וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקהל באולם נעמד ומחא כפיים": התרופה שנותנת תקווה לחולי סרטן ריאה קשים

עודכן לאחרונה: 3.6.2024 / 12:14

עד היום, חולי סרטן ריאה, שלא נגרם מעישון, קיבלו בשלבים המתקדמים של המחלה טיפול כימי-קרינתי, אבל לרוב המחלה חזרה מספר חודשים אחר כך. מחקר פורץ דרך מראה איך הוספה של תרופה קיימת עוצרת את המחלה ליותר מ-3 שנים

סרטן ריאה בישראל/סרטן ריאה בישראל

אתמול (ראשון) פורסמו תוצאות של מחקר LAURA במושב המרכזי של כנס של האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה (ASCO) שנערך בשיקגו. על פי הממצאים, התרופה "טגריסו" (Osimertinib) שניתנה לחולים עם סרטן ריאה בשלב מתקדם הביאה להפחתה של 84% בסיכוי להתקדמות המחלה או מוות בהשוואה לחולים שקיבלו תרופת דמה (פלסבו).

במחקר השתתפו 216 איש מרחבי העולם עם סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים (NCLC) ומוטציה מסוג EGFR. מוטציה זו מאפיינת חולי סרטן ריאה שאינם מעשנים. כלל החולים היו בשלב מתקדם של המחלה - שלב 3 אבל מאחר והגידול שלהם גדול מידיי או מצוי במספר מקומות בריאות, לא ניתן לנתח אותם ולהסיר את הגידולים בפרוצדורה כירורגית. כלל המשתתפים במחקר קיבלו משלב של כימותרפיה והקרנות ולאחר מכן התחלקו באופן אקראי לשתי קבוצות: קבוצה אחת שכללה 143 מטופלים טופלה בתרופה "טגריסו" והקבוצה השנייה שכללה 73 מטופלים טופלה תרופת דמה (פלסבו).

החוקרים עקבו אחרי ההתקדמות המחלה בקרב שתי קבוצות והתוצאות היו יוצאות דופן. על פי הממצאים, הטיפול בתרופה "טגריסו" הצליח להביא להפחתה של 84% בסיכוי להתקדמות המחלה או תמותה בהשוואה לחולים שקיבלו את הפלסבו. בנוסף, הטיפול בתרופה עצר את התקדמות המחלה ב-39.1 חודשים לעומת עצירת מחלה של 5.6 חודשים בקרב קבוצת החולים שטופלו בתרופת דמה. למעשה, מדובר בפער של כ-700 אחוזים בין שתי הקבוצות.

"הקהל באולם נעמד ומחא כפיים. ובצדק"

תוצאות אלו נחשבות ליוצאות דופן מאחר והמחקר בדק את הטיפול בקרב קבוצת חולים בשלב מתקדם ולא בשלב מוקדם. כיום אין שום טיפול ממוקד מטרה לחולים אלו בשלב 3. החוקרים מעריכים שלאור הממצאים, קיים פוטנציאל ריאלי להביא לריפוי של חולי סרטן ריאה בשלב מתקדם של המחלה.

"טגריסו" היא תרופה מסוג "מעכב טירוזין קינאז". החומר הפעיל בתרופה חוסם את הפעילות של החלבון שנקרא EGFR. חלבון זה גורם לשגשוג ולחלוקה מהירה של תאים סרטניים. סרטן ריאה עם מוטציה EGFR מתאפיין לרוב במחלה אלימה ואגרסיבית עם התפרצות מהירה. מנגנון התרופה טגריסו פועל על מנת לחסום את ה-EGFR ובכך לסייע להפחית את הצמיחה וההתפשטות של המחלה. התרופה ניתנת באמצעות טבליות דרך הפה והיא נמצאת בסל הבריאות עבור חולים גרורתיים החל משנת 2016 ולחולים בשלב מוקדם החל משנת 2022.

"בהתבסס על תוצאות אלו, טגריסו יהפוך לסטנדרט החדש לטיפול בחולים עם סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים בשלב מקומי-מתקדם שטופלו בכימותרפיה וקרינה", אמר החוקר הראשי פרופ' סורש רמאלינגאם מנהל החטיבה לאונקולוגיה רפואית בבית הספר לרפואה באוניברסיטת אמורי שג'ורג'יה ארצות הברית. "יש לערוך בדיקה לגילוי מוטציות EGFR עבור כלל החולים בשלב 3 על מנת לחולים להשיג תוצאות אופטימליות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"המחקר ישנה את האופן בו נטפל בחולים"

"המחקר הזה ישנה את האופן בו נטפל בחולים בשלב 3 עם מחלה שאינה נתיחה", מוסיף ד"ר עבד אגבאריה, מנהל היחידה האונקולוגית בבית החולים בני ציון. "עד היום חולים אלו מצויים בצומת משמעותי והאתגר הטיפולי בהם מורכב, שכן מחלתם הופכת לגרורתית עם סיכוי נמוך לריפוי. ממצאי המחקר החדש הוכיחו שהטיפול עצר באופן משמעותי את התקדמות המחלה והפחית את הסיכון לתמותה. למעשה, הטיפול בתרופה הוכיח יעילות בכל שלבי המחלה - המוקדמים והמתקדמים".

פרופ' עידו וולף מנהל מערך האונקולוגיה באיכילוב ויו"ר המועצה הלאומית לסרטן צייץ בחשבון ה-X שלו: "לא הרבה פעמים רואים כזה דבר באונקולוגיה או בכלל ברפואה. חולי סרטן ריאה עם מוטציה ב-EGFR, מתקדם מקומית (כזה שאי אפשר לנתח) מקבלים טיפול כימי-קרינתי אבל המחלה חוזרת מהר. מחקר חדש הראה שאם נוסיף לטיפול תרופה נגד EGFR (טגריסו) רובם מחלימים. הקהל באולם נעמד ומחא כפיים. ובצדק".

סרטן הריאה הוא גורם התמותה הגדול ביותר מבין כל סוגי הסרטן. 1.7 מיליון בני אדם ברחבי העולם מתים מסרטן זה - יותר מסרטן הערמונית, סרטן השד וסרטן המעי הגס ביחד. בישראל כ-2,500 בני אדם מאובחנים עם המחלה מידיי שנה וכ-2,000 בני אדם נפטרים ממנה. על פי הערכה, כ-20% מכלל חולי סרטן הריאה מאובחנים עם מוטציה מסוג EGFR ולרוב מדובר באוכלוסייה של חולים שלא עישנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully