וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק סירחון: ההרגל הזה משפיע בצורה הרסנית על הפה

ד"ר תמר דוקרסקי מרקס

עודכן לאחרונה: 30.5.2024 / 13:24

כולם יודעים שעישון סיגריות הוא דבר רע, אבל כמה מכם יודעים מה הוא עושה לפה ולחניכיים? מומחית לרפואת חניכיים עם כל האזהרות הכי חשובות

מחר חל יום ללא עישון הבינלאומי, שנועד להעלות את המודעות לסכנות הכרוכות בעישון סיגריות. עישון סיגריות כידוע משפיע לרעה על הבריאות במגוון צורות - ידועות יותר וידועות פחות. בין הסכנות הכרוכות בעישון סיגריות, פוגע העישון בחלל הפה ובשיניים.

עישון סיגריות ומוצרי טבק הינו אחת ההתמכרויות הקשות הידועות, ובעלת השפעות רבות על הבריאות הכללית. רבות נכתב על סכנות העישון, אולם רוב האנשים מודעים רק לרשימת הסכנות המופיעות על כל חפיסת סיגריות - מאימפוטנציה, דרך מחלות לב ועורקים, ועד סרטן ריאות כמו גם כמובן מוות בטרם עת.

יש תחום אחד שלא מדובר מספיק - האופן שבו פוגע העישון בחלל הפה: השיניים, החניכיים, הריריות, הלשון, השפה ועוד.

נזק בלתי הפיך

ההתמכרות לעישון היא התמכרות קשה לכל דבר ועניין, כאשר החומר הממכר, הניקוטין, משפיע על קולטן מיוחד במערכת העצבים המרכזית. יחד עם זאת, מעבר לניקוטין, בשאיפת העשן חודרים לגוף עשרות רבות של חומרים מסרטנים. לכל אלו השפעה הרסנית כדוגמת הופעת גידולים ממאירים, אובדן שיניים, שינויים אסתטיים, כישלונות וסיבוכים בפרט בטיפולים ניתוחיים (עקירות, ניתוחים ושתלים), קיצור אורך החיים של טיפולים שיקומיים מורכבים והרשימה עוד ארוכה.

אחד המאפיינים הבולטים של מחלת חניכיים בקרב האוכלוסייה הכללית הינו נפיחות, אודם של החניכיים ודמם. באופן פרדוקסלי, אצל מעשנים סימנים גלויים אלה מופחתים במידה ניכרת. זאת, משום שהסיגריות גורמות לפגיעה ביצירת כלי הדם - ולכן לפחות דמם, אף על פי שמחלת החניכיים מתקדמת גם בהיעדר סימני האזהרה הגלויים. מסיבה זו, על פי רוב המעשנים אינם שמים לב ואינם מודעים להתקדמות מחלת החניכיים בפיהם, אלא רק בשלבים מאוחרים בהם לעיתים הנזק הוא בלתי הפיך.

לאור זאת, יש חשיבות רבה לביקור סדיר במרפאת השיניים ואצל שיננית, למטרות זיהוי מוקדם ומניעה.
אוכלוסיית המעשנים מהווה למעשה קבוצת סיכון, שהנמנים עליה מצויים בסכנה גדולה יותר לפתח מחלות וסיבוכים שונים.

פה ושיניים. ShutterStock
פה ושיניים/ShutterStock

סיגריות אלקטרוניות ומכשירי אידוי (Vape)

בשנים האחרונות, ישנה עליה מתמשכת בשימוש בסיגריות אלקטרוניות ומכשירי אידוי; וזאת בעיקר בקרב בני נוער ומבוגרים צעירים, או אנשים שלא עישנו מעולם לפני כן. ישנה אמונה, שגויה, שהעישון של סיגריות אלקטרוניות אינו מזיק כמו סיגריות "רגילות".

למעשה, אף כי מדובר בתופעה חדשה יחסית ולכן יש פחות מחקרים, יש יותר ויותר עדויות מחקריות על הנזק הנגרם לבריאות הכללית כמו גם לבריאות חלל הפה, החניכיים והשיניים כתוצאה מעישון סיגריות אלקטרוניות ומכשירי אידוי. מעבר לניקוטין המזיק כשלעצמו, מכשירים אלו מכילים כימיקלים ממסים כגון פורמאלדהיד (החומר המשמש לשימור גופות (!), פורופילן גליקול ועוד רעלנים, אשר גורמים נזק חמור לא פחות (ולעיתים מהיר וגרוע יותר) מסיגריות רגילות. מאפיין בעייתי נוסף לשימוש בסיגריות אלקטרוניות הוא היעדר אומדן של מידת העישון - בניגוד לחפיסת סיגריות שם ניתן לספור את כמות הסיגריות הנצרכות ביום.

עוד בוואלה!

הדרך הפשוטה להוזיל את חבילת הסלולר! עכשיו כולם יכולים!

לכתבה המלאה

השוואת סיכונים בין מעשנים ולא מעשנים

• הסיכון לפתח סרטן בחלל הפה הוא כפי 4 גדול יותר, בהשוואה ללא מעשנים.

• מעשנים מהווים 50% מאוכלוסיית החולים במחלות חניכיים בעולם המערבי.

• החיידקים המצויים בחניכיים של מעשנים, ובמיוחד בלסת העליונה, אלימים יותר באופן משמעותי.

• עישון פוגע במערכת החיסון ובתפקוד התאים הלבנים. זה מתבטא ביכולת ירודה בהגעה לאתר הזיהום, יכולת פגומה בבליעת מזהמים וכן, ירידה בייצור הנוגדנים. בנוסף, ניכרת פגיעה בתאי רקמת החיבור, העצם ובכלי הדם - דבר המביא לירידה ברמת החמצן ברקמות.

• עישון מזיק באופן משמעותי לכל תהליכי הריפוי והתוצאה הינה שיקום איטי במיוחד של תאים ורקמות. לכן, כאשר מבוצעים טיפולים ניתוחיים מכל הסוגים במעשנים, תהליכי הריפוי הפגועים חושפים אותם לסיבוכים וכישלונות ומסתיימים בתוצאות פחות טובות. שיעור הכישלונות בטיפולי חניכיים ושתלים כפול במעשנים ולפי חלק מהמחקרים יכול להגיע עד פי 4-5, בהשוואה ללא מעשנים. הסיבוכים באים לידי ביטוי החל בעקירות פשוטות ועד לניתוחים מורכבים, כדוגמת בניית עצם לקראת התקנת שתלים.

• במעשנים בולטת התופעה של "באשת הפה" (הליטוזיס), שזהו למעשה ריח פה חריף. מדובר על שילוב של תוצרי פירוק (תרכובות גופרית נדיפות) של חיידקים המעורבים בדלקות ומחלות חניכיים (שכאמור שכיחותם במעשנים גדולה יותר), לצד ריח העישון האופייני. גמילה מעישון תסייע בהקטנת מושבות החיידקים הללו ותוביל להפחתת ריח הפה החריף.


ד"ר תמר דוקרסקי מרקס, מומחית בפריודונטיה (רפואת חניכיים), מומחית במרפאת מכבידנט ויו"ר לשעבר של האיגוד הישראלי לרפואת חניכיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully