וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה צינון או אלרגיה? כך תדעו למה אתם מנוזלים דווקא עכשיו

ד''ר יורם פייטלסון

עודכן לאחרונה: 10.4.2024 / 10:03

חלק קוראים לה "קדחת השחת", אבל היא יותר מוכרת כאלרגיה עונתית, ולמרבה הפלא רבים סובלים ממנה. מומחה לרפואת ילדים ומומחה באלרגיה ואימונולוגיה קלינית עם כל הפרטים

אישה עם נזלת. DimaBerlin, ShutterStock
האביב הביא אותה שוב. אלרגיה/ShutterStock, DimaBerlin

נזלת אלרגית עונתית, המכונה גם "קדחת השחת", היא תופעה נפוצה הפוגעת באיכות החיים של אנשים רבים. שכיחות התופעה עלתה משמעותית בעולם המערבי בעשור האחרון ומעריכים כי כ-20% מהאוכלוסייה סובלת מתופעות של נזלת אלרגית בשלב זה או אחר של חייהם. במרבית המקרים התסמינים מופיעים לקראת סוף העשור הראשון לחיים (סביב גיל 10) והם יכולים להתמיד במשך שנים רבות עד העשור השישי לחיים בדרך כלל.

הסיבה לנזלת אלרגית היא פעילות יתר של מערכת החיסון כנגד חלבונים שונים המצויים באבקני צמחים, פטריות או נבגים המצויים באוויר. תסמיני הנזלת האלרגית כוללים נזלת מימית, התעטשויות מרובות, גירוד בעיניים ואף סתום. לעיתים חולים עם נזלת אלרגית יסבלו גם מתופעות אטופיות אחרות כגון אסטמה, אלרגיה למזון ודלקת עור אטופית. האבחנה של נזלת אלרגית נעשית על סמך התסמינים האופיינים שצוינו לעיל והוכחת רגישות לאלרגנים נשאפים בבדיקת תבחין עורי הנעשית על ידי רופא מומחה בתחום האלרגיה או בעזרת בדיקת דם יעודית לכך.

מה ההבדל בין אלרגיה עונתית לאלרגיה רגילה?

בניגוד לנזלת האלרגית הרב שנתית (כלומר, כזו שגורמת לתסמינים כל השנה כגון אלרגיה לקרדית האבק), התופעה של נזלת אלרגית עונתית מופיעה בעיקר באביב כאשר ריכוז האבקנים של צמחים מסוימים באוויר גבוה יחסית. יחד עם זאת, צריך לזכור שישנם אנשים שאלרגים לצמחייה הפורחת גם בסתיו או בקיץ ולכן תסמיני אלרגיה עונתית יכולים להופיע באנשים שונים במהלך עונות שונות.

פריחת כלניות, רמות מנשה, 11 בפברואר 2024. ראובן קסטרו
הפריחה יפה, אבל גורמת ללא מעט תופעות של אלרגיה/ראובן קסטרו

מה הטיפול המומלץ בנזלת אלרגית עונתית?

הטיפול בנזלת אלרגית עונתית מתמקד בדרך כלל בהקלה על התסמינים. ניתן לעשות זאת באמצעות:
הימנעות ככל האפשר מחשיפה לאלרגנים המצויים באוויר על ידי סגירת חלונות ודלתות בימים בהם ריכוז האבקנים באוויר גבוה, שימוש במסנני אוויר בבית ובמכונית, החלפת בגדים לאחר בילוי בחוץ והימנעות מאזורים עתירי צמחייה בעונה בה מופיעים הסימפטומים.

לעיתים הימנעות מחשיפה לאלרגנים אינה אפשרית באופן מלא או אינה פותרת לחלוטין את הבעיה ולכן מומלץ לטפל בתופעה בעזרת תרופות נגד אלרגיה. במרבית המקרים התרופות המומלצות יכללו כדורים של אנטיהיסטמינים העוזרים כנגד הנזלת ותרסיסי אף סטרואידילים העוזרים כנגד הגודש האפי.

לאחרונה נכנסה לארץ תרופה חדשה שאינה מצריכה מרשם ומופקת ממקור צמחי. תרופה זה הוכחה יעילה כתרופה בעלת אפקט אנטי דלקתי המסוגלת גם לטפל בתחושת הגרד האפי והנזלת וגם בגודש האפי הגורם לאף הסתום.

במקרים בהם הימנעות מחשיפה לאלרגנים והתרופות אינן פותרות את הבעיה, מומלץ לשקול טיפול חיסוני (אימונותרפיה) המבוצע על ידי קבלת זריקות המכילות את האלרגנים השונים במינון הולך ועולה למשך מספר שנים עד שהגוף מפתח סבילות כנגד האלרגנים.

זכרו, נזלת אלרגית עונתית עלולה להשפיע משמעותית על איכות החיים. עם טיפול נכון והימנעות מאלרגנים, ניתן להקל על התסמינים וליהנות מחיים נטולי נזלת. חשוב להתייעץ עם רופא לפני תחילת טיפול תרופתי, במיוחד אם אתם סובלים ממחלות אחרות או נוטלים תרופות אחרות. מידע זה משמש כמידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לבדיקה או לייעוץ אצל רופא.

ד''ר יורם פייטלסון, מומחה לרפואת ילדים ומומחה באלרגיה ואימונולוגיה קלינית. המרכז הרפואי שניידר לרפואת ילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully