וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכב האח הגדול סובל מדיסתימיה. האם זה דיכאון רגיל?

עודכן לאחרונה: 25.3.2024 / 14:34

קאזם חליליה, גילה באומץ לב גדול כי הוא סובל מדיכאון המכונה דיסתימיה. במה הוא שונה מסוגי דיכאון אחרים, איך מאבחנים אותו ומה הטיפול?

קאזם חליליה חושף שאובחן עם דיכאון/צילום מסך אינסטגרם

יוצא "האח הגדול" קאזם חליליה נעלם בשבועות האחרונים מהרשתות החברתיות, וכעת הוא חושף באומץ על הדיכאון ממנו הוא סובל וההתמודדות שלו מול השאלות של מי שפוגש אותו ברחוב.

בפוסט שהעלה אתמול (ראשון) לעמוד האינסטגרם שלו שיתף קאזם בדמעות: "מי שרואה אותי בחוץ, בבקשה תניחו לי. אני מאובחן בדיסתימיה. דיסתימה זו מחלת דיכאון. בעברית קוראים לזה "הדיכאון השקט". הייתי יושב עם חברים שלי במסעדה, פתאום מקבל נתק, אני לא איתם. אני זוכר שאחד החברים שלי, תוך כדי שאנחנו יושבים במסעדה, שולח לי הודעות 'מה יש לך' ו'למה אתה סנוב?' ואני אומר לעצמי, אני לא סנוב אני פשוט יש לי דיכאון".

"בהתחלה חשבתי שאפשר לטפל בזה לבד ולהשאיר את זה לעצמי ואמרתי 'טוב זה יעבור', אבל זה ממש לא. יש לי מחלת לב ואני לוקח כדור כל יום, אני חי עם זה ואני אחיה עם זה, אבל לנפש אין כדור. אני באמת מרגיש עייף, איבדתי את החשק להכל, רזיתי מלא", המשיך חליליה בשיתוף וסיפר מה גרם לו לצלם את הסרטון: "אני לא עושה את הסרטון הזה כדי שתרחמו עליי, אני עושה את הסרטון הזה כדי להגיד לכם שיש אנשים בדיכאון ואתם צריכים להכיל אותם. תפסיקו לשאול אותם שאלות אישיות. אני בטוח שהכוונה של אנשים בחוץ שרואים אותי היא כוונה טובה עם השאלות של 'קאזם לאיפה נעלמת?', 'קאזם למה לא עשית?', אבל אחר כך אני צריך להתמודד עם השאלות שלכם בבית".

קאזם חליליה. אינסטגרם, צילום מסך
קאזם חליליה/צילום מסך, אינסטגרם

מה זה דיסתמיה?

"לצד הדיכאון המז'ורי שכולנו מכירים, ישנו סוג אחר של דיכאון, שהפך לתופעה נפוצה מאי פעם וזכה לשם הבלתי רשמי - דיכאון בתפקוד גבוה", הסביר בעבר לוואלה! איתמר פסקל, פסיכולוג קליני ומנהל מכון ת"א לפסיכותרפיה. "הסובלים מדיכאון זה, מצליחים לנהל חיים תקינים: הם הולכים לעבודה, מנהלים מערכות זוגיות ומשפחה ואפילו מצליחים בהם. אבל במשך שנים הם חיים בתחושה שהם עושים את כל זה על אדי דלק אחרונים".

כלום לא מצליח להטעין את הסובלים מדיכאון בתפקוד גבוה מבחינה רגשית ופיזית. לא הצלחות מקצועיות ולא חופשות משפחתיות או זוגיות. הם לא מוצאים מנוח או סיפוק והם מרגישים מתוסכלים וחסרי אנרגיה כל הזמן. למסתכל מבחוץ החיים שלהם נראים בסדר גמור, אולי אפילו נחשקים. אבל הם עצמם מרגישים כל הזמן מתוסכלים, מדוכדכים ותשושים מחייהם.

בספרות המקצועית, ה-DSM, היא נקראת דיסתימיה, וכדי להיות מאובחן בה עליה ללוות את הסובל ממנה כשנתיים. רוב האנשים שסובלים מדיסתימיה חיים עם תחושה שמשהו בחיים שלהם תקוע, הם מתארים את התחושה שבמשך שנים החיים שלהם כלפי חוץ נראים נהדר אבל הם עצמם ממשיכים מתוך כוחה של שגרה. המוטיבציות והחלומות שהניעו אותם פעם נעלמו, והתחלפו בתחושת תסכול".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

איך מאבחנים דיסתמיה?

"כדי לאבחן דיסתימיה צריך שיתקיימו כמה תנאים", אומר פסק. "ראשית, צריך שהמטופל לא יענה על האבחנה של דיכאון מזו'רי. שנית תקופת הדיכאון צריכה להמשך כשנתיים לפחות. הבעיה באבחון דיכאון בתפקוד קל היא שרוב האנשים לא יודעים בדיוק מתי התחילה אצלם התחושה הזו. הם מגיעים לטיפול לאחר משבר או נקודת מפנה, אבל לא תמיד יודעים לשרטט את המסלול שהוביל אותם לשם במשך חודשים ושנים.

דיכאון בתפקוד גבוה יכול לקרות אצל מבוגרים, אצל בני נוער ואפילו אצל ילדים. על פי מחקר של בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הארוורד, משך הזמן הממוצע שדיכאון זה נמשך אצל בני נוער הוא כשנתיים, בעוד אצל מבוגרים, הממוצע הוא למעלה מ-5 שנים".

רוצים לאבחן את עצמכם? לחצו כאן

מהן אפשרויות הטיפול?

"קיימות מספר אפשרויות טיפול בדיכאון בתפקוד גבוה, כתלות בהעדפותיו של המטופל בקיומן של מחלות נלוות נוספות (כדוגמת חרדות, OCD ועוד), ובמצבו הבריאותי של המטופל. בדיכאון זה ניתן לטפל באמצעות טיפול תרופתי לדיכאון (תרופות כדוגמת ציפרלקס ודומותיה) הניתנות על ידי פסיכיאטר מומחה במינון מתאים", מסביר פסקל.

"עבור מי שמעדיף להימנע מטיפול תרופתי, קיימת האופציה לטיפול CBT, שהוכח כטיפול יעיל בדיכאון, בהיותו מסייע לשינוי מחשבות מכשילות (לדוגמה, ביטול הביקורת העצמית) ולשינוי אופני התגובה. אפשרות נוספת ומבוקשת היא טיפול פסיכותרפיה, במסגרתו המטופל מנסה להגיע אל שורש הדיכאון ולהבין ממה הוא נגרם. הוא פותר את הקונפליקטים הפנימיים שלו ומשיג את שלוות הנפש שלו באמצעות הטיפול הפסיכולוגי".

  • עוד באותו נושא:
  • דיכאון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully