וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 הסיבות שגורמות לעייפות אחרי ארוחות החג - ואיך ניתן לשנות את זה

עודכן לאחרונה: 23.4.2024 / 13:28

הרגשתם מותשים אחרי ארוחת החג? יש לכך הרבה סיבות, מעבר לגודלה של הארוחה. וגם - כל הדרכים לנער מכם את הרגשת הכבדות הזו

אישה מפהקת. ShutterStock
גם היא שתתה כוסית אחת יותר מדי בפסח/ShutterStock

פסח וראש השנה הם שני החגים בהם ארוחת החג היא מרכז העניין, ולכן כמויות המזון המוגשות לשולחן נעות בין מוגזם לבלתי אפשרי. לכן, לא פלא שאתם מרגישים מותשים לאחר הארוחה, וכל מה שאתם רוצים זה להגיע למיטה ולישון. אלא שזו יכולה להיות טעות. אפשר להיפטר מתחושת עייפות זו.

התחושה הכבדה הזו, שמתוארת בספרות הרפואית כ"כתרדמת מזון", פעמים רבות משבשת את הפרודוקטיביות שלכם ובכלל את ההרגשה הכללית ("למה אכלתי כל כך הרבה"?!). אלא שהקישור לכמות המזון שאכלנו, לא תמיד נכונה. הסיבה לכך קרובה יותר להרכב המזון. ליכולת של הגוף לעכל אותו תפקיד משמעותי בתופעה זו. קבלו את שבע הסיבות - למה אנחנו כל-כך עייפים לאחר ארוחת החג:

1. איברי העיכול שואבים מכם אנרגיה

במהלך העיכול, זרימת הדם מוסטת מחלקים אחרים בגוף לאיברי העיכול כדי לתמוך בפירוק ובספיגה של המזון. כשזה קורה, מתרחשת ירידה זמנית ברמות החמצן והאנרגיה לשאר הגוף, מה שגורם לכם להרגיש עייפים במיוחד.

2. העוף מרדים אתכם

טריפטופן היא חומצת אמינו הנמצאת במזונות כמו הודו ועוף. הגוף משתמש בטריפטופן לייצור ההורמונים מלטונין וסרוטונין. עלייה ברמות המלטונין בגוף מאותתת לגוף שהוא צריך לישון. גם סרוטונין מעורב בהכנת הגוף לשינה. זו הסיבה שאנשים רבים מקשרים אכילת בשר עוף או הודו עם ישנוניות, במיוחד אחרי ארוחה גדולה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אילוסטרציה. ShutterStock
שואבת אנרגיה משאר חלקי הגוף. מערכת העיכול/ShutterStock

3. רמות הסוכר שלכם עלו

סוכר גבוה בדם או היפרגליקמיה מוכרים יותר לאנשים החיים עם סוכרת. מדובר בתופעה שמתרחשת כאשר יותר מדי סוכר נשאר בדם ולא מגיע לתאים. זה קורה כשהגוף לא מייצר מספיק אינסולין או לא משתמש באינסולין כמו שצריך. תפקידו של האינסולין הוא לעזור לגלוקוז או לסוכר להיכנס לתאים לצורך אנרגיה.

אנשים שלא סובלים מסוכרת יכולים גם הם לחוות רמות סוכר גבוהות בדם. אכילה מרובה באופן כללי עלולה לגרום לתופעה זו, יחד עם תסמינים נלווים כמו כאבי ראש ותחושת עייפות וחולשה.

4. הפרזתם עם האלכוהול

אלכוהול ידוע כמדכא מערכת העצבים המרכזית, כלומר הוא מאט את פעילות המוח. זו הסיבה שאחת ההשפעות המרכזיות של שתיית אלכוהול באופן מעט מוגזם, מביאה לתחושת ישנוניות או סחרחורת. כששותים אלכוהול במהלך ארוחה שהיא בפני עצמה גדולה ועשירה במרכיבים שלגוף לוקח זמן רב יותר לפרק - תחושת העייפות רק גוברת.

5. השינה שלכם לא טובה

אם אתם, כמו רבים אחרים, סובלים מחוסר בשעות שינה, או ששנת הלילה שלכם אינה רציפה - דבר זה יבוא לרעתכם ורק יעצים את תחושות העייפות לאחר ארוחה גדולה.

Happy Hour (האפי האוור). Giphy
ארבע כוסות חייבים, אבל למה המשכתם לחמישית?/Giphy

6. אתם לא זזים מספיק

אורח חיים לא פעיל, כזה שכולל זמני ישיבה ארוכים ופחות תזוזות במשך היום, גורם לכך שהשרירים שלכם עשויים להיחלש, מה שתורם להרגשת המותשות לאחר ארוחות גדולות. ולא רק זה - רמת הפעילות הכללית שלכם יכולה להשפיע גם על איכות השינה. מחקרים מראים שפעילות גופנית היא דרך יעילה לשינה ארוכה ואיכותית יותר.

7. יש לכם חוסרים תזונתיים

ויטמינים ומינרלים רבים משחקים תפקיד חשוב בבריאות הכללית שלכם. במיוחד ויטמינים מקבוצת B, ויטמין C , ברזל, מגנזיום ואבץ, שנדרשים לייצור אנרגיה בגוף. מחסור בחומרים מזינים אלה עלול גם הוא להוביל לעייפות.

חוסר ברכיבים תזונתיים אלו גם עלול לעכב את יכולתו של הגוף לעכל מזון, שכן רכיבים אלו חיוניים להפקת אנרגיה, הכוללת את תהליך העיכול. כתוצאה מכך, אנשים עם מחסור ברכיבים תזונתיים עלולים לחוות עייפות מוגברת לאחר אכילה.

כך תרגישו פחות עייפים לאחר ארוחה גדולה

שתו יותר מים: מים חיוניים כדי לשמור על תפקוד תקין של כל מערכות הגוף. התייבשות עלולה להחמיר את תחושות העייפות, ודאו שאתם שותים מספיק, גם לפני הארוחה וגם אחריה. גוון השתן שלכם יספק את התשובה הטובה ביותר אם שתיתם מספיק. ככל שהוא כהה יותר - כך הגוף שלכם לא קיבל מספיק מים.

תתחיל לזוז: פעילות גופנית יכולה לתת בוסט רציני לרמות האנרגיה בגוף. פעילות גופנית ממריצה את זרימת הדם, מגבירה את זרימת החמצן למוח ועוזרת לגוף לעכל את המזון. זו הסיבה שתמיד הליכה - איטית או מהירה - לאחר ארוחה גדולה, יכולה לגרום לגוף שלכם להרגיש הרבה פחות עייף.

תרגל אכילה מודעת: זה לא אומר שתצטרכו לאכול פחות, פשוט תתרכזו באוכל ובכל ביס שאתם לוקחים. דבר זה ימנע מכם לאכול יתר על המידה ותוכלו לעצור כשאתם באמת שבעים, רגע לפני שתעמיסו כמות מיותרת של מזון על מערכות העיכול של הגוף.

בחרו את הפחמימות הטובות: העדיפו פחמימות מורכבות יותר כמו קטניות ודגנים מלאים על פני פחמימות ריקות כמו אורז לבן או בצקים מקמח לבן. כך תרגישו שבעים יותר והגוף שלכם יזכה במרכיבי תזונה בריאים יותר כמו כמות סיבים גדולה, שיתרמו לעיכול טוב יותר של המזון בגוף.

קודם חלבונים, אחר-כך פחמימות: מחקרים רבים מראים שאם אתם אוכלים קודם חלבונים ושומנים, ורק אחר-כך את הפחמימות, תוכלו לעזור לגוף שלכם לאזן את רמות האינסולין והסוכר בדם, מה שיכול להפחית באופן ניכר את העייפות לאחר הארוחה.

פחות אלכוהול וקפאין: אלכוהול מספק אמנם תחושת רגיעה זמנית, אבל הוא יכול להחמיר את העייפות. באופן דומה, קפאין , שאמנם נותן בוסט של אנרגיה כששותים אותו, יכול להוביל לירידה באנרגיה זמן קצר אחר-כך, ולתרום לעייפות לאחר הארוחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully