וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדש: אפליקציה בסמארטפון תוכל לזהות דמנציה שנים לפני התפרצותה

עודכן לאחרונה: 3.4.2024 / 19:41

לאפליקציה רמת דיוק של 93 אחוזים, זהה לרמת הדיוק של הכלים הרפואיים המקובלים. היא יכולה לזהות את סוג הדמנציה ממנה סובל השחקן ברוס וויליס, שמתחילה בדרך-כלל עם תסמינים פסיכיאטרים

מחתת אלצהיימר יכולה להתחיל אפילו עשרות שנים לפני הופעת התסמינים/מערכת סיםור בדקה

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה פיתחו אפליקציה שמשתמשת במשחקי זיכרון ומיון כדי לזהות סימנים של דמנציה ברמת דיוק זהה לבדיקות הרפואיות הקיימות.

במקרה אחד מבין 30 מקרי דמנציה מדובר בדמנציה פרונטו טמפורלית (FTD), ממנה סובלים בעיקר אנשים בגילאים 45 עד 65. תסמיני הדמנציה מהסוג הזה מאופיינים בשינויים התנהגותיים ושינויי אישיות, שיכולים בטעות להיות מאובחנים כהפרעה פסיכיאטרית.

האפליקציה הצליחה להבדיל בין אנשים עם דמנציה מסוג FTD לאלו שלא עם רמת דיוק של 93 אחוזים, רמת דיוק שווה לאבחון בעזרת כלים רפואיים מקובלים. בנוסף, הצליחה האפליקציה לזהות גם אובדן זיכרון ברמת דיוק של 82 אחוזים, וגם כאן רמת הדיוק כמעט זהה לזו של בדיקות האבחון הסטנדרטיות.

התסמינים הראשוניים של דמנציה פרונטו טמפורלית (FTD) שונים מאלו שמופיעים אצל חולי דמנציה אחרים. בדרך-כלל הזיכרון יהיה הראשון להיפגע וגם הקוגניציה.

ברוס וויליס בן ה-69 עם בתו סקאוט וויליס. אינסטגרם, צילום מסך
משפחתו של השחקן ברוס וויליס הודיעה בשנה שעברה כי הוא אובחן עם דמנציה פרונטו-טמפורלית (FTD) - פחות משנה לאחר שפרש ממשחק עקב מאבקו באפזיה, שכללה הפרעת דיבור ושפה/צילום מסך, אינסטגרם

אנשים עם FTD בשלבים הראשוניים של המחלה יסבלו מבעיות רגשיות והתנהגותיות. כך למשל מאוד שכיח לראות התנהגויות אימפולסיביות, הערות לא הולמות בפומבי, קללות ואפילו גניבות.
המחלה יכולה גם להתבטא בצורה של אפזיה, המשפיעה על כישורי השפה, הדיבור, הכתיבה וההבנה.

במחקר שבחן את יעילות האפליקציה החדשה השתתפו 360 אנשים שהיו בעלי נטייה גנטית למחלה אך טרם פיתחו תסמינים . הם ביצעו בדיקות של תפקוד ניהולי, כגון תכנון ותיעדוף, סינון הסחות דעת ושליטה בדחפים. גילם הממוצע של המשתתפים עמד על 54.

במהלך המחקר שיחקו המשתתפים במשחקים שונים באמצעות האפליקציה, שפותחה בשיתוף חברת התוכנה Datacubed Health. שלב זה של המחקר ארך 11 ימים, במהלכם הגיעו הנחקרים לשלושה מפגשים נפרדים, כל אחד מהם נמשך כחצי שעה. בדיקה ספציפית אחת נערכה כל שישה חודשים כדי לאבחן כל שיפור שעשוי היה להופיע בעזרת התרגול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

רמת דיוק זהה לבדיקות הרפואיות המקובלות

מבין כל הנחקרים, 59% היו ללא תסמינים, 20% היו בשלבים המוקדמים של המחלה, ו-21% מהמשתתפים כבר סבלו מסימפטומטיים למחלה. כ-45% מהמשתתפים עברו בדיקות גנטיות ונמצא שהם נשאים של גן הקשור למחלה.

באחד המשחקים בהם שיחקו הנחקרים, הם נדרשו לזהות לאיזה כיוון פונה הברווז המרכזי בקבוצת ברווזים שהופיעה על המסך. במשחק אחר התבקשו המשתמשים ללמוד את הזמנות האוכל של מספר שולחנות במסעדה ולהעבירם לשולחנות הנכונים. ביצועים לא טובים במשחקים אותתו על מידת הצטמקות המוח. ב-FTD, החלק במוח שאחראי לתפקוד מנהלי, כמו פתרון בעיות, מתכווץ ככל שהמחלה מתקדמת.

האפליקציה גם תיעדה שינויים בדיבור ובתנועות הגוף. מטופלים עם FTD סובלים לעתים קרובות מדיבור איטי יותר. בנוסף, הם מתקשים להשמיע את הצלילים הנכונים בעת אמירת מילה, ועושים שימוש לא נכון במילים או מערבבים את הסדר של המילים במשפט. חלק מהאנשים עם FTD גם סובלים מתנועות גוף לא רצוניות, כמו רעידות, התכווצויות שרירים, קשיחות ושיווי משקל לקוי.

"האפליקציה עשויה לשמש לניטור השפעות הטיפול, והיא יכולה להחליף לגמרי או באופן חלקי את הצורך להגיע לבדיקות רפואיות", אמר ד"ר אדם סטפרוני, מדען מוח ושותף במחקר.

האפליקציה הצליחה לאבחן במדויק בין משתתפים ללא תסמינים לבין אלו עם דמנציה, עם שיעור דיוק של 93 אחוזים. היא גם הצליחה להבחין במדויק בין אנשים ללא תסמינים לבין אלה בשלבים המוקדמים של המחלה.

האבחנה הכפולה של ברוס וויליס: כיצד אפזיה יכולה להוביל לדמנציה

השחקן ברוס וויליס אובחן עם דמנציה פרונטו-טמפורלית (FTD) פחות משנה לאחר שאובחן עם אפזיה באביב 2022, לאחר שסבל מאובדן היכולת להבין או לדבר.

רוב החולים עם FTD מקבלים את האבחנה על מחלתם מאוחר יחסית. הגיל הממוצע שבו מופיעים התסמינים הוא 54, אך חולים רבים לא יאובחנו עד תחילת עד אמצע שנות ה-60 שלהם. "מכיוון שמדובר בדרך-כלל בחולים צעירים, התסמינים שלהם נחשבים בטעות להפרעה פסיכיאטריות", מסביר ד"ר אדם בוקסר, נוירולוג מאוניברסיטת סן פרנסיסקו ששימש כחוקר ראשי במחקר. "שמענו מלא מעט משפחות שלעתים קרובות הם חושדים שיקירם סובל מ-FTD הרבה לפני שהרופא מסכים שזו האבחנה".

נכון לעכשיו, לא קיימים טיפולים או תרופות ל-FTD, אם כי הרופאים בדרך כלל יטפלו בתסמינים בתרופות פסיכיאטריות קיימות. מכיוון ש-FTD מתבטאת לראשונה עם בעיות התנהגות ומצב רוח, אנשים רבים עם המחלה מאובחנים בשלב מוקדם עם דיכאון או הפרעה דו קוטבית.

המחלה עצמה אינה קטלנית, אבל היא עלולה לגרום לבעיות אחרות. עם הזמן, כשמצבו של המוח מתדרדר, החולים במחלה יחוו החמרה בתסמינים ההתנהגותיים והקוגניטיביים.ככל שהמיומנויות המוטוריות יורדות, חולי FTD הופכים להיות הרבה יותר רגישים לנפילות שעלולות להיות קטלניות ולתאונות אחרות, כמו גם לסיבוכים אחרים כמו דלקת ריאות.

חולים במחלה עלולים גם לפתח קשיי בליעה, מה שעלול להוביל להתייבשות ולתת תזונה. כמו כן, רמת הסיכון שלהם עולה למחלות לב או סוכרת, עקב שינויים בהרגלים היומיומיים כמו גם בוויסות לחץ דם, ואובדן שליטה על קצב הלב.

בשלב הזה, האפליקציה לא צפויה להיות זמינה לציבור, אלא לצוותי מחקר בנושא דמנציה. החוקרים מקווים שהאפליקציה שפיתחו תוביל את הדרך למחקרים נוספים על המחלה ממנה סובלים מאות אלפים ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully