וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אוזניות מבטלות רעשים מזיקות לשמיעה שלכם?

עודכן לאחרונה: 6.5.2024 / 14:06

איכות הצליל באוזניות מבטלות רעשים טובה הרבה יותר, אלא שמומחים מזהירים ששימוש יתר באוזניות אלו עשוי ליצור בעיות אחרות בתחום השמיעה

סימנים לאובדן שמיעה/וואלה

בעולם נרשמת בשנים האחרונות פופולאריות הולכת וגדולה לאוזניות עם פונקציית ביטול רעשים. משוק של 13.1 מיליארד דולר בשנת 2021, הערכות מדברות על כך שעד שנת 2031, הוא צפוי לגדול ל-45.4 מיליארד דולר. אלא שמומחים מתחום השמיעה טוענים שחברות הענק שמייצרות אוזניות אלו, אולי פותרות ומשפרות את איכות השמע, אבל יוצרות בעיה אחרת.

מומחים בתחום השמיעה מתריעים מפני אוזניות מבטלות רעשים, ומזהירים את המשתמשים בהן שחסימת רעשי רקע יכולה להשפיע על האופן שבו המוח מעבד את הצלילים, זאת בנוסף לירידה במודעות לסביבה, שלעיתים עלולה להיות מסוכנת.

"אוזניות מבטלות רעש עשויות לייצר עבורכם דממה סטרילית מרעשי העולם, אבל הן עשויות גם להסוות צלילים חיוניים שיכולים להציל את החיים שלכם", אומר ג'וש גורדון, ראש תחום חדשנות בחברת הטכנולוגיה הסינגפורית Geonode בריאיון שהעניק לפוקס ניוז דיגיטל בשבוע שעבר .

חשיפה לרעש חזק למשך תקופה ארוכה - או אפילו רק לזמן קיצוני אחד - עלולה להוביל לאובדן שמיעה מכיוון שהקול הרועש עלול לפגוע בתאים ובממברנות באוזן הפנימית. מלבד פגיעה בשמיעה, זיהום רעש נקשר בין היתר ללחץ מוגבר, לחץ דם גבוה, הפרעה בשינה וירידה בתפוקה.

אוזניות סונני מסננות רעשים. מייקי לוי, מערכת וואלה
עלולות לגרום למוח לייצר טינטון. אוזניות מבטלות רעשים/מערכת וואלה, מייקי לוי

על פי ארגון הבריאות העולמי, מבוגרים יכולים להאזין בבטחה לרעש של 80 דציבלים עד 40 שעות בשבוע.על פי ה-CDC (המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (, מנוע רועש של אופנוע מייצר כ-95 דציבלים, בעוד שהצופר שמבשר על בואה של רכבת או אירועי ספורט שונים, מייצרים כ-100 דציבלים. אוזניות מבטלות רעשים יכולות לצמצם את מידת הרעש ב-20 עד 40 דציבלים, אמר גורדון.

אבל הטכנולוגיה הזו אינה נטולת סיכונים. "צלילים עזים פוגעים בשמיעה, אז יש מצבים שבהם אוזניות לביטול רעשים אכן מועילות", אומר דיוויד מקאלפין, המנהל האקדמי של אוניברסיטת מקווארי באוסטרליה. "במקביל, רעשי הרקע הם קריטיים להתמצאות בכל סביבה."

מקאלפין סיפר בריאיון שאחד מעמיתיו ערך מחקר בשנת 2012 במסגרתו הונחו 17 המשתתפים להשתמש באטמי אוזניים למשך שבוע ימים ברציפות. התוצאות: 11 מהם פיתחו טינטון, מצב בו שומעים שומעים צלצול, זמזום או שריקה באוזניים, גם כששקט מסביב. הטינטון חלף רק כאשר הסירו משתתפי המחקר את אטמי האוזניים שלהם.

"אם אתם מונעים מעצמכם מלשמוע את רחשי הסביבה, המוח שלכם 'מפצה' יתר על המידה על ידי הגברת הרווח הפנימי שלו", מסביר מקאלפין. "זה משנה לחלוטין את המסלולים העצביים במוח. המוח שלנו התרגל לקבל את אנרגיית הקול שנכנסת דרך האוזניים, כך הוא רגיל, וכשזה משתנה, הוא פועל ל'תיקון' המצב ומייצר קולות משלו".

עם זאת, מקאלפין ממליץ להשתמש באוזניות מבטלות רעשים באתרי בנייה, בצבא, בהופעות או במקומות עבודה רועשים כמו בתי קפה כדי למנוע אובדן שמיעה.

"אני לא חושב שאנשים צריכים להימנע לחלוטין מאוזניות מבטלות רעשים, אבל אתה צריך להשתמש בהן באחריות", הוסיף.

  • עוד באותו נושא:
  • אוזניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully