או כחול בתוך הנגע.
• נגע גדול: גודל הנגע גדל מעל 6 מ"מ.
• שינוי: שינויים בנגע לאורך זמן, כגון שינוי בצבע, צורה, גודל או הופעת גרד או דימום.

גילוי מוקדם של מלנומה מביא לשיפור משמעותי בסיכויי ההחלמה. ככל שהאבחון נעשה בשלב מוקדם יותר, כך ניתן לטפל בנגע ביתר קלות וביעילות, תוך הפחתת הסיכון להתפשטות המחלה ואף למוות. גילוי מוקדם של מלנומה יכול להציל את חייכם!

הכותב הינו מומחה ברפואת עור ומין ומנהל שירות העור במחוז דרום, שירותי בריאות כללית, מתנדב בארגון "למענכם" בראשות חתן אות הנשיא הרב יוסי ערבליך. זקוקים לייעוץ? חייגו *6884 "למענכם"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully