וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנושא הבריאותי הזה נמצא במרכז הבחירות לנשיאות ארה"ב. במה מדובר?

אורית רז

עודכן לאחרונה: 14.3.2024 / 14:21

היהדות, ולא רק היא, מייחסות לזקנה תכונות כמו חוכמה ונסיון, אבל בימינו רבים נוטים לגילנות, שהיא למעשה אפליה עקב גיל - ברוב המקרים מבוגר. הגיע הזמן אולי שנשנה תפיסה?

הנשיא ביידן נפל בטקס האקדמיה של חיל האוויר האמריקני/מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב שנמצאת בעיצומה הביאה איתה, לצערנו, גם תופעות שליליות. תוצאות ה"סופר טיוזדיי" בארה"ב שהציבו באופן סופי התמודדות של נשיא מכהן שנושק לגיל 82, מול מועמד "צעיר" בן 77 מדהימה את העולם. הנושא המדובר ביותר ביחס להתמודדות היא סוגיית הגיל והכשירות שלהם לתפקיד, ומתלווה לכך באופן ברור תופעת הגילנות.

מושג ה'גילנות' (בלעז: אייג'יזם) הוא דעה קדומה כנגד אדם, המבטאת אפלייה, סוג של סטריאוטיפ המתקבע על אדם עקב גילו, בלי להתייחס לתכונותיו האישיות וליכולותיו. מחקרים גילו כי סטריאוטיפ זה קיים במידה זו או אחרת אצל כל אדם. התופעה מגלמת בחובה הבנייה חברתית שלילית של הזקנה, והפלייה של קבוצה חברתית המתוייגת כבעלת מאפייני חולשה ואי יכולת, אך ורק בשל גילה הכרונולוגי.

אחת הסיבות לתופעת הגילנות היא הפחד מהזקנה, שנקשרת אסוציאטיבית עם סוף החיים ובתופעות של הידרדרות בשליטה על המוח ועל תפקודים נוספים של הגוף. בתקשורת ההמונים הזקנים נחשפים כחלשים, כקורבנות לניצול ,כחסרי ישע וכאומללים.

דונלד טראמפ וג'ו ביידן. רויטרס
דונלד טראמפ וג'ו ביידן/רויטרס

גילו של אדם מורכב משישה משתנים: הגיל הכרונולוגי, הגיל הביולוגי, הקוגניטיבי, הרגשי (אמוציונלי), החברתי והתפקודי, כאשר כל אדם מתקדם בכל אחד ממשתנים אלה בקצב ובדרך שונה. על פי יו"ר האגודה לגרונטולוגיה פרופ' יצחק בריק, אין חובה להגדיר אדם כזקן בכל גיל שהוא, בגין גילו הכרונולוגי, אם כי אין להתעלם מתהליך ההזדקנות. דר' מריאן רבינוביץ' מתייחס לשינויים בכשירות שקורים לאדם בהתקדמו על הרצף החיים, ומדגיש כי בזקנה יש שונות ביו אישית ותוך אישית ולכן הזקנים שונים כל כך אלו מאלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

זקנה איננה רק גיל ביולוגי

תופעת הגילנות נוכחת בחיינו, במשבר גיל הפרישה והיציאה לפנסיה והשלכותיו. לא אחת אדם פעיל שכלית פיזית ונפשית, מוצא את עצמו במציאות של ריק, פסיביות, עם ירידה בתחושת הערך והדימוי העצמי. גם בשוק העבודה והתעסוקה אנשים מבוגרים פחות נדרשים, למרות הניסיון הרב שצברו והיותם פנויים יותר מבחינת צורכי המשפחה.

התובנה היא שזקנה איננה רק גיל ביולוגי או פרמטר מספרי של שנות חיים, אלא גיל איכותי רוחני, של יכולת להתחדש למימוש עצמי גם בגיל הזקנה. אפשר להתייחס לזקנה כסיום של פרק חיים אחד והתחלת פרק חיים חדש עם משמעות, אתגר, הגשמה עצמית, פעילות וחדוות יצירה. פרק החיים החדש יכול לבוא לידי ביטוי בזקנה פעילה של חיי עבודה ותעסוקה פורמליים בצד התנדבות, לימוד, מיצוי תחביבים, ספורט וכו'. לצד תהליך ההזדקנות, המחלות או מגבלות - יש יכולות בכל גיל.

הזקנה איננה מחלה - בזקנה יש מחלות. ביהדות הזקן הוא החכם, כשבכל מקורותינו הזקנה מוזכרת בלשון שבח. בישישים חכמה ואורך ימים תבונה, נכתב בספר איוב, ובפרקי אבות אמרו חכמינו: 'הלומד מן הקטנים, למה הוא דומה? - לאוכל ענבים קהות, ושותה יין מגיתו. והלומד מזקנים, למה הוא דומה - לאוכל ענבים בשלות ושותה יין ישן."

הגיע הזמן שכולנו נשנה תפיסה. הזקן איננו חולה חלילה או מוגבל ביכולותיו. אין להשוות ולהשליך בין זקן לזקן. ניסיון החיים הארוך של הזקן הוא מעלה מהמדרגה הראשונה, ולתבונתו הרבה אין תחליף. ניתן להסתכל על ההתמודדות של ביידן מול טראמפ לא כשני קשישים חסרי יכולת שנאבקים על הנשיאות, אלא להתייחס אליהם כפי שבוחנים כל מועמד בכל גיל. עכשיו זו המשימה שלנו.

אורית רז היא עו"ס, מנהלת מערך ההדרכה בחטיבת הסיעוד בעמותת עזר מציון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully