וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנשים האלה לא אוכלים עוגות גבינה בשבועות. זו הסיבה

ד"ר נביל אבו האני

עודכן לאחרונה: 25.5.2023 / 7:54

לא מעט אנשים רגישים ללקטוז בגבינות שגורם להם לתופעות לוואי מאוד לא נעימות. מה עושים כדי לפתור את הבעיה? מומחה מסביר

ניו יורק צ'יז קייק. ShutterStock
ניו יורק צ'יז קייק/ShutterStock

חג השבועות כאן וכבר כמה שבועות מדורי הבישול מלאים במתכונים חלביים לכבוד החג. רובנו נהנה מהארוחה החלבית שלרוב היא קלילה ובריאה, אולם חלק לא קטן באוכלוסייה יתקשו למצוא על השולחן מאכל שאפשר לאכול בכיף מבלי שיגרום לכאב בטן ושלשול. אם גם אתם חשים נפיחות בבטן, גזים, כאבי בטן לאחר שתיית מוצרי חלב ייתכן ואתם סובלים מרגישות לחלב.

רגישות לחלב יכולה להיות עקב אלרגיה לחלבון החלב או לסוכר הנמצא בחלב הנקרא לקטוז. אי סבילות לחלבון החלב היא נדירה יותר ומופיעה בעיקר בקרב תינוקות. אי סבילות ללקטוז או הרגישות ללקטוז הינה אחת המחלות השכיחות באוכלוסייה הקשורות לתזונ ואנשים הסובלים מרגישות ללקטוז סובלים מקושי בעיכול מוצרי חלב שמכילים סוכר שקוראים לו לקטוז.

כל המתכונים לחג השבועות בוואלה! אוכל

למה זה קורה?

המעי הדק של כל אחת ואחד מאיתנו מפריש אנזים בשם לקטאז האחראי על פירוק הלקטוז בזמן עיכול מוצרי חלב, מי שמפריש כמות נמוכה של האנזים הלקטאז סובל מקושי בפירוק הלקטוז ואז יסבול מתופעות הקשורות לריבוי לקטוז במעי. תופעות אלו כוללות בחילות, הקאות, נפיחות בבטן, שלשולים, גזים וכאבים ברום הבטן. בקרב תינוקות וילדים בנוסף לתסמינים הנ"ל יכולים להיות גם אי שקט וירידה במשקל.

מי בסיכון?

התופעה יכולה להיות גנטית והיא מתפתחת בגיל בית ספר ומחמירה עם השנים כאשר רמת האנזים המפרק את הסוכר פוחתת. לעיתים אי סבילות ללקטוז תיתכן עקב מחלות אחרות של המעי הפוגעות בספיגת הסוכר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מה הטיפול?

אנשים הסובלים משלשול וכאבי בטן ממושכים יפנו לרוב לבירור רפואי כאשר הרופא יבקש לבצע בדיקות על מנת לשלול סיבות שונות לתופעה ואחת מהם יכולה להיות רגישות ללקטוז. על מנת לאבחן את התופעה ניתן לבצע בדיקת נשיפה. בה המטופל נדרש לשתות תמיסה המכילה לקטוז ואז לנשוף לתוך מבחנה ובאמצעות ניתוח מרכיבי הנשיפה ניתן לאתר את החסר. לעיתים נדירות יש צורך בבדיקות נוספות כגון ביופסיה. אפשרות נוספת, פשוטה הרבה יותר היא להימנע מאכילת מוצרי חלב למשך שבועיים שלושה ולראות אם התסמינים חלפו.

מה אפשר לעשות?

כאמור רגישות ללקטוז הינה אחת הרגישויות השכיחות למזון בקרב כל האוכלוסיות כיצד ניתן להתמודד עם התופעה? להלן כמה עצות.

  • מומלץ לבחור מאכלים שמכילים כמה שפחות לקטוז, לרוב חלב ניגר מכיל כמות גבוהה של הסוכר לעומת חלב מוצק לכן אפשר להימנע משתיית חלב אך לאכול יוגורט או גבינות קשות. כדאי לפנות לדיאטנית לצורך הדרכה תזונתית.
  • לאור שכיחות התופעה מיוצרים היום מוצרי חלב שאינם מכילים לקטוז ולכן ולא יגרמו לתסמינים.
  • במקרים מיוחדים רופא מטפל ימליץ על כדור המכיל את האנזים החסר בגוף אנזים לקטאז נטילת הכדור לפני הארוחה החלבית תקל על מערכת העיכול להתמודד עם הלקטוז שבחלב ותמנע את התופעות.

ד"ר נביל אבו האני, מומחה ברפואת משפחה, אחראי ניהול סיכונים מחוזי - לאומית שירותי בריאות

  • עוד באותו נושא:
  • לקטוז
  • חלב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully