וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטוקס כטיפול במיגרנה: הטיפול היעיל שעלול להסתבך

עודכן לאחרונה: 20.3.2024 / 8:58

בת 35 עברה טיפול בבוטוקס כדי להפסיק את בעיות המיגרנה שלה, אולם הטיפול הפשוט הסתבך והיא כמעט מתה על מיטת הטיפולים. ד"ר מרינה לנדאו עם המדריך השלם לטיפול בבוטוקס למיגרנה ועם שלושה כללי זהב שכל אחד חייב לדעת

זינוק במספר הפונים לטיפולים אסתטיים/וואלה

אלישיה האלוק, בת 35, אושפזה במחלקה לטיפול נמרץ בארה"ב לאחר שחוותה סיבוך נדיר מהזרקות בוטוקס לטיפול במיגרנות. היא דיווחה ברשתות החברתיות ששרירי הצוואר שלה משותקים ומונעים ממנה להצליח להרים את ראשה, ולכן היא חייבת לענוד סד צוואר כדי לתמוך בהחזקת הראש זקוף. בנוסף, היא שיתפה כי פיתחה דיספגיה של הוושט (קושי בבליעה), שכתוצאה ממנה היו רגעים בהם הרגישה חנק, אפילו מהרוק של עצמה, הדיבור שלה נפגע קשות והיא נאלצת להיעזר בקלינאית תקשורת כדי לאמן מחדש את מיתרי הקול שלה.

כמה ימים לאחר הפוסט הראשוני של האלוק, היא פנתה שוב לעוקביה באינסטגרם כדי לעדכן על קשיים בנשימה, לאחר שליחה נתקעה לה בגרון. "הם היו צריכים להנשים אותי כדי להעלות את רמות החמצן שלי בחזרה וכדי למנוע ממני לאבד את ההכרה. זה היה סופר מפחיד", היא כתבה.

איך אפשר להגיע למצב כזה, ומה הקשר בין בוטוקס לטיפול במיגרנה? "בתחום הרפואה המודרנית, שבו פריצות דרך מגדירות מחדש את ההבנה והטיפול שלנו במחלות, חידוש מסוים בולט ביישומו הבלתי צפוי: הזרקות בוטוקס להקלה במיגרנה", מסבירה הדרמטולוגית ד"ר מרינה לנדאו, "בוטוקס, אשר מסורתית היה קשור בעיקר בשיפורים קוסמטיים, התגלה כשחקן משמעותי בתחום של טיפול בכאבי ראש מגרנוטיים, ומציע לסובלים מהמחלה תקווה חדשה להקלה מההשפעות המחלישות של מצב נוירולוגי זה.

"לפני שמתעמקים בתפקיד הטרנספורמטיבי של הבוטוקס, חשוב להבין את המורכבות של מיגרנות. מעבר לכאבי ראש גרידא, מיגרנות הן הפרעות נוירולוגיות המתאפיינות בכאבים עזים המלווים לרוב בבחילות, הקאות ורגישות לאור ולקול. עבור מיליונים ברחבי העולם, הסובלים מהמחלה, התקפים אלו עלולים להיות משתקים לחלוטין, ולהשפיע קשות על איכות החיים.

"טיפולי מיגרנה מסורתיים כוללים מגוון תרופות שמטרתן להקל על התסמינים או למנוע התקפים. עם זאת, עבור חלק מהאנשים, הגישות הקונבנציונליות הללו אינן מספקות ולא מספקות מענה ראוי לכאבים המצמיתים".

ד"ר מרינה לנדאו. שרון לוין,
"הפעולה המקומית של הבוטוקס ממזערת את הסיכון לתגובות שליליות, מה שהופך אותה לאופציה בטוחה יותר לטיפול במיגרנה". ד"ר מרינה לנדאו/שרון לוין

איך בוטוקס עוזר למיגרנה?
"בוטוקס הוא טיפול מקובל ברפואה במצבים שונים בהם נדרשת הרפיה של שרירים. המנגנון מאחורי יעילותו של בוטוקס בטיפול במיגרנה טמון ביכולתו להפריע למסלולי איתות עצביים. כאשר הוא מוזרק למיקומים ספציפיים סביב הראש והצוואר, בוטוקס מעכב שחרור של נוירוטרנסמיטורים המעורבים בתפיסת כאב, ובכך חוסם למעשה את האותות האחראים להפעלת מיגרנות. בנוסף, מסייע הבוטוקס בהרפיית שרירי הפנים, הקרקפת והצוואר וכך תורם עוד יותר להקלה בתסמינים.

"השימוש הרווח בבוטוקס הוא למטרות קוסמטיות לצורך הפחתת קמטים בפנים. יעילותו בטיפול במיגרנה התגלתה באופן מקרי. מטופלים שקיבלו זריקות בוטוקס מסיבות קוסמטיות דיווחו על ירידה מפתיעה בתדירות ובחומרת התקפי המיגרנה שלהם, והדבר הוביל למחקר נוסף בתחום, לגבי הפוטנציאל הטיפולי של בוטוקס לטיפול במיגרנות".

איך מתבצע ההליך?
"מתן בוטוקס לטיפול במיגרנה כרוך בדרך כלל בסדרה של זריקות הניתנות על ידי רופא מוסמך לביצוע הפרוצדורה. ההליך, המבוצע בתוך הקליניקה, הוא מהיר יחסית ופולשני באופן מזערי בלבד, כאשר רוב המטופלים חווים אי נוחות מינימאלית, אם בכלל. המספר והמיקום של הזריקות משתנים בהתאם לתסמינים ולהיסטוריה הרפואית, אך המיקומים הנפוצים כוללים את המצח, הרקות, החלק האחורי של הראש והצוואר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

בוטוקס למיגרנה: ממה צריך להיזהר

מה מידת היעילות של הטיפול למיגרנה?
"מחקרים קליניים הוכיחו את יעילותו של בוטוקס בהפחתת תדירות התקפי המיגרנה ועוצמתם, ומציעים הקלה ארוכת טווח לחולים רבים. בעוד שתגובות אינדיבידואליות עשויות להשתנות, השיפור המשמעותי מדווח לרוב תוך שבועות בודדים מתחילת הטיפול, עם תוצאות שנמשכות מספר חודשים לפני דרישה להזרקות חוזרות.

"אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של טיפול בבוטוקס הוא פרופיל תופעות הלוואי הנמוך שלו בהשוואה לתרופות מסורתיות למיגרנה. בניגוד לתרופות רבות, שעלולות לגרום להשפעות מערכתיות כמו ישנוניות או הפרעות במערכת העיכול, הפעולה המקומית של הבוטוקס ממזערת את הסיכון לתגובות שליליות, מה שהופך אותה לאופציה בטוחה יותר עבור אלה שאינם מסוגלים לסבול או להפיק תועלת מטיפולים קונבנציונליים".

איפה הדברים יכולים להסתבך וממה יש להיזהר?
"במקרים נדירים ביותר, הבוטולינום טוקסין המשמש בהזרקת בוטוקס עלול להתפשט מעבר לאזור הטיפול המיועד, ולהוביל לחולשת שרירים לא מכוונת או להשפעות מערכתיות. זה הסיבוך ממנו סבלה אלישיה האלוק. ולמרות זאת, אין מדובר בגזירת שמים, וטכניקת הזרקה נכונה על ידי רופא מיומן ממזערת את הסיכון הנדיר הזה, אפילו יותר.

"גם שימוש במנה גדולה מידי של התרופה המוזרקת, שימוש בתרופה לא מאושרת, או הכנה לא נכונה של התרופה בטרם ההזרקה - עלולים לגרום לפיזור התרופה בדם ושיתוק של שרירים אחרים, כמו שרירי הדיבור ושרירי הנשימה.

"זהו אינו המקרה הראשון בעולם שהדבר קורה. לפני שנים אחדות, רופא אמריקאי שהשתמש בבוטוקס שלא עבר תהליך בדיקה ואישור, גרם לאשפוז בטיפול נמרץ של מספר מטופלים, כולל הוא עצמו".

"מי שמעוניין בטיפול חייב לזכור שלושה דברים: 1. הזרקת בוטוקס הוא טיפול רפואי וככזה עליו להתבצע על ידי רופא בלבד. 2. יש להשתמש בחומר רשום בלבד - בארץ המותגים הרשומים של בוטוקס הם דיספורט וקסאומין, ולא על ידי "חומר מיוחד שכרגע קיבלתי מחו"ל ורק אני יודע/ת להשתמש בו". מותר ואף רצוי לבקש לראות את החומר לפני ההזרקה. 3. הטיפול חייב להתבצע במרפאה ולא במסגרת מסיבה או אירוע חברתי. בוטוקס הוא טיפול טוב ובטוח, כל עוד פועלים בהתאם להוראות".

ובאשר לאלישיה האלוק - היא טופלה בבוטולינום אנטי-טוקסין כדי לחסום את פעילותו של הבוטוקס ולאחר 18 ימי אשפוז שוחררה לביתה, כאשר היא מחוברת לזונדה המזינה אותה בצינור ישירות לקיבה למשך 8-12 שבועות, עד שהסימפטומים שלה יחלפו והיא תהיה מסוגלת לאכול באופן עצמאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully