וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנחת הטלוויזיה רותי רוסו פירסמה כי חצי גבה נשרה לה. זו הסיבה

ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר

עודכן לאחרונה: 16.6.2024 / 9:27

אלופציה אראטה היא מחלה אוטואימונית שגורמת לנשירת שיער באזורים מסוימים של הקרקפת או הגוף. פעמים רבות היא נובעת מסטרס - ובמרפאות העור רואים יותר ויותר ילדים הסובלים ממנה

מתוך "אוטו אוכל - צו 8" עם אסף גרניט ורותי רוסו/עמוד הפייסבוק של רשת 13

בבוקר יום הולדתה, שיתפה מנחת הטלוויזיה והעיתונאית רותי רוסו באומץ, שהגבות שלה נשרו באופן מפתיע, והאבחנה לא איחרה להגיע: אלופציה אראטה. הרופאים שאבחנו פסקו שמדובר בסטרס שנאגר והתפרץ כתוצאה מאירועי 7 באוקטובר והמלחמה הממושכת מאז.

אלופציה אראטה (Alopecia Areata) היא מחלה אוטואימונית בשכיחות של כ-2% מהאוכלוסיה שגורמת לנשירת שיער באזורים מסוימים של הקרקפת או הגוף. במחלה זו, מערכת החיסון של הגוף תוקפת בטעות את זקיקי השיער, מה שגורם לנשירת שיער פתאומית ולהופעת אזורים קרחים עגולים או אובליים.

אלופציה אראטה עלולה להיות סמוכה למצב סטרס ודחק, או להחמיר כתוצאה ממנו. באופן כללי, ידוע כבר שמתח ממושך חושף את הגוף והנפש לבעיות בריאותיות שונות, ביניהן נשירת שיער, שעלולה להופיע החל מחודש וחצי עד ארבעה חודשים, מהסיטואציה של המתח או הטראומה.

בימים אלה מגיעים אל המרפאה גם ילדים וילדות, עם אלופציה אראטה ותופעות נוספות של נשירת שיער, בליווי ההורים שמשתפים בתחושתם שהתופעות נגרמות בעקבות ריבוי אזעקות והסטרס שליווה אותן.

אלופציה אראטה יכולה להופיע בכל גיל, והיא מתרחשת באופן שווה אצל נשים וגברים. נשירת שליש חיצוני של הגבה, עלול להיות קשור לחוסר איזון של בלוטת התריס. גם בילדים, נהוג לבצע בירור קצר לתפקוד בלוטת התריס במקרים רלוונטיים, אך יש לזכור כי ברוב המוחלט של המקרים המחלה מגבילה את עצמה.

הסיבות המדויקות למחלה אינן ידועות, אך היא נחשבת למחלה אוטואימונית וישנה נטייה גנטית במשפחות מסוימות. מתח כרוני נקשר כבר זמן רב לנשירת שיער, אך הסיבות לכך עדיין לא הובנו היטב. לרוב, השיער עשוי לצמוח מחדש ללא טיפול, מספר חודשים לאחר שהמצב שגרם לסטרס הסתיים, אך במקרים מסוימים המחלה יכול להופיע אובדן פתאומי של כלל השיער (אלופציה טוטאליס או אוניברסלית).

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

כיצד מטפלים?

ראשית, יש לגשת לבדיקה של רופא עור מומחה, לאבחון והתאמת טיפול אישית ובהתאם למקרה הספציפי.

- סטרואידים מקומיים : במשחה ו/ או בהזרקה לאזורים הפגועים.
- ⁠סטרואידים סיסטמיים: כאשר אבדן השיער נרחב.
- טיפול מקומי במינוקסידיל.
- טיפולים ביולוגיים חדשים יותר המיועדים למחלות אוטואימוניות. (רק כאשר אבדן השיער הוא נרחב)

התקרחות גבות עלולה להשפיע לרעה על הדימוי העצמי, ולכן כדאי גם לשקול פניה לעזרה מקצועית ולטיפול רגשי לצד הטיפול התרופתי. מומלץ גם לנהל את הסטרס, ולדאוג לבצע פעולות מרגיעות בהתאם לסגנון ולהעדפות אישיות.

צמיחה מחודשת של שיער הגבות עלול לקחת זמן רב יותר מאשר באזורים אחרים בקרקפת ואף יתכן שלא תהיה צמיחה מלאה מחודשת שלהן. הימנעו מעריכת ניסויים לא מבוקרים, כגון שימוש בתרופות סבתא לא מוכחות ולא מבוקרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully