וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי זה צעיר מדי להתחיל טיפולי בוטוקס, ולמי דווקא כדאי להתחיל מוקדם?

ד"ר איתן ברמן, מומחה ברפואת עור

עודכן לאחרונה: 2.6.2024 / 7:35

הרשתות החברתיות גורמות לצעירים רבים רצון להיראות כמו סוגי פילטר שונים, מה שמביא אותם למרפאות האסתטיקה. אבל האם יש גיל שנחשב צעיר מדי ובאיזה מקרים הבוטוקס דווא יעזור בגיל צעיר?

מכבידנט ורשת מרפאות מוניקה אלמן חוברות יחד./מכבי אסתטיקה.

זה לא סוד, שהעולם המודרני, המוצף בתמונות של צעירים ויפים מכל עבר, טומן גם השלכות, והלחץ הגובר להשיג מראה דומה, ולאמץ טרנדים זהים לאלה של המשפיעים, יוצרים ביקוש לא רק לשגרת טיפוח צפופה בקרב ילדות, אלא לירידה תמידית בגיל של המבקשים לעבור טיפולים אסתטיים.

אך האם באמת אין גיל מינימלי מומלץ להזרקות? האם הטיפולים מתאימים לכל אחד? ומה בנוגע להשלכות הרגשיות של הטיפולים הללו על הצעירים?

טיפולים אסתטיים כגון הזרקות בוטוקס וחומצה היאלורונית, הופכים יותר ויותר פופולריים בקרב מטופלים צעירים יותר, בין היתר בשל חשיפה גדולה אליהם ברשתות החברתיות, וכמו טרנד האיפור והטיפוח בקרב ילדות, גם גיל הביקוש להזרקות וטיפולים אסתטיים, יורד בהתמדה.

רק בשנת 2023, חברת מחקרי שוק בארה"ב, חשפה כי 15% מהצעירים בגילאי 18-24 ניסו טיפולים אסתטיים כגון בוטוקס וחומרי מילוי, ואפילו טיפולי פילינג. 12% נוספים משכבת גיל זו, אמרו שהם מתכננים לנסות טיפול כזה.

בעקביות, במחקר זה, ככל שהגיל עלה, אחוז המטופלים בטיפולים הללו, ירד.

נערה מקבלת טיפול בוטוקס. ShutterStock
מתי זה צעיר מדי?/ShutterStock

אין ספק שהשחקן המרכזי בזירה, שיוצר את הביקוש בגילאים הצעירים, הוא טיקטוק, והצעירים רואים בבוטוקס טיפול מונע, על כן, הם מגיעים עם רצון ושאיפה למנוע את הזדקנות הפנים באמצעות זריקות, או להיראות כמו בפילטר. אולם, כרופא עור מומחה, חשוב להבין שהשאיפה להיראות כמו בפילטר היא לא אפשרית וגם עלולה להיות מסוכנת, ולהצריך טיפולים מרובים.

למרות שברפואה אסתטית, אין גיל מוגדר לטיפולים ספציפיים, הרי שבפועל הגיל המינימלי המקובל לטיפולים הוא 18. יחד עם זאת, ברפואה קיימים מצבים שבהם יש לשקול טיפול אסתטי גם לפני כן, כאשר מעורבים מצבים רגשיים, או רפואיים, המחייבים התייחסות טיפולית, ובהם נטפל כל עוד יש התפתחות מינית של המטופלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מתי כן נשקול טיפול אסתטי לפני גיל 18?

טיפול בבוטוקס ל'גאמי סמייל' - חיוך חושף חניכיים: גם כאן, מדובר בבעיה אסתטית, שיש לה השלכות רגשיות וחברתיות. מטופלות צעירות זוכות לתפנית חברתית ורגשית, לאחר טיפול של הזרקת בוטוקס למניעת עליית השפה העליונה. הגיל הצעיר ביותר שטופל במרפאתי להתוויה זו, היה בנערה בת 13, שחייה השתנו בהיעדר המבוכה והבושה שהיו לה עם חניכיים חשופות.

הזרקת חומצה היאלורונית למילוי שפתיים: הרשתות גורמות לצעירות לרצות שפתיים בשרניות וחושניות יותר, והמודל העכשווי הוא שפתיים שלא עומדות בפרופורציה טבעית של הפנים. עקרונית, אין סיבה להזריק לשפתיים בנערות בנות 16-18 על אף הלחץ התמידי שמופעל על ידן. יחד עם זאת, במקרים שבהם יש א-סימטריה בולטת או שפה דקה מאד עד בלתי נראית, שגורמת לנערה להרגיש חסרת בטחון, ואז רק בהסכמת ההורים ובהגעה שלהם איתה, ניתן לתקן תיקון אסתטי כדי לשמור על פרופורציות נכונות.

פיסול אף באמצעות חומצה היאלורונית: האף הממוקם במרכז הפנים, עלול להיות גורם לחוסר בטחון ולהשלכות חברתיות ורגשיות בצעירים. טיפול בהזרקת חומצה היאלורונית, יכול במצבים מסוימים להוות תחליף לניתוח אף, ולספק מענה, אמנם זמני, אבל יעיל.

טיפול בהזעת יתר וריח בבית השחי: לא מעט צעירים סובלים מריח זיעה חריף או כאלה שעיגולי הזיעה גורמים להם להיות מנודים חברתית ולמבוכה. עבורם, טיפול בבעיה לצמיתות, הוא בגדר טיפול משנה חיים, ושיפור משמעותי של איכות החיים. טיפול מירה-דריי, אמנם נועד לטפל מגיל 18, אך קיימים במצבים של בעיה חברתית שפוגעת באיכות החיים של המתבגר/ת, בהם נשקול טיפול גם לפני כן.

הזרקות בוטוקס בכפות ידיים ורגליים: בשמו הרפואי נקרא בוטוליניום טוקסין, והוא משמש את הרפואה כתרופה מצד אחד, ומהפן האסתטי משתמשים בו לרוב לטיפול בקמטי הבעה. יחד עם זאת הבוטוקס מטפל גם בזיעה בכפות ידיים ורגליים. הטיפול אינו לצמיתות, אבל כן הוא מאפשר מענה יעיל לצעירים בתקופת מבחנים למשל, או כפתרון לקיץ. לכן, למרות שהגיל המינימלי הוא 18, במצבים כגון אלה, נטפל גם לפני כן.

זיעה. ShutterStock
זיעה/ShutterStock

כיום הטיפולים האסתטיים הפכו טרנדיים והטאבו מעליהם כמעט הוסר. הבוטוקס הוא הרבה פחות טאבו ממה שהיה פעם וכך גם טיפולי קעקועים, שהפכו יותר ויותר פופולריים גם בגילאים צעירים של 15-16. רבים מהמטופלים כיום גאים לעשות זאת ומשתפים את ההליך גם בחשבונות המדיה שלהם. בכל זאת, השימוש בבוטוקס משתנה מאוד, והתחלתו מוקדם לא תציע עלייה ביתרונות האנטי אייג'ינג.

אז למרות שהגיל הצעיר המקובל לביצוע זריקות בוטוקס, הוא 18 לפחות, ההמלצה היא שאם אין סיבה רפואית או חברתית, אין להזריק לפני כן. מבחינת חומרי מילוי, כל עוד המטופל בגילאי ה-20, הוא לא צעיר מדי לחומרי מילוי, שכן, שימוש בכמויות קטנות של חומרי מילוי, יכול להשלים את נפח הפנים הטבעי, ולעזור למטופלים לשמור על מראה טבעי, תוך הארכת המראה הצעיר שלהם. דווקא כאן, בחומרי מילוי, שימוש מגיל צעיר 20 ומעלה, ימנע את הבעיה הנפוצה של מראה 'מוגזם' שעלול להגיע בגיל מאוחר, כאשר מזריקים בכמויות גדולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully