וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קוראים לי צבי, ויש לי סרטן שד"

עודכן לאחרונה: 19.4.2024 / 12:54

ביוני האחרון, חייו של צבי לבנוני, השתנו מקצה לקצה. כאב גב לא חריג הפך לבשורה שלא ציפה לשמוע: נמצאת חיובי לסרטן שד. מאז האבחון הוא החל במלחמה על חייו ועל הדרך, מנסה להציל חיים של אחרים

בווידאו: הטיפולים החדשניים לסרטן שד גרורתי/עריכה: דינה מחפוץ

סדרת הטלוויזיה "חולי אהבה", ששודרה לאחרונה בערוץ 12, חשפה שסרטן השד הוא לגמרי לא רק עניין נשי, כשגיבור הסדרה נאבק על חייו לאחר שאובחן כחולה במחלה. בחוסר המודעות הזו, מנסה להילחם גם צבי לבנוני (63), אזרח עובד צה"ל מחיפה, שהתבשר לאחרונה שלקה בסרטן השד. עכשיו לבנוני נאבק על חייו, אבל גם רוצה לסייע במודעות לכך שכן, גם גברים חולים בסרטן השד. וכדאי שישימו לב לסימנים המקדימים.

"הייתה תקופה של כמה חודשים שבהם סבלתי מכאב גב. כזה שמרגיש כאילו מתחתי שריר או שנתפס משהו", משחזר לבנוני איך הכל החל, "אבל למרות משככי הכאבים לא היה שיפור. בשלב מסוים הייתה אפילו החמרה. חודשיים לפני הרגשתי גוש שומני בפטמה, אבל זה לא משהו שהתייחסתי אליו בכובד ראש. עשיתי ממוגרפיה והתוצאה הראתה שמדובר במשהו שפיר".

בעקבות הבעיות הרפואיות, חזר לבנוני אל הרופאים והמשיך בבירורים. בבדיקת סי.טי גב נמצאו נגעים בעמוד השדרה ובאגן, שהתבררו כממאירים בביופסיה.

"עדיין לא ידענו באיזה סרטן מדובר בשלב ההוא", הוא מספר, "אבל כשהגעתי לבדיקה אצל ד"ר איתי ולדהרן, האונקולוג ברמב"ם, האבחון נעשה בתוך דקה. הוא מישש את הגושים בבדיקה ידנית, כמו שכל אישה יודעת לעשות בבית, ונתן לזה שם. סרטן שד, בהמשך הסתבר גם שהוא גרורתי".

"אפילו האחות בקופת החולים שבה אני מקבל את הזריקה החודשית לטיפול, לא הבינה מה קורה פה כשראתה אותי בתור. זו הייתה פעם ראשונה שהגיע גבר לקבל את הזריקה. מילא אני, היא עובדת בתחום הבריאות"

הטיפול שלבנוני מקבל מאז שהוגדר כחולה סרטן השד, מתבסס על שילוב של תרופות ביולוגיות בכדורים וזריקה חודשית, כאשר אלו מדכאים את ההורמונים, מטפלים בגידולים הקיימים ועוצרים את התפשטות הסרטן. לצד הטיפול התרופתי, מקבל לבנוני תמיכה מצוות המכון האונקולוגי ברמב"ם, ייעוץ וליווי, שמאפשרים לו להתמודד עם ההיבטים השונים של החיים בצל המחלה. למרות המהלך האגרסיבי של המחלה אצלו, נראה שהטיפול הביולוגי אפקטיבי והוא מגיב לו היטב.

צבי לבנוני. באדיבות המצולמים
"הסרטן שלי גנטי ועלול לעבור הלאה". צבי לבנוני/באדיבות המצולמים

"הרופאים בקהילה צריכים להיות יותר מודעים יותר"

האבחון שקיבל רק לפני מספר חודשים, תפס אותו בהפתעה מוחלטת: "ברור שגבר, עם כאב גב, בטח לא הולך לחפש סרטן בשד", הוא אומר, "אני יודע לטפל בעצמי. בהחלט בודק אם יש משהו שמצריך בירור, אבל הכיוון הזה לא עלה מעולם בדעתי, ובטח לא נוכח הבעיות שמהן סבלתי. גם אני, כמו רבים אחרים, לא ידעתי שגבר יכול לחלות בסרטן השד. יש הרבה חוסר ידע ובורות בנושא הזה. אפילו האחות בקופת החולים שבה אני מקבל את הזריקה החודשית לטיפול, לא הבינה מה קורה פה כשראתה אותי בתור. זו הייתה פעם ראשונה שהגיע גבר לקבל את הזריקה. מילא אני, היא עובדת בתחום הבריאות. פשוט אין מודעות".

לבנוני מעיד על עצמו כאיש משימתי. מרגע הגילוי שינה דיסקט בראש והקדיש את עצמו לטיפול במחלה ולהבנת הנושא לעומקו. חלק מהחקר, היה גם בירור גנטי למחלה: "עשינו בירור לגבי רקע גנטי למחלה, ונמצא שאני נשא של גן BRCA2, כלומר הסרטן שלי גנטי ועלול לעבור הלאה", הוא מבהיר, "לי ולבן הזוג שלי אין ילדים, אז לי אין מה לעשות עם הממצא הזה, אבל יש לי בני משפחה שנכנסו למעקב בעקבות הממצא הזה ולהם זה מידע משמעותי".

"חשוב לי לומר לכל גבר ולכל אישה - צריך להתייחס לתמרורי אזהרה, לשילוב של חריגות בגוף, ולא להתעלם. גם הרופאים בקהילה צריכים להיות מודעים יותר לסימני האזהרה של סרטן שד בגברים"

בינתיים, לבנוני לומד לחיות עם הטייטל החדש: "המחלה לא פשוטה", הוא אומר, "יש כאבים קשים והשלכות. עד כה התמודדתי עם זה בסדר, לא יכול לומר שבקלות. בכל זאת יש לי סרטן. אבל בשורה התחתונה - צריך להתמודד עם זה. בבית יש לי בן זוג תומך שטיפל בי בחודשים הראשונים כשלא יכולתי לזוז. הוא גם עם תואר ראשון בפסיכולוגיה, אז אפשר לומר שאני מוקף באנשים מכילים. צריך לקחת את הדברים בפרופורציה. אני מאמין שלכל אחד יש את ארגז הכלים שלו להתמודדות, ואם אין לי השפעה על זה, וזה לא בשליטתי, אני לא אתן לזה לרסק אותי. מהמקום שבו אני נמצא היום, חשוב לי לומר לכל גבר ולכל אישה - צריך להתייחס לתמרורי אזהרה, לשילוב של חריגות בגוף, ולא להתעלם. גם הרופאים בקהילה צריכים להיות מודעים יותר לסימני האזהרה של סרטן שד בגברים. זו אוכלוסייה שצריך לחשוב עליה גם בכיוון הזה".

שילוב של חוסר מודעות, חוסר ידע ובושה

"התגובה של כל גבר שאנחנו מגלים לו שחלה בסרטן שד היא זהה", מספרת ריטה וורטמן, אחות מרכזת מרפאת מעקב לנשאיות BRCA ברמב"ם. "תמיד יהיו שאלות דומות: מה, יש סרטן שד אצל הגברים, בצינוריות החלב? מי בכלל ידע שלגברים יש צינוריות חלב? למה לא מסבירים לנו, למה לא מדברים ולא בודקים?

"הטענה היא שיש המון חוסר מידע וידע בקרב האוכלוסייה הכללית ואלו שנמצאים בסיכון בפרט, וזה צריך להשתנות. מאז שהסדרה עלתה לשידור, נראה שיש יותר מודעות לנושא ואני מקבלת יותר פניות מחברים, בני משפחה של מטופלות, ברחוב. ברשתות. מי שיודע שאני עוסקת בתחום, שואל שאלות. נראה שיש הרבה צימאון למידע".

נוכח הבמה שהנושא מקבל בימים אלו, חשוב לדייק: סרטן שד הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר אצל נשים בישראל ובעולם. לעומת זאת, סרטן שד אצל גברים הוא נדיר ביותר. רק אחד מכל מאה מקרים של סרטן שד מאובחן אצל גבר, כאשר מדי שנה, כ-60 גברים בישראל מאובחנים עם סרטן שד.

צבי לבנוני. באדיבות המצולמים
רוצה לסייע לגברים אחרים במצבו. צבי לבנוני/באדיבות המצולמים

"למרות שמדובר במחלה נדירה יחסית, גם גברים יכולים לחלות בסרטן שד, ועדיף בהרבה לתפוס את הגידול כשהוא עוד ממוקם בשד ועוד לא מפתח גרורות, כי אז אחוזי הריפוי גבוהים - כמו אצל נשים", מסבירה איילת שי, מנהלת יחידת סרטן השד במרכז הרפואי רמב"ם, ומחדדת: "זו הסיבה שהמודעות כל כך חשובה. אם מופיעים שינויים בשד, מתפתח גוש או מתחילה הפרשה מהפטמה יש לגשת להיבדק על ידי רופאה או רופא מומחים, ואם יש צורך גם לעשות ביופסיה", מדגישה ד"ר שי. "במרבית המקרים, בגלל שהשד הגברי קטן יותר, קל יותר לשים לב להופעה של גוש, ולכן, אם יש מודעות, אפשר לתפוס את הגידול בשלב המקומי ולהסיר אותו בניתוח".

ד"ר שי מוסיפה כי כמו אצל נשים, גם אצל גברים יש גורמים שמגבירים את הסיכון להתפתחות המחלה. "גם אם גורמי הסיכון המחלה יחסית נדירה, אבל עדיין חשוב להכיר אותם ולהיות במודעות לאפשרות של התפתחות המחלה", היא אומרת. גורם הסיכון המשמעותי ביותר הוא מוטציה באחד משני הגנים BRCA1 ו-BRCA2, שמוכרים בתור גנים שמגבירים באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות סרטן שד, סרטן השחלות וסרטן צוואר הרחם אצל נשים. "ישנה תפיסה שגויה לפיה לגברים לא יכולה להיות מוטציה ב-BRCA, אולם הסבירות שהיא תופיע אצל גברים זהה לנשים", מבהירה ד"ר שי.

בעמותת אחת מתשע מחכות לגברים המתמודדים עם סרטן שד ומוכנים "לצאת מהארון". "מיעוט המתמודדים, והעובדה שמדובר במחלה שנתפסת נשית, מונעת מהם לבקש ולקבל את הליווי והתמיכה שאנחנו יודעות לתת להם, ממש כמו לנשים שמתמודדות עם המחלה", אומרת טלי רוזין, מנכ"לית העמותה, "רכזת ליווי ותמיכה תלווה אותם מרגע הגילוי ועד להחלמה, הם יכולים לקבל סיוע במיצוי זכויות על ידי עורכת דין, ללא עלות, סבסוד של טיפולים רגשיים בפריסה ארצית ובזמינות גבוהה, ואם ירצו - גם קבוצת תמיכה לגברים בלבד. חשוב לזכור שגן הנשאות יכול לבוא גם מאבא, שגם גברים חולים בסרטן שד, ובעיקר - כמו אצל הנשים - גילוי מוקדם מציל חיים".

ד"ר שי מסבירה כי מרבית מקרי סרטן השד בגברים הם מה שמכונה סרטן שד הורמונלי. "עד היום טיפלתי במקרים לא רבים של סרטן שד בגברים - כולם היו עם סרטן שד הורמונלי". כאשר הגידול מזוהה בשלב המוקדם, הטיפול המקובל הוא להסיר אותו בניתוח, ולהמשיך עם טיפולי הקרנות, עם תוספת של כימותרפיה במקרה שהסרטן מוגדר בסיכון גבוה, ואחריו טיפול הורמונלי בשנים הבאות לאחר הניתוח.

"אין מחקרים רבים בגברים, לכן פרוטוקול הטיפול מבוסס על מה שמקובל לעשות בנשים", אומרת ד"ר שי. "הבדל אחר הוא שגברים בדרך כלל לא נוהגים לעשות ניתוח משמר שד, אלא עושים כריתת שד מלאה. נשארת צלקת מתחת לחולצה, אבל שלא כמו אצל נשים, אין לכך ממש השפעה על המראה החיצוני".

"התגובה של כל גבר שאנחנו מגלים לו שחלה בסרטן שד היא זהה: מה, יש סרטן שד אצל הגברים, בצינוריות החלב? מי בכלל ידע שלגברים יש צינוריות חלב? למה לא מסבירים לנו, למה לא מדברים ולא בודקים"?

גם הטיפול ההורמונלי לאחר הניתוח הוא לרוב קל יחסית וללא תופעות לוואי משמעותיות. "ההתמודדות עם סרטן שד בגברים היא קלה יותר כשמדובר בסרטן שמאותר בשלב הממוקם. וזה מדגיש את הצורך להיות במודעות ולהיבדק אם יש חשד, גם אם זה לא הדבר הראשון שקופץ לראש. אם הסרטן מאותר בשלב מאוחר יותר, כשהוא כבר גרורתי, הטיפולים הופכים להיות משמעותיים ומאתגרים בהרבה".

"יש פה שילוב של חוסר מודעות, חוסר ידע ובושה", מוסיפה וורטמן. "שלושתם קטלניים. העדר מודעות לסרטן שד בקרב הגברים היא גורם עיקרי לאיחור באבחנה. ככל שמאבחנים בשלב מאוחר יותר, כך סיכוי החלמה נמוכים יותר. אין הרבה מידע זמין לגברים על הנושא או על נורות האזהרה, והגברים מתביישים לפנות לגורמים רפואיים במידה ומגלים משהו חשוד בשד. המקרים שאני מכירה, לצערי, מערבים מצבים שבהם פונים כאשר סרטן חודר מצינורות החלב לרקמות הסמוכות ושולח גרורות לאיברים אחרים. בתור אחות מרכזת מרפאת נשאיות, ומהניסיון בשטח, אני אומרת באופן חד וברור: סרטן זה מרוץ נגד הזמן.

"מניעה וגילוי מוקדם מצילים חיים! תהיו קשובים לגוף שלכם, תפנו בזמן לבדיקות, תעשו בדיקות סקר, כולל לסרטן ערמונית, עור ועוד, תפנו ליעוץ גנטי במידה וישנה היסטוריה של סרטן במשפחה או שחלית בסרטן בעבר. אל תתביישו, אל תזניחו, ותשמרו על עצמכם! כי תכלס אין שום דבר בעולם יותר יקר מהבריאות שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully