וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רובוט ינתח פצועים בשטח: הפיתוחים הישראליים שמצילים את חיי החיילים

עודכן לאחרונה: 26.3.2024 / 13:14

כחלק מההתגייסות האזרחית למאמצי המלחמה בעזה, פיתחו רופאים ישראלים מבית החולים רמב"ם טכנולוגיות חדשות להצלת חיילים שנפגעו בלחימה, כולל טיפול רפואי להצלת חיים תחת אש

פינוי פצועים על ידי יחידת הניוד 5515 ויחידה 669 בחאן יונס, 18 בפברואר 2024/דוברות צה"ל

הלחימה הקשה בעזה בחודשים האחרונים מציבה בפני מערכת הבריאות הישראלית אתגרים חסרי תקדים, והרופאות והרופאים מפגינים הישגים יוצאי דופן בהצלת חייהם שם הנפצעים בשדה הקרב. כך, השיפור ביעילות הפינוי של יותר מאלף פצועים משדה הקרב הביאה להצלת חייהם של מספר רב של חיילים, בעזרת שילוב של כלים טכנולוגיים חדשניים בניהול הפינוי, לצד פיתוח מזורז והכשרה של נגמ"שי נמר שהוסבו לניידות טיפול נמרץ ממוגנות.

מלבד העבודה מסביב לשעון לטפל בחיילים הפצועים, מספר רופאים מבית החולים רמב"ם מתגייסים גם לפתח טכנולוגיות ושיטות חדשות לשיפור הטיפול הרפואי בשטח ולהצלת חיים נוספים. מגמה זו משתלבת בהתקדמות הרבה שנעשית בשנים האחרונות בכל הקשור לתחום של "רפואה בשדה הקרב", וכמו בתחומים רבים אחרים, נראה כי העתיד הקרוב צופן בחובו מהפכות רבות נוספות שקשורות לשילוב של בינה מלאכותית ורובוטיקה גם בהצלת חיים כשהקליעים שורקים מעל.

כך, החידוש של מתן עירויי דם בשדה הקרב הביא להצלת חייהם של עשרות חיילים שייתכן ולא היו שורדים את הפינוי בלעדיהם. האתגר של אספקת מנות דם הוא בעיקר ההובלה שלהן בתנאי קירור, שנעשה ברכבים הממוגנים שמשמשים לאחר מכן לפינוי הפצועים. באופן דומה, פיתוחים נוספים שנמצאים בשלבי יישום מתקדמים מנסים להתמודד עם אתגרים אחרים של מתן טיפול נמרץ תחת אש. אחד הפיתוחים שכבר קורם עור וגידים הוא תחבושת חדשנית שמיועדת לייעל ולשפר את הטיפול בפצועים ולמניעת זיהומים.

פיתוחים רפואיים משדה הקרב. באדיבות החברה המפתחת,
תחבושת חדשנית שמיועדת לייעל ולשפר את הטיפול בפצועים ולמניעת זיהומים./באדיבות החברה המפתחת
פיתוחים רפואיים משדה הקרב. באדיבות החברה המפתחת,
התחבושת היא למעשה מדבקה אטומה שכבר שמכילה בתוכה חומרי חיטוי וטיפול למניעת זיהומים/באדיבות החברה המפתחת

תחבושת שמכילה בתוכה חומרי חיטוי וטיפול למניעת זיהומים

"כשיש פצוע בשטח, החובש נדרש לעשות מספר פעולות, ובהן לנקות בנוזל אנטיספטי את הפצע, לייבש, למרוח עוד חומר נגד זיהומים ורק אז לחבוש את המקום. כלומר הוא צריך לשאת איתו מספר תכשירים וחבישות. אם העור מסביב לפצע לא יבש מספיק, החבישה לא נדבקת ובכל אחת מהפעולות עולה הסיכון לזיהום", מסביר פרופ' בני מדליון, מנתח לב בכיר ברמב"ם, שיזם ביחד פרופ' יצחק אהרון ממכון הלב והמהנדס ירון שרים את פיתוח התחבושת. "כל זה בסביבת לחימה סוערת שבה נדרשת התערבות מהירה ויעילה ולעתים קרובות יש צורך לפעול לטפל בעת ובעונה אחת במספר פצועים, הסובלים מפצעי חדירה או כוויות".

התחבושת החדשנית מיועדת לייעל את הטיפול ולהבטיח התמודדות אופטימלית למניעת זיהומים. "התחבושת היא בעצם מדבקה אטומה שכבר שמכילה בתוכה חומרי חיטוי וטיפול למניעת זיהומים. היא המגיעה בגדלים שונים, מונחת על הפצע ובלחיצה קלה חומרי החיטוי והטיפול משתחררים לפצע או לכוויה ללא מגע עם האוויר. יש לכך המון יתרונות - הטיפול מהיר ויעיל, ללא כל צורך במספר תכשירים ובפעולות שונות, קל ופשוט להשתמש בתחבושת בשטח והשימוש בה מצמצם את הסיכונים להתפתחות זיהומים. הפיתוח מאפשר המשך תפקוד ללא סיכון לזיהום וללא התלכלכות מהפרשות", מוסיף פרופ' מדליון.

פיתוח נוסף שכבר נכנס לשימוש הוא מקדחה מיוחדת שמאפשרת הכנסת עירויים לתוך העצם, במקום המחט החד פעמית ששימשה את הצוותים הרפואיים בשטח עד היום. המקדחה מאפשרת לייעל את החדרת העירוי ולחסוך את הצורך להתחיל מחדש במקרה שהניסיון הראשון נכשל.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
פיתוחים רפואיים משדה הקרב. באדיבות החברה המפתחת,
"הליך קריטי שמאפשר להציל כ-80% מהנפגעים". התקן המאפשר לחדור במהירות וביעילות לאזור הנכון בבית החזה הדורש ניקוז/באדיבות החברה המפתחת

פיתוח שלישי נועד להתמודד עם אתגר נפוץ נוסף של פציעות בשדה הקרב. כ-20% מהפציעות הללו הן פגיעות בבית החזה. כתוצאה מהטראומה, מצטבר במהירות נוזל בחלל בית החזה בין שני קרומים העוטפים את הריאות, או שדולף אויר מהריאה, ויכול ליצור לחץ פנימי שהולך וגדל וגורם לריאה וללב לקרוס.

ד"ר עובד כהן, סגן מנהל המחלקה לכירורגית לב ברמב"ם, מסביר כי הטיפול הראשוני במצבים כאלה הוא ניקוז של אותו החלל בשעה הראשונה לפגיעה, "זהו הליך קריטי שמאפשר להציל כ-80% מהנפגעים. בדרך כלל כירורג מיומן מבצע את ההתערבות הפולשנית בבית החזה באופן שלא מסכן את הפצוע. אבל מי שנמצא בדרך-כלל בשדה הקרב הם פרמדיק או חובש קרבי שצריכים לפעול במהירות וביעילות כדי להציל חיים. מכאן נולד הפיתוח".

"מדובר בהתקן דמוי גליל עם טכנולוגיה המאפשרת לחדור במהירות וביעילות לאזור הנכון בבית החזה הדורש ניקוז. לאחר החדרת ההתקן, חלקו החיצוני מתקבע באופן שאינו מאפשר תזוזה, ובתנועה סיבובית נפתח ומאפשר הכנסת נקז, וזאת תוך צמצום משמעותי בסיכון לפגיעה באיברים חיוניים או בעורקים", אומרת אירינה קובונובסקי, מנכ"לית חברת הסטארט אפ ויגור טכנולוגיות רפואיות, ומציינת כי הפיתוח יצא בקרוב מאוד לשוק.

הרובוט שמטפל בפצועים בשטח

הפיתוחים הללו של בית החולים רמב"ם הם חלק ממגמה רחבה יותר של יישום טכנולוגיות חדשניות להצלת חיים בשדה הקרב. כך למשל, השימוש בכלי טיס מאוישים מרחוק שינה את צורת הלחימה בשדה הקרב המודרני ועכשיו הוא עומד לשנות את יכולות הטיפול בחיילים. בשנים האחרונות, יוזמות שונות מגייסות את היכולות של כלים אלה גם כדי להציל חיים ולשפר את הטיפול הרפואי בשטח. דוגמה לכך היא הובלה של מנות דם ותרופות מצילות חיים היישר לשטח, למקום בו נמצא הפצוע לטיפול מידי.

במדינות שונות בעולם כמו הולנד ושוודיה נעשה כבר שימוש ברחפנים להצלת חיים בסביבה האזרחית, על-ידי הטסה מהירה של דפיברילטורים לאנשים שסובלים מאירועי לב. גם במדינות שונות באפריקה נעשה שימוש ברחפנים כדי להוביל מנות דם ותרופות מצילות חיים. בעתיד הלא רחוק אף נראה שימוש בכלי טיס מאוישים מרחוק לפינוי מהיר ובטוח של פצועים, פיתוח עליו עובדות מספר חברות בעולם.

חידוש נוסף עליו עובדות מספר חברות בעולם יאפשר שימוש בכלי ניתוח רובוטי להצלת חיים בשטח, כאשר מי שיפעיל את הרובוט מרחוק יהיו רופאים. בשנים האחרונות, משקיע גוף המחקר של הצבא האמריקאי (DARPA) מיליוני דולרים בפיתוח של רובוטים שיוכלו לבצע ניתוחים בשדה הקרב. לפני כשנה חוקרים בריטיים הציגו אב טיפוס של רובוט מנתח נשלט מרחוק שמיועד לשימוש בתנאי שטח קשים. האב-טיפוס שהוצג מצויד במכשירים להערכת מצב הפצוע והוא גם יכול להזריק למטופל משככי כאבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully