וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הדבר המסוכן שאתם גורמים לו כשאתם מניפים את ילדיכם באוויר

2.6.2024 / 0:03

ילדים אוהבים את זה, אבל זה מסוכן: רופא בחדר מיון ומשפיען רשת ממליץ להורים להפסיק להניף את הילדים שלהם באוויר כי זה עלול לגרום לפציעה חמורה הידועה בשם "מרפק המטפלת"

רופא מזהיר: אל תרימו ככה ילדים/@dr.jmack

אין ילד שלא נהנה כשמניפים אותו באוויר מהידיים, אך רופא בחדר מיון שנתקל לא פעם בפציעות שנגרמו מהמעשה הלכאורה תמים הזה, מייעץ להורים להפסיק להניף או למשוך בזרועות של הילדים שלהם - כי הם עלולים לגרום לפציעה חמורה.

ד"ר ג'יי מאק סלוטר, רופא ומשפיען טיקטוק, פרסם סרטון שמזהיר הורים מפני 3 הדרכים שבהן אסור להם לעולם להרים או למשוך את ילדם. 3 השיטות כוללות משיכת יד או פרק כף היד של הילד, הנפתו בידיו ומשיכת הילד בידו בזמן שהוא מתנגד. הוא מסביר שעד גיל 6 הגידים והעצמות בזרוע אינם מפותחים מספיק, כך שגם הנפה עדינה עלולה להוביל לפריקה של הכתף או המרפק. הפציעה הזאת מכונה "מרפק משוך" או "מרפק המטפלת" וזה מצב בו הרצועה האנולרית העוטפת את ראש עצם החישור זזה ממקומה ונתקעת בין עצם החישור לבין עצם הזרוע.

"התופעה נובעת ממשיכת היד של הילד כשהיא ישרה. מרפק המטפלת משפיע על למעלה מ-20,000 ילדים בשנה בארה"ב, כאשר למעלה מ-80% מהמטופלים הם בגילאי שנה עד שלוש", פירט הרופא בכיתוב של הסרטון שלו.

אמא מניפה ילדה באויר בחוף הים. PeopleImages.com - Yuri A, ShutterStock
תפסיקו לעשות את זה/ShutterStock, PeopleImages.com - Yuri A

הוא סיפר שב-51% מהמקרים שדווחו, הפציעה מתרחשת כתוצאה ממשיכת כף היד כאשר הזרוע ישרה, למשל על ידי הרמת ילד מכפות הידיים שלו. 22% מקרים נוספים מהפציעות דווחו כתוצאה מנפילה - ואצל מטופלים בני פחות משישה חודשים דווחו פציעות מסוג זה גם כתוצאה מגלגול במיטה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

צפו בהסבר שלו

@dr.jmack Nursemaid's elbow (aka radial head subluxation) affects over 20,000 children per year in the US with over 80% of those patients being between the ages of 1 and 3. #emergencymedicine #pediatrics #medschool #nursingschool #nursepractitioner #physicianassistant ♬ original sound - Dr.JMack | ER Doctor

"אבות אוהבים את זה. הם תופסים את הילדים שלהם בפרק כף היד ופשוט מתחילים לסובב אותם", הוא הסביר, בזמן שהוא מדגים את הסיבוב כשזרועותיו פרושות, "גם הילדים נהנים מזה - עד שהרצועה האנולרית מתנתקת ממקומה".

עוד בנושא:
צפו: זו הסיבה המפחידה והכואבת בגללה אסור לכם להתגלש יחד עם הילד

הולכים לים או לבריכה? "מצופים לילדים הם מסוכנים והנה ההוכחה לכך"

מניעה וטיפול

ד"ר ג'יי מאק סלוטר סיפר שעשה זאת פעם בטעות לבתו בת השנתיים, כשתפס את פרק כף היד שלה כדי למנוע ממנה ליפול במורד המדרגות. "החדשות הטובות הן שהחזרתי אותה ישר למקום", הוא התבדח.

הטיפול במרפק משוך נעשה על ידי פעולה של החזרת ראש עצם החישור אל תוך הרצועה. פעולה זו היא קצרה ונעשית ללא הרדמה - ולעיתים אף ניתן לשמוע את העצם חוזרת למקומה. במקרים בהם הפעולה נכשלת, היד תקובע בגבס עד לחזרת העצם למקומה.

על אף שהנזק בהחלט ניתן לטיפול, הרופא ממליץ להימנע ממנו מבעוד מועד. הוא מציע להימנע מהנפה או משיכה מהזרוע ולאחוז בגופו של הילד כשרוצים להרים אותו (מתחת לבתי השחי). במידה ויש חשש לפריקת כתף או מרפק, יש לפנות מידית לטיפול רפואי.

מצב של מרפק משוך, גם אם חוזר על עצמו, אינו משפיע על תפקוד היד לאורך הזמן. כמו כן, בגיל 5-6 ראש העצם גדל כך שהסיכוי למרפק משוך יורד באופן משמעותי.

הצופים בסרטון של הרופא הודו שנתקלו במצב כזה: "עשיתי את זה לבת שלי בטעות. פחדתי שהם הולכים לקחת אותי לכלא כשהגעו למיון. מסתבר שהם נתקלים בזה לעתים קרובות - אז לא נכנסתי לכלא", כתב אחד ואחר הוסיף: "הרמתי את הבן שלי ממושב המכונית ממפרק כף היד שלו והכתף שלו נעקרה... אומייגאד, האימה שתקפה אותי באותו רגע". אמא אחרת סיפרה: "זה קרה פעם אחת כשהחזקתי את היד של הפעוט שלי. סופר מפחיד אבל קל לטיפול ברגע שצוות המיון הדריך אותנו איך לעשות את זה".

בכל מקרה, אם אתם ההורים חושבים שלילדכם יש "מרפק משוך", בייחוד אם בעברו אירוע דומה שכן הדבר נוטה לחזור על עצמו, או לאחר משיכה של המרפק ילדכם מסרב להזיז את האמה, יש צורך בהערכה רפואית דחופה, שכן ככל שמשך הזמן עד להחזרת המרפק ארוך יותר, כך ההחזרה כואבת יותר ופעולת ההחזרה עלולה להיות מלווה בקושי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully