וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

9 מתוך 10 שחושבים שהם אלרגיים לפניצילין - טועים. וזה פועל לרעתם

עודכן לאחרונה: 17.4.2024 / 11:14

מאות אלפי ישראלים מתויגים כאלרגיים לפניצילין, למרות שרק כ-10% מהם אכן כאלו. התיוג הזה מונע מהם טיפול מיטבי בזמן אמת ועולה למדינה כסף רב. האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית מבקש לתקן את המצב

אילוסטרציה. Luis Louro, ShutterStock
חושבים שאתם אלרגיים לפניצילין? רוב הסיכויים שאתם טועים, ואתם משלמים על כך מחיר בריאותי/ShutterStock, Luis Louro

ראשי האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית פנו בנייר עמדה למנהלי ארבע קופות החולים בישראל בדרישה דחופה: פעלו להסרת התיוג השגוי "אלרגי לפנצילין" מקרב רבים ממבוטחיכם.

רוב התיוגים בארץ של אלרגיה לאנטיביוטיקה ממשפחת הפניצילין, נגרמים בשל תופעות לוואי שונות, או תפרחות על רקע מחלות ויראליות, ולא בעקבות תגובות אלרגיות אמיתיות, או מסכנות חיים.

פניצילין הוא חומר אנטיביוטי, שמזה קרוב ל-100 שנה, נחשב כיעיל להרג חיידקים, לטיפול בדלקות ולמניעת זיהומים בפציעות, בכוויות ובפגיעות שונות.

לאבחון היתר השגוי של אלרגיה לפניצילין מחיר בריאותי וכלכלי כבד. התיוג: "אלרגי לפניצילין", משפיע על השיקולים בהתאמת הטיפול האנטיביוטי לחולה או לפצוע, ומחייב מציאת חלופות תרופתיות, ובכך טמונות בעיות לא מעטות.

המחיר בשטח: טיפול פחות טוב ולא מיידי

לעיתים קרובות, הדבר מוביל לדיחוי בטיפול הרפואי, עקב ההתלבטות באשר לטיפול התרופתי החלופי. כמו כן, התרופות החלופיות הן בדרך כלל פחות יעילות מפניצילין, ולמרבה האירוניה - מלוות בשכיחות גבוהה יותר של תופעות לוואי ויצירת חיידקים מזנים עמידים. מטופלים עם תיוג של אלרגיה לפניצילין סובלים בשכיחות גבוהה יותר מסיבוכים רפואיים, המביאים לאשפוזים ממושכים, ואף לעלייה בתמותה. בנוסף, השימוש בתרופות חלופיות ויקרות יותר, מכביד במידה ניכרת על המערכת.

ראשי האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית, שיגרו השבוע נייר עמדה למנהלי ארבע קופות החולים בישראל, ובו הם קוראים לנקוט בצעדים מעשיים לשינוי התופעה: לפעול להפחתת מספרי המבוטחים שמוגדרים לשווא כאלרגיים לפניצילין.

בנייר העמדה טוענים ראשי האיגוד כי עד כה הסרת התיוג 'אלרגיה לפניצילין' הצריכה הפנייה למכוני אלרגיה בבתי חולים, אלא שהתורים ארוכים מאוד (המתנה ממוצעת של כשנה וחצי), השירות האלרגולוגי מוגבל או חסר ברבים מבתי החולים בארץ, וכתוצאה מכך, רבים מאזרחי המדינה לא מקבלים מענה ונותרים, ללא הצדקה, תחת הגדרה שגויה של אלרגיה לפניצילין.

כך ניתן לפשט את הסרת התיוג "אלרגי לפניצילין"

נייר העמדה מפרט כיצד במקום להפנות את המטופלים למרפאות אלרגיה בבתי החולים, ניתן לשלול תיוג מוטעה של אלרגיה לפניצילין בקהילה, וזאת במקרים בהם מדובר בתגר בסיכון נמוך, ובכפוף לאישור רופא מומחה באלרגיה ואימונולוגיה. את בדיקת האלרגיה (בדיקת תגר, הכוללת מתן תרופה או מזון החשודים כאלרגניים, תחת השגחה רפואית) נדרש לבצע רופא המיומן בטיפול בתגובות אנפילקטיות, ובמקום המותאם לטיפול בתגובות כאלה.

ראשי האיגוד קוראים בנייר העמדה למנהלי הקופות לפתוח מרכזים לביצוע בדיקות אלו בקהילה, ולהגדיל את זמינות שרותי האלרגיה בקהילה, על מנת שניתן יהיה להסיר את התיוג השגוי של אלרגיה לפניצילין בהיקף רחב.

האלרגולוגים קוראים למשרד הבריאות להגדיל את זמינות שירותי האלרגיה ויחידות האלרגיה בבתי החולים, לשם יופנו מקרים מורכבים יותר, ואשר בהם ניתן יהיה להכשיר את הדור הבא של הרופאים המומחים באלרגיה ואימונולוגיה קלינית, שחסרים כיום במערכת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully