וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצבא לא רצה אותם בקרבי בשל עודף משקל. איך בסוף כולם הפכו ללוחמים?

עודכן לאחרונה: 5.4.2024 / 11:22

אחרי שנפסלו במיונים קרביים בשל השמנה, פרויקט מיוחד בן 5 שבועות של הקריה האקדמית אונו הצליח להחזיר 14 מתגייסים חדשים למסלול קרבי. "בלי התוכנית הזו - צה"ל מפסיד מלא לוחמים פוטנציאלים"

אליפות צה"ל בכושר קרבי/צילום: דו"צ

בימים האחרונים התגייסו לצה"ל 14 חיילים והחלו את הטירונות הקרבית שלהם בדרך להיות לוחמים. נו, מה? אתם בוודאי שואלים, בכל שבוע כמעט מתגייסים חיילים לצה"ל. אלא שחיילים אלו נפסלו על-ידי הצבא מלשרת ביחידות קרביות בשל משקלם, ובזכות הרצון העז שלהם והתגייסות של הקריה האקדמית אונו, צה"ל הרוויח 14 לוחמים חדשים, שבמשך חמישה שבועות נתנו את כל מה שהם יכולים כדי לשנות את הגזירה שמנעה מהם להיות קרביים - והצליחו.

על פי נתונים של ארגון הבריאות העולמי קיימת עלייה ניכרת במגמת ההשמנה בעולם ובישראל בפרט. מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, על משקלם של בני נוער בצו הראשון מעידים על מגמה מדאיגה מאוד של עלייה באחוזי ההשמנה החריגה ואחוז בני הנוער שלא מסוגלים להתגייס לשירות קרבי או פטורים משירות בכלל.

כפועל יוצא מנתונים אלו, בכל מחזור גיוס לצה"ל מספר רב של מלש"בים אשר התקבלו בצו הראשון לשירות קרבי, מגיעים ליום גיוסם עם משקל חריג שעלה משמעותית מהצו הראשון ולא מאפשר שירות קרבי (BMI מעל 35).

תוכנית "רצים לקרבי" של הקריה האקדמית אונו. הקריה האקדמית אונו,
5 שבועות של עבודה מפרכת. תוכנית "רצים לקרבי"/הקריה האקדמית אונו

במהלך השנים האחרונות, חיילים אלו חווים מפח נפש ונשלחים לדחיית שירות לביתם עם הנחייה להוריד במשקל ולהגיע במחזור הגיוס הבא, וזאת ללא שום תמיכה או כלים שיסייעו להם בתהליך.

אחוזי ההצלחה של נערים אלו לרזות בעצמם עד מועד הגיוס הבא - נמוכים, בדיוק כמו אחוזי ההצלחה של הדיאטות השונות. מחקרים כבר הראו שרק כ-5 אחוז מהאנשים שעשו דיאטה כזו או אחרת מצליחים לשמור על משקלם החדש. נתוני עבר הראו שללא תמיכה, רק כ50% מהמלש"בים שנשלחים לדחיית שירות עומדים ביעדים, ובכך צה"ל מפסיד בכל שנה עשרות לוחמים חדורי מוטיבציה.

אין מי שמבין סוגייה זו יותר מראש התמחות ספורט בקריה האקדמית אונו, פרופ' אבי מויאל, אל"מ במיל' שבשירותו הצבאי שימש כראש מחלקת כושר קרבי בצה"ל. כשהתבקש על-ידי יחידת מיטב לסייע ל-14 נערים להתגייס לקרבי, הרים את הכפפה, וביחד עם הצוות המקצועי שלו בנו תוכנית בת חמישה שבועות שמטרתה אחת - לגרום לצבא להסכים לגייס את אותם נערים לקרבי אחרי שנדחו בשל משקלים העודף.

ביחד עם צוות מקצועי של קציני כושר קרבי במילואים בהובלתם של סא"ל (מיל') אפרת ברוזה-יצחקי ורס"ן (מיל') עמרי רונן, ובליווי תזונאי מקצועי וקצינים נוספים הוביל מויאל את "רצים לקרבי", פרויקט ראשון מסוגו לסיוע לאותם מועמדים לגיוס לקרבי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
תוכנית "רצים לקרבי", הקריה האקדמית אונו. הקריה האקדמית אונו,
התוכנית כללה גם לא מעט הרצאות שעזרו למשתתפים להתחזק מנטלית/הקריה האקדמית אונו
פרופ' אבי מויאל, הקריה האקדמית אונו. הקריה האקדמית אונו,
"צה"ל היה מפסיד הרבה לוחמים פוטנציאלים". פרופ' אבי מויאל/הקריה האקדמית אונו

איך הצליח הצוות לגרום לכך שהחיילים לעתיד ישילו מגופם עשרות קילוגרמים תוך חמישה שבועות, ולהקנות להם ידע להמשך, כדי שאותם קילוגרמים לא יחזרו? בעיקר עבודה קשה. "התוכנית שבנינו כללה מפגש יומי אישי של כל אחד מהנערים עם תזונאי", מספר פרופ' מויאל. "מעבר לזה, כל יום הם עברו שני אימוני כושר. בכל אימון הם עבדו על מרכיבי שרירים אחרים. בנוסף לכך, היו הרבה שיחות אישיות, איתי ועם אחרים, כדי לוודא שהם עומדים בעומס ובתוכנית".

בנוסף, עבור כל אחד ממשתתפי התוכנית נכתב סרגל מאמצים אישי עם יעדים ברורים לסוף התוכנית. כל אחד על פי משקלו ויכולותיו. מעבר לאימוני הכושר המפרכים, השתתפו הלוחמים לעתיד בהרצאות מקצועיות עם אנשי יחידת מיט"ב.

וכך, אחרי שקיבלו ביום גיוסם פרופיל 45 בגלל עודף משקל, בתוך חמישה שבועות, 14 משתתפי התוכנית זכו לפרופיל 97, ויכלו להגשים את מטרתם - להיות לוחמים בצה"ל.

"במשך השנים תמיד רציתי לרדת במשל כדי להיות לוחם, אבל כל פעם שניסיתי - נכשלתי", מספר עידו שלקח חלק בפרויקט. "את הכאפה הרצינית קיבלתי ביום הגיוס, אז הורידו לי את הפרופיל ל-45 בגלל משקל. היה מאוד חשוב לי להיות לוחם כי אלה הערכים שגדלתי עליהם, אהבת המולדת, ההגנה עליה והתרומה למדינה. בנוסף, אחרי שאחי נפצע בעזה, הרגשתי שאני חייב להיות קרבי.

"להיות לוחם עבורי זה לא לוותר לעצמי"

"כל הזמן שאלתי את עצמי למה הצבא לא רוצה לעזור לאנשים כמוני, שרוצים להיות קרביים אבל לא מצליחים לרדת במשקל. ואז שמעתי על התוכנית וכמובן שהצטרפתי. הגעתי כשאני שוקל 124 ק"ג. אחרי חמישה שבועות קשים יצאתי מכאן במשקל 99 ק"ג.

מה לקחת מהתוכנית, מה ימשיך אתך?

"מה שלקחתי מהתוכנית לחיים זה את הכותרת אורח חיים בריא, הרבה חברים לחיים וכמובן מדריכים. המסר שלי לאנשים כמוני הוא שעצם זה שאתם יורדים במשקל ונלחמים ביצרים לאכול מתוקים ודברים משמינים, זה כבר סוג של לוחם. להיות לוחם עבורי זה לא לוותר לעצמי ולשאוף תמיד למצוינות. לא משנה כמה קשה לך - אל תוותר.

עידו החל בימים האחרונים בטירונות לוחם בנח"ל.

גם דוד נאבק כל חייו במשקל. "במשך השנים חוויתי כל הזמן עליות וירידות וזה אף פעם לא נגמר. כששמעתי על התוכנית, הבנתי שקיבלתי הזדמנות פז מהצבא, קיבלתי כלים, הכוונה והכי חשוב - הזדמנות אדירה שלא כל חייל זוכה בה.

"ביום הגיוס, כששקלתי 152 ק"ג, הורידו לי את הפרופיל והבנתי שלא אוכל להיות לוחם. אבל המלחמה דרבנה אותי לעשות את מה שלא הצלחתי בו במשך כל חיים - להוריד במשקל.

"התוכנית עצמה הייתה אינטנסיבית - אימונים כל יום, מפגשים פרונטליים שכוללים אימונים עצימים מאוד. קשה להיכנס למשמעת כל כך נוקשה של תזונה. הכי היה קשה לי להתאמן. מה לי ולאימונים? אבל כל יום, כמו שעון, התעוררתי והתאמנתי בזום, עם מצלמה פתוחה.

דוד השיל ממשקלו 12 ק"ג, ועד שתתחיל הטירונות הקרבית שלו, הוא מתכוון להוריד יותר על פי תוכנית שקיבל מאנשי המקצוע של התוכנית.

"היום, בסיום התהליך, השילו ממשקלם 14 המשתתפים בתוכנית סך כולל של 250 ק"ג, תוך עלייה במסת השריר ושיפור היכולות הגופניות. 12 מתוך ה-14 (85%) עומדים בתנאים לגיוס לקרבי, שניים נוספים ירדו באופן משמעותי במשקלם וימשיכו את התהליך עד להגעה ליעדים האישיים שלהם ולגיוס הבא לקרבי", מוסיף מויאל ומדגיש, "בלי התוכנית הזו - צה"ל היה מפסיד הרבה לוחמים פוטנציאלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully