וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מצאו: אלו 5 המזונות שמאיטים את הזדקנות המוח

עודכן לאחרונה: 27.5.2024 / 11:48

התזונה הים תיכונית נחשבת לכזו המכילה רכיבים חשובים לכל הגוף. מחקר חדש מצא יתרון נוסף בעצירת הזקנות המוח. אז מה אוכלים?

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

אם הייתם צריכים עוד הוכחה מדוע הדיאטה הים תיכונית - התזונה שרבים בישראל ניזונים ממנה - היא הכי טובה, מחקר חדש מצא ראיות חדשות הקושרות את החומרים התזונתיים המצויים בה להאטת הזדקנות המוח.

המחקר שנערך על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת אילינוי ומאוניברסיטת נברסקה-לינקולן בארה"ב מצא כי חומרים מזינים מסוימים, כולל סוגים מסוימים של חומצות שומן, נוגדי חמצון ופיגמנטים צמחיים, עשויים למלא תפקיד מפתח בהזדקנות בריאה של המוח.

הם מקווים שהמחקר שלהם עשוי להוביל לטיפול טוב יותר באנשים עם נטייה למחלות מוח ניווניות ללא מרפא, כמו אלצהיימר.

סלט קינאוה בסגנון יווני. נמרוד סונדרס
סלט קינאוה בסגנון יווני/נמרוד סונדרס

במחקר, 100 משתתפים בריאים מבחינה קוגניטיבית, בגילאי 65-75, עברו סוללת בדיקות הכוללות הערכות קוגניטיביות, הדמיית מוח וניתוח דם. המדענים מצאו פרופיל תזונתי ספציפי בדם של אלו שהצליחו טוב יותר מבחינה קוגניטיבית.

"המחקר הנוכחי מזהה דפוסי סמנים ביולוגיים תזונתיים מסוימים שהם מבטיחים ויש להם קשרים חיוביים עם מדדים של ביצועים קוגניטיביים ובריאות המוח", ציין ארון ברבי, אחד ממחברי המחקר.

החומרים התזונתיים המועילים כללו שילוב של חומצות שומן כמו חומצה אלפא לינולנית, ושתי חומצות שומן נוספות הנקראות Vaccenic ו-gondoic. בנוסף, החוקרים מצאו שילוב של נוגדי חמצון ופיגמנטים צמחיים סיס-לוטאין, טרנס-לוטאין וזאקסנטין, יחד עם שתי צורות של ויטמין E וכולין. פרופיל תזונתי זה, בתורו, נמצא בקורלציה עם חומרים מזינים המצויים בתזונה הים תיכונית, שמחקר קשר בעבר עם הזדקנות מוח בריאה.

"חקרנו סמנים ביולוגיים תזונתיים ספציפיים, כמו פרופילי חומצות שומן, הידועים במדעי התזונה כמציעים יתרונות בריאותיים. זה מתיישב עם גוף המחקר הנרחב בתחום המוכיח את ההשפעות הבריאותיות החיוביות של הדיאטה הים תיכונית", אמר ד"ר ברבי. "אנו מראים שתכונות המוח הללו קשורות ישירות לתזונה ולתזונה, כפי שמתגלה על ידי הדפוסים שנצפו בסמנים ביולוגיים תזונתיים", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

אז מה אוכלים? 5 המזונות שנמצאו יעילים

1. דגים שומניים, כמו סלמון, מקרל, סרדינים ופורל, עשירים בחומצות שומן אומגה 3, ומומלץ לאכול מנה אחת בשבוע.

2. עלים ירוקים כמו תרד, קייל וברוקולי מספקים קרוטנואידים כמו לוטאין וזאקסנטין.

3. אגוזים וזרעים, שקדים, זרעי חמניות וזרעי פשתן מציעים ויטמין E ו-ALA (חומצה אלפא-לינולנית).

4. ביצים וכבד (כדי לקבל יותר כולין).

5. ירקות ופירות צבעוניים, מכל הסוגים וכמה שיותר.

מה יקרה בעתיד?

המחקר החדש, על פי מדענים, הוא אחד הראשונים והגדולים שמשלבים הדמיה מוחית, סמנים ביולוגיים בדם והערכות קוגניטיביות מאומתות. עם זאת, מדענים הזהירו כי המחקר הוא מתאם ואינו מרמז ישירות שמעבר לתזונה הכוללת חומרים מזינים אלה עשוי להוביל להזדקנות מוחית טובה יותר.

במחקר העתידי, הם מקווים לערוך ניסויים קליניים מבוקרים כדי לקבוע באופן ספציפי לאילו רכיבים תזונתיים יש קשרים חיוביים עם תפקוד קוגניטיבי ובריאות המוח. "זה יאפשר לנו להעריך באופן סופי אם הגדלת רמות הפרופילים התזונתיים הספציפיים הללו מובילה באופן מהימן לשיפורים בביצועי הבדיקות הקוגניטיביות ובמדדי מבנה המוח, תפקוד וחילוף החומרים", אמר ד"ר ברבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully