וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 דברים שכדאי שתעשו ממש עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

עודכן לאחרונה: 7.4.2024 / 8:01

יש ברשימה הזו גורמים לא מפתיעים כמו תזונה טובה ופעילות גופנית, אבל כמה ממש מפתיעים. הנה הם

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

דמנציה היא מחלה שהופכת יותר ויותר שכיחה בגילאים מאוחרים, ולמרבה הצער היא נחשבת מחלה ללא ריפוי. מומחית שיתפה באתר המטרו חמישה דברים שכל אחד יכול לעשות עכשיו כדי לשמור על המוח שלנו בריא ולהפחית את הסיכון לדמנציה.

פרופסור קלייר סטיבס, שדיברה בפודקאסט ה-ZOE Science and Nutrition, היא רופאה יועצת ברפואה גריאטרית ב-Guy's and St Thomas' NHS Foundation Trust ומרצה בכירה בקינגס קולג' בלונדון. היא גם עוזרת בניהול המחלקה לחקר תאומים ואפידמיולוגיה גנטית.

במהלך השיחה שלה עם מנחה הפודקאסט ג'ונתן וולף, היא דיברה על כמה חשוב לשמור על השיניים, איזה תפקיד ממלאים הגנים שלנו, איך התזונה והפעילות הגופנית שלנו יכולים להשפיע על הסיכויים שלנו לחלות בדמנציה ומתי עלינו להתחיל לדאוג לגביה.

הצטברות פלאק של עמילואיד בטא במוח של חולה אלצהיימר. ShutterStock
הצטברות פלאק של עמילואיד בטא במוח של חולה אלצהיימר/ShutterStock

מה גורם לדמנציה?

למרות ההתקדמות הרבה שהושגה בשנים האחרונות בהבנת מחלת אלצהיימר, איננו יודעים בוודאות מה גורם לה, והדבר מגביל גם את יכולתנו לאבחן אותה. כמו בכל מחלה, כבר בשלבים המוקדמים להתפתחותה מופיעים בגוף סמנים ביולוגיים, כגון כמות חריגה של חלבונים מסוימים שעשויים לנבא את התקדמות המחלה. רוב המחקרים שנעשו עד כה התמקדו בקבוצה מצומצמת של סמנים כאלה, ובראשם החלבונים בטא-עמילואיד וטאו, שמצטברים במוח ויוצרים שכבת משקעים. משערים כי המשקעים הללו פוגעים בתקשורת בין תאי העצב וגורמים נזק לתאים והרס של רקמת המוח.

כאמור, הסיבות המדויקות לכך שדמנציה מתרחשת הן עדיין בגדר תעלומה, אבל אנחנו יודעים שגם הגנים שלנו וגם הסביבה שלנו משחקים חלק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

איך מפחיתים את הסיכון לחלות בדמנציה?

ישנם מספר שינויים באורח החיים שאתה יכול לעשות כדי לתמוך בבריאות המוח שלך ולהגביר את הרזרבה הקוגניטיבית שלך.

1. דיאטה
"צריך להכניס כמה שיותר פירות וירקות בצבעים שונים לתזונה שלך ולוודא שאתה מקבל שומנים טובים וצמחיים", מסבירה פרופ' סטיבס. אתה יכול למצוא שומנים אלה במזונות כמו אגוזים, זרעים ושמן זית. "מכיוון שהמוח פעיל מאוד מבחינה מטבולית, הוא זקוק להרבה חומרים מזינים. אנחנו יודעים שמגוון רחב של חומרים מזינים מהצומח חשוב מאוד לבריאות המוח", הוסיפה.

תרכובות הנקראות פלבנואידים מצמחים צבעוניים חיוניות להתפתחות המוח, אמרה פרופ' סטיב. פלבנואידים מאכילים את חיידקי המעיים שלך. אז, הם עשויים להגן על בריאות המוח שלך באמצעות שינויים במיקרוביום המעי. המעי והמוח קשורים קשר הדוק דרך מה שנקרא ציר המעי-מוח.

2. פעילות גופנית
"להיות פעיל זה סופר חשוב. צאו וללכת 45 דקות לפחות שלוש פעמים בשבוע. זה באמת יעשה את ההבדל", היא מייעצת.

3. שמרו על השיניים שלכם
"35 אחוזים מהאנשים המבוגרים סובלים ממחלת חניכיים ויש קשר הדוק בין בריאות הפה שלך לבריאות המוח שלך", מזהירה פרופ' סטיבס.

4. היו חברתיים ותעסיקו את המוח שלכם
"משחקים שמאמנים את המוח וחידות עשויים לעזור, אבל כדי לבנות כוח מוחי, אתה צריך גיוון", אומרת פרופ' סטיבס. לדבריה, אחד הדברים הכי מסובכים שאנחנו עושים עם המוח שלנו הוא אינטראקציה עם אנשים אחרים - זה הרבה יותר קשה מתשבץ.

היא מוסיפה כי חלק מהפעילויות הגופניות יכולות להיות גם מאתגרות נפשית, כמו רכיבה על אופניים או ריקוד. בחירה במשהו שמפעיל את הנפש והגוף שלך בו זמנית יכולה לעזור מאוד.

5. שמרו על רמות הסוכר בדם
לבסוף, לצד אכילה טובה ופעילות גופנית רבה יותר, שמירה על רמות סוכר טובות היא חיונית. פרופ' סטיבס מסבירה שיש קשר בין בריאות כלי הדם שלך לבריאות המוח שלך. "תזונה שטובה ללב ולכלי הדם שלך טובה גם למוח שלך", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully