וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שממש לא כדאי לכם לשתות אלכוהול על המטוס

עודכן לאחרונה: 6.6.2024 / 7:49

אלכוהול על המטוס הוא נחלתם של רבים שרוצים קצת לטשטש את הטיסה או להצליח לנמנם בה, אבל מסתבר שאפילו דרינק אחד יכול להיות מסוכן - וזה לא משנה אם אתם אנשים בריאים

2 נוסעות בטיסה בברזיל הולכות מכות/צילום: טוויטר

אם אתם מאלה שאוהבים לשתות כוס יין או קוקטייל לפני נימנום במהלך טיסות ארוכות במטוס, אולי כדאי לשקול זאת מחדש, כך עולה ממחקר חדש.

סדרה של ניסויי מעבדה גילתה שכאשר אנשים נרדמים לאחר צריכת אלכוהול בלחץ האוויר הנמוך שחווים בדרך כלל במהלך טיסות, החמצן בדם יורד לרמות מדאיגות וקצב הלב עולה אפילו אצל אנשים בריאים וצעירים, לפי הדו"ח שפורסם השבוע בכתב העת Thorax.

גם כשאנחנו לא שותים, טיסה מסחרית יכולה להכביד על הגוף. אוויר יבש בתא הנוסעים עלול לגרום להתייבשות וחוסר תנועה במושבים צפופים במשך שעות יכול לפעמים לעשות קרישי דם ברגליים. בגובה שיוט, לחץ תא הנוסעים מוגדר למה שיחווה בין 6,000 ל-8,000 רגל מעל פני הים, מה שיכול לתרום להורדת ריווי החמצן בדם. ככל שלחץ האוויר יורד, כך גם כמות החמצן שאדם לוקח בכל נשימה יורדת, על פי המכון הלאומי לבריאות.

המדענים הגרמנים ציפו שצריכת אלכוהול בלחץ אוויר נמוך תשפיע על אנשים, אבל כתבו כי "הופתעו לראות שההשפעה הייתה כל כך חזקה", אמרה מחברת המחקר ד"ר אווה-מריה אלמנהורסט, סגנית המחלקה לחקר שינה וגורמי אנוש במכון לרפואה אווירית וחלל במרכז הגרמני לתעופה וחלל בקלן, גרמניה. היא הפצירה בנוסעים: "נא לא לשתות אלכוהול בזמן שאתם נמצאים על מטוס".

בעוד שאנשים צעירים ובריאים ככל הנראה לא יחוו נזק רציני ללב שלהם משתייה בזמן טיסה, אצל אחרים "הירידה בריווי החמצן יחד עם העלייה בקצב הלב עלולים להחמיר מצבים רפואיים קיימים", אמרה אלמנהורסט. "ריווי החמצן ירד לרמות נמוכות למדי במהלך השינה", אמרה. "זו הסיבה שהייתי ממליצה להימנע משתיית אלכוהול גם כשמישהו בריא".

דיילת ונוסע. ShutterStock
תוותרו על הדרינק/ShutterStock

לצורך המחקר, 48 מבוגרים בריאים בין הגילאים 18 עד 40 חולקו אקראית לאחת משתי קבוצות: מחציתם הלכו למעבדת שינה עם לחץ אוויר בגובה פני הים, ואילו המחצית השנייה ישנה בתא גובה המחקה לחץ האוויר שנמצא במטוסים הנוסעים בגובה שיוט.

12 אנשים בכל קבוצה ישנו ארבע שעות לאחר שצרכו כמות שווה של שתי פחיות בירה או שתי כוסות יין, בעוד ש-12 האחרים ישנו לאחר שלא צרכו אלכוהול. לאחר הפסקה של יומיים, ההליך התהפך, כך שמי שצרכו אלכוהול לפני השינה ישנו כעת ללא אלכוהול ולהיפך.

בקרב האנשים ששתו לפני שנרדמו בתא הגובה בממוצע, רווי החמצן בדם ירד ל-85%, בעוד שקצב הלב שלהם עלה כדי לפצות על רמות החמצן הנמוכות יותר לממוצע של כמעט 88 פעימות בדקה. זאת בהשוואה לירידה של רווי החמצן בדם ל-95% ועליית דופק ל-77 פעימות לדקה אצל אלו שצרכו אלכוהול בגובה פני הים לפני ההירדמות.

עוד בוואלה!

רוצים להוזיל הוצאות משפחתיות? חבילת סלולר משתלמת במיוחד!

לכתבה המלאה

טיסות ארוכות - סיכון גבוה יותר

רוויה של חמצן של 95% עד 100% היא נורמלית עבור מבוגרים וילדים בריאים, על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן. מומחים אומרים שירידה מתחת ל-90% ברוויית החמצן מדאיגה.

המחקר החדש הוא "חשוב בהתחשב במספר האנשים שטסים טיסות בינלאומיות", אמרה ל-NBC פרופסור מריאן פיאנו,חוקרת שחקרה את השפעת האלכוהול על בריאות הלב במרכז הרפואי של אוניברסיטת ונדרבילט בנאשוויל. "הטיסות הארוכות הללו עלולות להעמיד אנשים ששותים בסיכון גבוה יותר".

"החלק החשוב היה הירידה ברוויית החמצן", אמרה פיאנו. "זה התקרב לרמה מאוד חריגה שעלולה לפגוע באספקת החמצן לרקמות הגוף". מדאיגה במיוחד תהיה ההשפעה על אנשים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית, אמה פיאנו. "יש להם רמות ריווי חמצן נמוכות יותר מלכתחילה", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully