וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מצא: זהו המקצוע שהכי ישמור על המוח שלכם חד לאורך שנים

עודכן לאחרונה: 18.4.2024 / 19:57

למקצוע בו אתם עוסקים השפעה מכריעה על תפקוד המוח שלכם בעתיד. חוקרים עקבו אחרי 7,000 עובדים ממקצועות שונים והגיעו למסקנה - זהו המקצוע שמבטיח בריאות קוגניטיבית לאורך שנים. ומהו המקצוע שהכי פחות תורם לבריאות המוח?

בסרטון: ניתוח להסרת גידול במוח בעירות מלאה, בסורוקה/צילום: בית החולים סורוקה, עריכה: תומר לוי

ככל שהעבודה שלכם מצריכה שימוש מוגבר יותר במוח וביכולות הזיכרון, כך היכולות הקוגניטיביות שלכם, כמו גם הזיכרון, יתפקדו טוב יותר במשך השנים, בעיקר עם העלייה בגיל. זוהי המסקנה של מחקר שפורסם השבוע ב-Nurology, כתב העת הרפואי של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה.

המחקר שבוצע בנורבגיה בחן 7,000 איש מ-305 מקצועות שונים, ובחן באיזו מידה השתמשו הנחקרים במוחם במהלך עבודתם. "בדקנו את הדרישות של עבודות שונות ומצאנו שגירוי קוגניטיבי בעבודה בשלבים שונים בחיים - במהלך שנות ה-30, ה-40, ה-50 וה-60 - היו קשור לסיכון מופחת לפגיעה קוגניטיבית קלה לאחר גיל 70", אמר מחבר המחקר, ד"ר טרין הולט אדווין מבית החולים האוניברסיטאי באוסלו.

החוקרים מדדו את רמת הגירוי הקוגניטיבי של משתתפי המחקר תוך כדי ביצוע משימות ידניות כמו שליטה בציוד או עבודה במפעל והשוו את זה לגירוי הקוגניטיבי של אנשים שעובדים בעבודות שבהן היה עליהם לנתח מידע ולפרש אותו עבור אנשים אחרים.

המקצוע שהכי ישמור לכם על המוח - הוראה

מאוחר יותר, בדקו החוקרים את הזיכרון והיכולת הקוגניטיבית של משתתפי המחקר מעל גיל 70.
המחקר מצא כי אנשים העובדים בעבודות עם הדרישות הקוגניטיביות הנמוכות ביותר היו בסיכון גבוה ב-66% לפגיעה קוגניטיבית קלה בהשוואה לאלה שעבדו בעבודה עם דרישות קוגניטיביות גבוהות יותר.

עם זאת, המחברים ציינו שדרישות קוגניטיביות משתנות על בסיס אינדיבידואלי ואפילו לאנשים העובדים באותה עבודה עשויות להיות דרישות קוגניטיביות שונות. הם גם ציינו שמחקר זה רק מראה קשר, אבל לא סיבה.

"תוצאות אלו מצביעות על כך שגם חינוך וגם עבודה שמאתגרת את המוח במהלך הקריירה ממלאים תפקיד מכריע בהורדת הסיכון לפגיעה קוגניטיבית בהמשך החיים", הסביר אדווין. "דרוש מחקר נוסף כדי לאתר את המשימות התעסוקתיות הספציפיות המאתגרות מבחינה קוגניטיבית והמועילות ביותר לשמירה על כישורי חשיבה וזיכרון".

מורה בכיתה. ShutterStock
מקצוע לא קל, אבל המוח יודע לכם. הוראה/ShutterStock

העבודה שהביאה לגירוי הקוגניטיבי הגדול ביותר הייתה הוראה והתפקיד עם הגירוי הקוגניטיבי הנמוך ביותר, על פי החוקרים, הוא אב/אם בית או דוור.

מחקר נוסף משנת 2016 מצא שהעבודות הבאות עוזרות לשמר תפקוד בריא של המוח: מנהל, מורה, עורך דין, עובד סוציאלי, מהנדס, פיזיקאי, רופא, רופא שיניים ורוקח.

בנוסף, מחקר שפורסם ב-Lancet בשנה שעברה חשף את חמש המשרות שמציבות אנשים בסיכון הגבוה ביותר לדמנציה - אנשי מכירות, מוכרנים בחנויות, עוזרי אחיות, חקלאים ועובדי משק חי.

משרות בתחום הסיעוד והמכירות "מאופיינות לעתים קרובות בחוסר אוטונומיה, עמידה ממושכת, עבודה קשה, שעות עבודה נוקשות, מתח, סיכון גבוה יותר לשחיקה ולעיתים גם ימי עבודה לא נוחים", הסבירו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully