וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שאסור לשתות חלב אחרי נטילת אנטיביוטיקה

דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים

עודכן לאחרונה: 10.6.2024 / 11:46

לקראת שבועות - חג החלב והגבינות, יו"ר הסתדרות הרוקחים מסביר אילו מאכלים בעייתיים לחולים הצורכים תרופות מסויימות, כיצד ניתן להימנע מהשפעות שליליות של המאכלים החלביים ומהן ההמלצות החשובות לרגישים ללקטוז?

איך לשמור על החלב טרי לאורך זמן?/@livefree6878

לתזונה יש השפעה חשובה מאוד בהקשר של צריכת תרופות: בחלק מהמקרים מזונות מסויימים עלולים לנטרל/ להפחית/ להגדיל את האפקט של התרופה, ולכן, בכל מקרה מומלץ מאוד לשאול את הרוקח בהקשר הזה.

תרופות רבות מכילות חומרים פעילים שיוצרים אינטראקציה (השפעה הדדית) עם הגוף באופנים שונים. הדיאטה שלנו, כמו גם אורח החיים שאנו מנהלים, יכולים להשפיע על יכולתה של התרופה לפעול בגוף.

צריכת חלב ומוצריו מעשירה את התפריט ומהווה חלק חשוב בתזונה המערבית. החלב מכיל חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, סידן וויטמינים בקבוצה D. ובכל זאת, אחוז לא מבוטל של האוכלוסייה סובל מאי סבילות ללקטוז - חלבון החלב. דבר המתבטא בגזים, כאבי בטן, שלשולים/עצירויות וכדומה. תופעה זו מתפתחת עם הגיל עקב ירידה באנזים המפרק את הלקטוזה במעי. ישנו חלק נכבד מהאוכלוסייה שהחג עלול להוביל לעלייה בסימפטומים ואי הנוחות שהם חשים בעקבות צריכה מוגברת של מוצרי החלב.

אישה בולעת כדור עם כוס חלב. ShutterStock
לחכות 3 שעות אחרי נטילת התרופה/ShutterStock

האם יש מאכלים בעייתיים עבור אנשים הנוטלים תרופות קבועות?

מזונות מסוימים, כמו גם משקאות, אלכוהול, קפאין וסיגריות, יכולים ליצור אינטראקציה שלילית עם תרופות, להפחית מיעילותן ולגרום לתופעות לוואי חמורות.

להלן מספר מאכלים שעלולים להוביל להגברת הסימפטומים בקרב הסובלים מרגישות ללקטוז ובין היתר לבעיה עבור הנטולים תרופות מסויימות:

מוצרי חלב: צריכת מוצרי חלב עם חלק ממגוון התרופות האינטיביוטיות עלול לגרום לנטרול או להפחתת האפקט של התרופה. יש לאפשר מרווח זמן של שלוש שעות לפחות בין צריכת מוצרי חלב ואנטיביוטיקה.

עלים ירוקים: ויטמין K המצוי בתרד, קייל, ברוקולי, פטרוזיליה, תימין, מנגו, אבוקדו, פפאיה, חומוס, עדשים ופירות וירקות אחרים עלול להפחית את היעילות של מדלל דם פופולרי בשם "וורפארין" (קומאדין), המשמש למניעת קרישי דם ושבץ, ולהגדיל את הסיכון לקרישיות יתר. מומלץ לגלות עירנות ולהתייעץ עם הרוקח בהקשר לזמני נטילת הטיפול.

קפאין: קפאין, וקפה בפרט, עלולים לגרום גם לעליית דופק ולחץ דם, במיוחד אם נצרכים במינונים גבוהים, והתופעה הזו עלולה להיות מסוכנת כשהיא משולבת בתרופות המעלות דופק ולחץ דם כמו תרופות להפרעות קשב וריכוז, או אם אתם סובלים מיתר לחץ דם או הפרעות בקצב לב ונוטלים תרופות להאטת הדופק ולהפחתת לחץ הדם. ההמלצה היא להתייעץ עם הרוקח לגבי מינונים אפשריים שכן קפה הוא משקה פופולרי.

אלכוהול: שילוב של אלכוהול ותרופות באופן כללי לא מומלץ שכן ישנה פגיעה אפשרית בכבד. עבור הנוטלים תרופות נגד לחץ דם, שתיית משקאות אלכוהוליים עלולה להיות מסוכנת. תרופות אלו פועלות על בסיס חוסמי בטא שמאיטים את קצב הלב. גם אלכוהול עושה זאת, ולכן שתיית אלכוהול במקביל לטיפול גורמת להשפעה מוגברת. אצל חלק מהאנשים, האטת קצב הלב והנשימה בגלל התרופות עלולה להיות מסוכנת. השילוב של חוסמי בטא ואלכוהול עלול לגרום אפילו להפסקת פעילות הלב. מומלץ להתייעץ עם הרוקח או הרופא המטפל על המינון המומלץ במידה והינכם מעוניינים לשתות בכל מקרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אלרגיה ללקטוז. ShutterStock
בטן נפוחה, גזים ושלשולים/ShutterStock

איך תדעו האם אתם רגישים למוצרי החלב?

אי סבילות ללקטוז היא תופעה שנגרמת מחשיפה ללקטוז, חלבון שקיים בחלב ומוצריו (ולעיתים גם בתרופות מסוימות בכמות קטנה). היא מתאפיינת בתסמינים כרוניים כמו בטן נפוחה, גזים, שלשולים, יציאות רכות, בחילות ועוויתות בבטן.

המצב נגרם כתוצאה ממחסור בגוף באנזים לקטאז, האמון על פירוק החלבון בגוף. ניתן לאבחן רגישות ללקטוז על ידי בדיקת תבחין מימן בנשימה, בדיקה פשוטה במהלכה הנבדק מתבקש לנשוף למכשיר המודד את ריכוז המימן לפני ואחרי תמיסת לקטוז, על מנת לבחון את השפעות הלקטוז בגוף.

במידה והינכם חשים אי נוחות לאחר אכילת מזונות חלביים, מומלץ להימנע מראש או לחילופין להחליף את המאכלים במוצרים דלים בלקטוז. ניתן להשתמש בתחליפי חלב על בסיס סויה.

ישנן שתי אפשרויות להתמודדות עם התופעה: או להימנע לחלוטין ממוצרי חלב, או ליטול תוסף תזונה לפני אכילת מוצרי חלב, שמבטל או מנטרל את הלקטוז שבמזון. אבל, חשוב לזכור שזה לא מוחלט, ואם צרכן מסויים רגיש ברמה שמסכנת חיים (מצב די נדיר), מומלץ להימנע לחלוטין ממגע עם מוצרי חלב.

חשוב להבין כי לא כלל נוטלי התרופות צריכים להימנע לחלוטין מצריכת מוצרי חלב או משקאות אחרים, אבל ההמלצה המרכזית היא להיוועץ עם הרוקח והרופא המטפל ולהקפיד על המלצותיו, שיכולות להציל חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully