וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקתם עם זריקות ההרזיה? זו הדיאטה שתשמור על המשקל שירד

עודכן לאחרונה: 29.3.2024 / 10:35

זריקות ההרזיה כבשו את העולם, ומיליוני אנשים הצליחו להשיל משקל רב בזכותן. הבעיה: רוב אלו שהפסיקו את הטיפול - משקלם עלה מחדש. זו הדיאטה שהצליחה למנוע את התופעה

בווידאו: האישה שירדה כמחצית ממשקלה בדרך הכי הזויה/וואלה

זה התחיל בהוליווד וכבש את כל העולם המערבי: יותר ויותר אנשים מצליחים להשיר קילוגרמים רבים בעזרת זריקות ההרזיה, שלמעשה משמשות כטיפול לחולי סוכרת.

אלא שהזריקות האלו עובדות מצוין רק כשהרצף הטיפולי נשמר. מחקר רבים מצאו שאלו שהפסיקו להשתמש בזריקות, עלו מחדש במשקל, ולעיתים הגיעו למשקל גבוה יותר.

מחקר שנערך בארצות-הברית בדק האם דיאטה קטוגנית יכולה לשמר את המשקל אליו הגיעו מטופלים בעזרת זריקות אלו. המחקר עקב במשך שנה אחר אנשים עם סוכרת מסוג 2, שטופלו בזריקות מסוג GLP1 (אוזמפיק ותרופות מקבילות) והפסיקו ליטול אותן.

וויגובי ואוזמפיק שייכות לקבוצת תרופות האגוניסטים של GLP-1, המפחיתות את התיאבון ומגבירות את שחרור האינסולין. הן נרשמות בדרך כלל כדי לעזור לאנשים עם סוכרת מסוג 2 לווסת את רמת הסוכר בדם ולרדת במשקל. עם זאת, מומחים רבים הניחו שאנשים חייבים להישאר עם התרופות לטווח ארוך, אחרת הם מחזירים את המשקל שאבד.

זריקה להרזיה אוזמפיק. ShutterStock
אוזמפיק להרזיה. לא חייבים להמשיך לעד כדי לשמור על המשקל/ShutterStock

במרכז הווירטואלי Virta Health החליטו לבדוק את ההנחה שדיאטה קטוגנית, עוזרת לנהל את רמות הסוכר והמשקל בדם אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2.

החוקרים עקבו אחר 308 מבוגרים מארצות-הברית, כולם סוכרת מסוג 2, שקיבלו טיפול תזונתי ב-Virta Health. כולם השתמשו באגוניסטים של GLP-1. למשתתפים הומלץ לעקוב אחר התזונה הקטוגנית - כלומר, נאמר להם לאכול פחות מ-30 גרם פחמימות ביום (או פחות מ-50 גרם אם הם טבעוניים) וכ-1.5 גרם חלבון לכל ק"ג משקל גוף. הם הונחו לאכול עד שהם מרגישים שובע, ללא קשר למספר הקלוריות שצרכו. מאמני בריאות ואנשי מקצוע רפואיים היו בקשר עם משתתפי המחקר לפי הצורך. המרכז עקב אחר משקלם של משתתפי המחקר ורמות הסוכר שלהם בדם.

המחקר הראה כי בין שלושה לתשעה חודשים לאחר שהחלו משתתפי המחקר לאכול על-פי כללי הדיאטה הקטוגנית, כ-50% מהם הפסיקו להשתמש באגוניסטים של GLP-1(אוזמפיק או וויגובי). כל המשתתפים המשיכו לקיים את התזונה הקטוגנית במשך שנה נוספת. בשלב זה, החוקרים לא מצאו הבדלים משמעותיים במשקל או ברמות הסוכר בדם בין שתי הקבוצות. משתתפים שהפסיקו ליטול אגוניסטים ל- GLP-1 עלו רק כקילוגרם בממוצע ממשקלם. לשם השוואה, אלו שהמשיכו ליטול את התרופות, העלו כ-2 קילוגרמים בממוצע. בקרב רוב המשתתפים בשתי הקבוצות רמות סוכר בדם היו מתחת לסף לאבחון סוכרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

המשקל החדש נשמר למשך שנה לאחר הפסקת הזריקות

מסקנות המחקר: אנשים עם סוכרת מסוג 2 שמפסיקים להשתמש בתרופות כמו אוזמפיק או וויגובי, המסייעות לירידה במשקל, יכולים להימנע מהחזרת הקילוגרמים שאיבדו אם יאמצו דיאטה קטוגנית. ממצא זה מאפשר לבחון מחדש את התפיסה שאנשים חייבים לקחת את התרופות הללו ללא הגבלת זמן כדי למנוע עלייה לא רצויה במשקל.

"המחקר הזה מצביע על כך שהמשך טיפול בתרופות הרזיה אינו הכרחי עבור אנשים רבים אם ישנה בקרה נכונה על התזונה", אומרת לוואלה בריאות עדינה בכר, דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית, מחברת הספר הדיאטה הקטוגנית, חברה במועצה הלאומית לסוכרת ויו"ר עמותת עתיד לשעבר.

"הדיאטה הקטוגנית מוכיחה כי ניתן להפסיק להשתמש בתרופות אלו ולשמור על משקל נכון ותוצאות סוכר מאוזנות בדם. כמו כן, לאנשים שאינם מסוגלים להשתמש בתרופות אלו בשל תופעות לוואי אפשריות, יש פתרון מועיל והרבה יותר בריא. עם זאת, חשוב לציין שלפני שמתחילים דיאטה דלת פחמימות, יש להיוועץ עם הרופא המטפל או עם דיאטנ/ית, מכיוון שעבור חולי סוכרת המטופלים באינסולין או בתרופות מסוג ג'רדיאנס, הדאטה עלולה לגרום לתופעות לוואי לא רצויות כמו היפוגליקמיה או קטואצידוזיס (רמות גבוהות מדי של קטונים). המחקר מוכיח מהו כוחה של תזונה לאיזון רמות הסוכר והמשקל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully