וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לחלק יש קמטים אחרי גיל 40 ולאחרים אין? התשובה המפתיעה

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 13.3.2024 / 8:48

מיקרוביום הגוף לא משפיע רק על המעיים שלנו אלא על כל חלק בגוף, וזה כולל את האיבר הכי גדול שלנו - העור. מחקר חדש מראה איך קשורים החיידקים הטובים בגופנו להזדקנות העור ולמה אולי כדאי להימנע דווקא ממריחת קרמים

תרגילי פנים לעור צעיר/מערכת וואלה!

בעידן הנוכחי בו משגשגת תעשיה שלמה של מוצרי אנטי אייג'ינג לעור, מחקר פורץ דרך שפורסם לאחרונה מראה את היחסים המורכבים שבין העור שלנו לבין המיקרובים החיים על פניו. המחקר, שפורסם במגזין הרפואי Frontiers in Aging בחן את הקשר המרתק שבין מיקרוביום העור לבין סימנים של הזדקנות העור.

העור שלנו, שהינו איבר הגוף הגדול ביותר שלנו, מהווה מקום משכן לקהילה שלמה של חיידקים הידועים בשם מיקרוביום. היצורים המיקרוסקופים הללו הם בעלי תפקיד מפתח בשמירה על בריאות ומאזן העור שלנו. במחקר שבוצע בארה"ב בחנו החוקרים כיצד ההרכב של קהילת המיקרובים הללו משתנה עם העליה בגיל שלנו, וכיצד השינויים הללו יכולים להיות קשורים לסימנים הנראים לעין של הזדקנות העור.

אישה עם קמטי דאגה במצח. ShutterStock
אבל מרחתי קרמים יקרים!/ShutterStock

הקשר בין מגוון גדול של מיקרובים למראה עור צעיר

אחד הגילויים המסקרנים מהמחקר הוא הקשר החיובי בין מגוון המיקרוביום לבין הגיל. במילים פשוטות יותר, ככל שאנחנו מתבגרים, המגוון של מיני החיידקים על העור שלנו גדל. מגוון זה, בדומה למערכת אקולוגית עשירה, חיוני לבריאותו הכללית של העור. עם זאת, המחקר חשף גם פרדוקס מעניין: נמצא שמגוון מיקרוביאלי גבוה יותר קשור לתפקוד טוב יותר של מחסום העור. למעשה, קהילה מיקרוביאלית מגוונת ומשגשגת תורמת לעור בריא יותר.

המחקר התרכז בסימן אופייני להזדקנות העור - דירוג של כמות קמטים המכונים "קמטי רגלי עורב" (Crow's Feet). מעניין לציין שבמחקר נמצא מתאם חיובי בין מגוון המיקרוביום לבין חומרת הקמטים הללו. אולם, המתאם הזה לא היה עקבי בכל המשתתפים, מה שמרמז על כך שיש לבחון לעומק מה המקור לחוסר העקביות הזה. נראה שלקמטים מסוג אלה, הנחשבים לעתים לסימן מבשר להזדקנות, יש קשר מעניין למיקרוביום העור שאותו החליטו החוקרים לבחון.

בנוסף, החוקרים בחנו סמנים מיקרוביאליים פוטנציאליים הקשורים להיבטים שונים של הזדקנות. הם עשו זאת באמצעות כלים אנליטיים מתקדמים שזיהו זנים מסויימים של מיקרובים היכולים להיות קשורים לקמטים, למידת התייבשות העור, ולעובי העור. במילים פשוטות יותר, חיידקים מסויימים נמצאו בכמות רבה יותר אצל אנשים עם דרגות גבוהות יותר של קמטים, ולעומתם חיידקים מסוגים האחרים נמצאו קשורים ללחות טובה יותר של העור, ולתפקוד טוב יותר של מחסום העור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

סיבה לוותר על הקרמים?

כולנו שמענו על מיקרוביום המעי ועל חשיבותו בבריאות המעי ובשמירה על שלמות דופן המעי. מחקר זה מראה שגם בעור שלנו קיים מיקרוביום ויש לו חשיבות בשמירה על לחות העור, מחסום העור ומראה צעיר של העור.

כאשר אנחנו שמים מוצרי קוסמטיקה שונים כמו סבון, קרמים שונים ותכשירי איפור על העור, המוצרים הללו מכילים חומרים היכולים לשנות את מאזן המיקרובים על פני העור שלנו. תכשירים המכילים חומרי חיטוי וחומרים כימיים שונים היכולים לפגוע בהרכב החיידקים על העור שלנו יפגעו גם במאזן העדין של המיקרובים על העור שלנו ויכולים להוביל לאובדן לחות העור, פגיעה במחסום העור, והופעה מוקדמת של קמטים.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית לרפואה פונקציונלית ואינטגרטיבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully