וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעיר אושפז במצב קשה עם שיתוק ברגליים משימוש ב"גז קצפות"

עודכן לאחרונה: 17.4.2024 / 12:36

הצעיר, בשנות העשרים לחייו, אושפז במרכז הרפואי קפלן במצב קשה עם נזק נוירולוגי ושיתוק ברגליים לאחר שסיפר ששאף לגופו "גז קצפות". בשנה האחרונה טופלו בקפלן חמישה צעירים עם תסמינים דומים משימוש ממושך ב"גז קצפות"

בווידאו: בני נוער מספרים על הטרנד המסוכן, גז קצפות/צילום: ספיר לוי

הטרנד החדש-ישן של הצעירים גובה מחיר בריאותי: בחודש שעבר הגיע למרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית צעיר בשנות העשרים לחייו, כשהוא סובל מחוסר תחושה ברגליים וקושי לעמוד. הצוות הרפואי במלר"ד הזעיק ייעוץ ממחלקת נוירולוגיה, והחל בסדרה של בדיקות הדמיה.

ד"ר אנדה עילם, נוירולוגית מהמרכז הרפואי קפלן: "החשד הראשוני שנבדק הוא לחץ על עמוד השדרה או דלקת בעצבים, אבל מכלול הבדיקות שביצענו הראו כי הוא סובל ממחסור בויטמין B12 ומפגיעה עצבית". הצוות הרפואי, אשר נחשף למקרים דומים בעבר, תשאל את הצעיר לגבי שאיפת "גז קצפות", והוא אכן הודה שהוא נוהג לשאוף "גז קצפות" עם חברים באופן קבוע.

nitrous oxide, חמצן דו חנקני, הידוע בכינויו העממי "גז קצפות" הוא גז מוכר בשימוש בלתי חוקי, כאשר המשתמשים בו חווים תחושה של אופוריה זמנית, אך עלול לגרום לפגיעה נוירולוגית במערכת העצבים. "בשימוש קבוע, המשתמשים בו עלולים לחוות פגיעה במערכת העצבים עד לכדי שיתוק ברגליים, ובמקרים מסוימים אף שיתוק בלתי הפיך", אומרת ד"ר עילם.

גז קצפות. דורון שיינר, shutterstock, עיבוד תמונה
תחושה של אופוריה זמנית. גז קצפות/עיבוד תמונה, דורון שיינר, shutterstock

רק בשנה האחרונה - 5 מקרים דומים בבית החולים קפלן

לצד הפגיעה הנוירולוגית ברגליים, מן הבדיקות עולה כי הצעיר סובל ממחסור בוויטמין B12, והרופאים החליטו לאשפזו לצורך טיפול תוך ורידי. תוך כדי האשפוז, גילו הרופאים סיבוך בלתי צפוי, שלא נראה עד כה במקרים דומים. הם אבחנו בגופו קרישי דם, תחילה ברגליים ובהמשך בריאות. "הפגיעה העצבית ברגליים מוכרת לנו מהספרות הרפואית במקרים של שימוש קבוע בגז קצפות", אומרת ד"ר עילם, "אבל תופעה של קרישי דם איננה מתועדת, ואנו חושדים שמדובר בתוצאה הרסנית של השימוש בגז".

הצעיר אושפז במשך מספר שבועות, ומקבל טיפול במדללי דם לצד הטיפול ב-B12, לאחריהם הוא שוחרר לשיקום כאשר הוא עדיין סובל מנזק נוירולוגי. "אין למעשה טיפול בנזק שנגרם לרגליים, וכעת הוא ידרש לעבור שיקום ממושך, רק בסופו נוכל לדעת האם הנזק הוא הפיך או בלתי הפיך", מסבירה ד"ר עילם.

בשנה האחרונה, טופלו במרכז הרפואי קפלן חמישה צעירים בשנות העשרים לחייהם אשר סבלו מאותם תסמינים בשל שימוש בגז קצפות. "אנחנו מאוד מוטרדים מהעלייה שאנחנו רואים בהיקף הצעירים המתאשפזים עם חוסר תחושה או שיתוק ברגליים כתוצאה משימוש ממושך בגז קצפות", אומרת ד"ר עילם. "חשוב מאוד שהם יהיו מודעים לחומרת הסכנות שעולות מהשימוש הקבוע בגז, וגם שהורים ישוחחו על כך עם ילדיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully