וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיים למעלה מ-10 שנים": התרופה שמחוללת מהפיכה בסרטן הקטלני ביותר

עודכן לאחרונה: 11.6.2024 / 7:58

עד לא מזמן חולי סרטן ריאה לא שרדו יותר משנה. טיפול חדש במחלה מבטיח הישרדות של שנים רבות. "התוצאות די מדהימות", אומר פרופ' ניר פלד, ראש המרכז לאונקולוגיה בבית החולים שערי צדק ויו"ר העמותה לחולי סרטן ריאה

בווידאו: רופאים ישראלים מספרים על פריצות הדרך והמחקרים החדשים לטיפול בסרטן ריאות/צילום: אינטרוויזיה

תוצאות יוצאות דופן במחקר שבחן שימוש בתרופה מתקדמת לטיפול בחולים עם סרטן ריאה מהסוג שנפוץ בעיקר בקרב צעירים ולא מעשנים הוצגו בשבוע שעבר בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה. מחקר "קראון" לטיפול בחולי סרטן ריאה גרורתי שנגרם כתוצאה ממוטציה בגן בשם ALK, הראה כי אצל 60% מהמטופלים שקיבלו את התרופה, שנקראת לורביקואה, או בשמה המדעי לורלטיניב, המחלה נסוגה ונותרה בשליטה מוחלטת ללא התקדמות גם אחרי חמש שנות מעקב וטיפול.

"המחקר ממצב את התרופה כטיפול הראשון המועדף בחולי סרטן ריאה מסוג זה. מחקרים שבחנו את הדור הקודם של התרופות הראו כי אצל מחצית מהחולים המחלה שבה להתקדם לאחר 34-33 חודשים, ופה ההערכה שהחציון יושג בתוך שבע שנים - יותר מפי שניים מהתוצאות הקודמות", אומר לוואלה בריאות פרופ' ניר פלד, ראש מרכז הלמסלי לאונקולוגיה בבית החולים שערי צדק ויו"ר העמותה לחולי סרטן ריאה.

פרופ' פלד מוסיף כי יש לא מעט רמזים לכך שבניגוד לדורות הקודמים, טיפול בלורביקואה מונע את האפשרות שהגידול יפתח עמידות לטיפול. "השוואה בין התוצאות לאחר שלוש שנות מעקב, שבהן אצל 63% מהמטופלים לא היתה התקדמות של המחלה, לתוצאות של חמש שנות המעקב מראה על יציבות בתגובה לטיפול - ואלה תוצאות די מדהימות". בנוסף, הטיפול הצליח להגן על יותר מ90% מהחולים מהתפתחות של גרורות מוחיות ולהעלים את הגרורות אצל מי שהסרטן כבר הגיע למוחם באופן כמעט מוחלט. במחקר השתתפו כ-900 חולי סרטן ריאה גרורתי מסוג ALK, שמחציתם טופלו בלורביקואה ומחציתם בטיפול ישן יותר.

אילוסטרציה. ShutterStock
פרופ' ניר פלד: "יש לי מטופלת שאובחנה עם סוג זה של סרטן, בשלב הגרורתי, כשהיתה בגיל 19. כיום, בעזרת הטיפולים, היא כבר בת יותר משלושים"/ShutterStock

ALK הוא גן שממלא תפקיד משמעותי בזמן התפתחות העובר ברחם, אולם במצב תקין הוא מושתק לאחר מכן. כאשר מתרחשת מוטציה הוא מופעל מחדש וגורם להתחלקות חסרת שליטה של התאים. סוג זה של סרטן, מסביר פרופ' פלד, מופיע אצל כ-7% מכלל מקרי סרטן הריאה הבלוטי (אדנוקרצינומה). "לסרטן זה כמה מאפיינים בולטים. ראשית, הוא לא קשור לעישון, והחולים בו צעירים יחסית - בממוצע צעירים בכ-20 שנה מהגיל האופייני לחולים בסרטן ריאה שקשור לעישון. כך למשל, יש לי מטופלת שאובחנה עם סוג זה של סרטן, בשלב הגרורתי, כשהיתה בגיל 19. כיום, בעזרת הטיפולים, היא כבר בת יותר משלושים", הוא מספר. "מאפיין שני של סרטן זה הוא שהוא מופיע במפתיע ובסערה - מתקדם במהירות וגורם למגוון בעיות כמו תסחיפי ריאה והצטברות של נוזלים סביב הלב והריאות. כמו כן, הוא נוטה במיוחד לפתח גרורות מוחיות. למעשה, ללא טיפול כמחצית מהחולים צפויים לפתח גרורות מוחיות בשלב מוקדם של הטיפול".

מאפיינים אלה של הסרטן גרמו לכך שבלי טיפול, תוחלת החיים של החולים ממנו נמדדה בחודשים ספורים. אולם הגילוי של תפקיד המוטציה אפשר לפני כ-20 שנה להכניס לשימוש טיפולים ביולוגיים שפועלים באופן ממוקד לנטרל את פעולת הגן הפגום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"יש לי מטופלים שנמצאים על דור זה של טיפולים כבר עשור ויותר"

"הדורות השונים של תרופות ביולוגיות אלה מצליחות למנוע ולטפל בגרורות המוחיות ביעילות, ובאופן כללי מסוגלות להביא לשליטה על המחלה בתוך ימים ספורים. וכך אנשים שנראה שהם על ערש דווי מצליחים לקום ולחזור לעצמם בעזרת טיפולים אלה", מוסיף פרופ' פלד. מאפיינים אלה מדגישים את החשיבות הנגישות לבדיקות המולקולריות לזיהוי המוטציה מיד לאחר לקיחת הביופסיה הראשונה. "הבדיקות האלו כלולות בסל הבריאות, אולם מסיבות ביורוקרטיות האישור שלהן עשוי להימשך חודש ויותר - ולעתים העיכוב הוא שאלה של חיים ומוות עבור חולים מסוימים", הוא מדגיש.

"ממחלה שהיתה קטלנית עד לפני עשורים ספורים, עם התרופה הזו, מטופלים שאובחנו עם סרטן ריאה גרורתי יכולים לקחת כדור אחד ביום ולחיות חיים רגילים לחלוטין – פחות מהטיפול הנדרש להתמודדות עם לחץ דם גבוה שמחייב לקחת שני כדורים ביום"

הדור השני של התרופות, מוסיף פרופ' פלד, הראה יעילות רבה עוד יותר בטיפול בחולים. "יש לי מטופלים שנמצאים על דור זה של טיפולים כבר עשור ויותר", הוא מספר. אולם בסופו של דבר, הסרטן מוצא דרך לעקוף את הטיפול ולפתח עמידות בפני הדור השני של הטיפולים, אולם לא בפני הדור השלישי - לורביקואה. "מסיבה זו, עד היום היתה התלבטות אם להשאיר את הטיפול מהדור השלישי כגיבוי לשלב שבו התרופות מהדור השני יאבדו את יעילותן. אולם התוצאות שפורסמו בסוף השבוע מכריעות דילמה זו ומראות שהיתרון של שימוש בלורביקואה כקו הטיפול הראשון הוא מובהק וחד משמעי", הוא מסביר. הדילמה העיקרית שנותרה היום היא אם להעביר מטופלים שנמצאים על הטיפול מהדור השני לתרופה החדשה גם אם הטיפול עדיין יעיל אצלם. "אין לכך תשובה מדעית ברורה, אבל אני נוטה לחשוב שסוס מנצח לא מחליפים, ועדיף להישאר עם התרופות הללו כל עוד הן יעילות".

לסיכום, פרופ' פלד מדגיש כי "אם בעבר חולים היו מתים בתוך פחות משנה, היום אצל שיעור ניכר מהחולים הטיפולים מאפשרים שליטה מלאה על המחלה גם במקרה של מחלה גרורתית. גם תופעות הלוואי מצומצמות וניתנות לניהול בעזרת שינויי מינון. ממחלה שהיתה קטלנית עד לפני עשורים ספורים, עם התרופה הזו, מטופלים שאובחנו עם סרטן ריאה גרורתי יכולים לקחת כדור אחד ביום ולחיות חיים רגילים לחלוטין - פחות מהטיפול הנדרש להתמודדות עם לחץ דם גבוה שמחייב לקחת שני כדורים ביום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully