וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו השעה הטובה ביותר לאימון כדי לצמצם סיכון למוות מוקדם ב-61%

עודכן לאחרונה: 12.4.2024 / 10:05

פעילות גופנית היא המפתח לשמירה על הבריאות, אבל האם לשעה בה אתם בוחרים להתאמן יש השפעה שונה בכל מה שקשור לחיים ארוכים יותר? מחקר חדש הוכיח בדיוק את זה

דברים שחשוב לדעת על ריצה/וואלה! NEWS

ראשית - כל אימון גופני בכל שעה תורם רבות לבריאות. בנוסף לשיפור מצב הרוח ולהפחתת מתחים, פעילות גופנית יכולה לשפר מדדי בריאות רבים - מתפקוד הלב ועד מניעה של מחלות רבות, ביניהן סרטן.

אבל האם לשעה בה אנחנו בוחרים להתאמן יש השפעה שונה ביתרונות הרבים של האימון על הבריאות שלנו? צוות חוקרים מאוניברסיטת סידני עקב אחר אנשים 30,000 אנשים שסבלו מעודף משקל במהלך שמונה שנים.

במחקר, שפורסם בעיתון הרפואי Diabetes Care, נותחו נתונים של 29,836 מבוגרים מעל גיל 40 ממאגר נתונים בריטי כדי להבין האם לזמן ביום בו בוחרים להתאמן יש השפעה בריאותית שונה.
החוקרים התמקדו באנשים שסווגו כסובלים מהשמנת יתר - עם אינדקס מסת גוף של 30 ומעלה - "מכיוון שהם בסיכון גבוה בהרבה למצבים קרדיווסקולריים כמו התקפי לב ושבץ מוחי ומוות בטרם עת", אמר ד"ר אנג'לו סבג, מרצה בפיזיולוגיה של פעילות גופנית באוניברסיטת סידני. 2,995 מהאנשים שנחקרו אובחנו גם עם סוכרת מסוג 2 .

"פעילות גופנית היא בשום פנים ואופן לא הפתרון היחיד למגפת ההשמנה, אבל מחקר זה אכן מצביע על כך שאנשים שיכולים לתכנן את פעילותם לשעות מסוימות ביום עשויים לקזז בצורה הטובה ביותר חלק מהסיכונים הבריאותיים הללו", הוסיף סבג.

המשתתפים חולקו לארבע קבוצות על סמך השעה ביום שהם נטו להתאמן בה:

אנשים שלא התאמנו כלל
מתאמני בוקר (בין 6 בבוקר לצהריים)
מתאמני אחר הצהריים (מהצהריים עד 18:00)
מתאמני בערב (18:00 עד חצות)

אישה הולכת. ShutterStock
אלו שבחרו להתאמן בערב, נהנו מיתרונות בריאותיים טובים יותר/ShutterStock

הנתונים הבריאותיים של המשתתפים נוטרו במשך כל שעות היממה בעזרת שעונים חכמים במשך שמונה שנים.

במהלך תקופה זו הם נרשמו 1,425 מקרי מוות, 3,980 אירועים קרדיו-וסקולריים ו-2,162 אירועים של הפרעות בתפקוד מיקרו-וסקולרי, סוג של מחלת לב הפוגעת בכלי הדם הקטנים ביותר המסתעפים מהעורקים הכליליים, אותם כלי דם גדולים המספקים דם ללב.

בניתוח הנתונים הסופיים מצאו החוקרים שבהשוואה לאלה שלא התאמנו, בקרב מתאמני הערב נרשמו הנתונים הבאים:

  • סיכון נמוך ב-61 אחוז למוות מכל סיבה שהיא
  • סיכון נמוך ב-36 אחוז למחלות לב וכלי דם
  • סיכון נמוך ב-24 אחוז למחלות מיקרו-וסקולריות

אימוני הבוקר ואחר הצהריים נמצאו גם הם מועילים בריאותית, אם כי התוצאות לא היו חזקות כמו בקרב מתאמני הערב. כך למשל בקרב מתאמני הבוקר נרשם סיכון נמוך ב-33 אחוז למוות מכל סיבה שהיא וסיכון נמוך ב-17 אחוז למחלות לב וכלי דם.

הסיכן למוות מוקדם השתפר ל-40% עבור קבוצת מתאמני אחר הצהריים, שבנוסף הצליחו להוריד את הסיכון לחלות במחלות לב ב-16%.

מסקנה מעניינת מהמחקר: התדירות שבה אנשים עשו פעילות גופנית היתה חשובה יותר לבריאות מאשר משך הזמן הכולל שהושקע בפעילות.

ד"ר מתיו אחמדי, אחד החוקרים במחקר זה הדגיש שהמחקר לא עקב אחר סוג מסוים של פעילות גופנית, אלא אחר כל פעילות גופנית מתונה עד נמרצת שנמשכה שלוש דקות או יותר. "זה יכול להיות כל דבר שמעלה את הדופק", אמר ד"ר אחמדי. "החל בהליכה ועד לטיפוס במדרגות, אבל גם פעילות גופנית מובנית כמו ריצה, עבודה מאומצת או אפילו ניקיון נמרץ של הבית".

החוקרים הדגישו כי יש לקיים מחקרים נוספים שיאמתו נתונים אלו, אבל התוצאות מצביעות על כך שמומלץ לאנשים עם השמנת יתר וסוכרת לתכנן את הפעילות הגופנית שלהם לשעות הערב.

מחקרים קודמים הצביעו על כך ש-22 דקות בלבד של פעילות גופנית ביום מספיקות כדי לצמצם את הסיכון למוות מוקדם ולבטל את הנזק הבריאותי של עבודה יושבנית או סתם שעות רבות על הספה.

מחקרים אחרים מראים שהליכה יכולה להספיק כדי לשפר את תוחלת החיים - מינימום של 4,000 צעדים ביום נחשבו מספיקים, אם כי אנשים שביצעו 10,000 צעדים הורידו את הסיכון למוות מוקדם ב-39%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully