וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתיית משקה דיאט בכל יום מעלה סיכון למחלה ממנה סובל הנשיא ג'ו ביידן

עודכן לאחרונה: 7.3.2024 / 8:16

מחקר רחב היקף גילה כי שתיה של פחית משקה ממותק עלולה להגביר את הסיכון לפרפור פרוזדורים - מחלה שעלולה להיות קטלנית

פחיות משקה. Shutterstock, עיבוד תמונה
פחיות משקה/עיבוד תמונה, Shutterstock

שתיית שבע פחיות או יותר של משקה דיאט בשבוע עלולה להעלות את הסיכון לבעיות לב ארוכות טווח, כך עולה ממחקר שפורסם השבוע בכתב העת Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology.

חוקרים בסין השקיעו ארבע שנים בהערכה של 200,000 מבוגרים בבריטניה שלא אובחנו בעבר עם מצב לב, ולאחר מכן עקבו אחריהם 10 שנים מאוחר יותר. הם גילו שאלו ששתו יותר משני ליטר, בערך שבע פחיות, של משקאות דיאט בשבוע היו בסיכון גבוה ב-20% לפתח פרפור פרוזדורים מאשר אלה שלא שתו אותם.

כ-90,000 ישראלים סובלים מפרפור פרוזדורים, אך ל-30,000 מהם אין שום סימפטומים, מה שאומר שהם מסתובבים עם פצצת זמן מתקתקת בגופם שאינה מורגשת ועלולה לגרום לשבץ מוחי ללא סימן אזהרה מוקדם. המצב, ממנו סובל בין היתר הנשיא ג'ו ביידן, הורג עשרות אלפי בני אדם בשנה ברחבי העולם.

דיאט זה לא (תמיד) בריא

הממצאים מגיעים חודשים לאחר שארגון הבריאות העולמי קבע כי אספרטיים, הממתיק המלאכותי בדיאטה קולה, מסרטן אפשרי, כלומר עלול לגרום לסרטן.

עם זאת, מומחים בלתי תלויים העלו הסתייגות לגבי המחקר, וקבעו כי הנתונים הם רק לטווח קצר ותצפיתי, כלומר הסיבה לעלייה בבעיית הלב אינה ברורה.

ד"ר נינג'יאן וואנג, מחבר המחקר הראשי מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת שנגחאי ג'יאאו טונג בשנגחאי, סין, אמר: "ממצאי המחקר שלנו אינם יכולים להסיק באופן סופי כי משקה אחד מהווה סיכון בריאותי גדול יותר מאשר משקה אחר בשל מורכבות התזונה שלנו ובגלל שחלק מהאנשים עלולים לשתות יותר מסוג אחד של משקה".

"עם זאת, בהתבסס על הממצאים הללו, אנו ממליצים לאנשים להפחית או אפילו להימנע ממשקאות ממותקים וממותקים בסוכר במידת האפשר" הוא הוסיף: "אל תקחו את זה כמובן מאליו ששתיית משקאות דלי סוכר ודלי קלוריות ממותקים באופן מלאכותי היא בריאה, היא עלולה להוות סיכון בריאותי פוטנציאלי".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר בעיירת גבול בטקסס, 29 בפברואר 2024. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר בעיירת גבול בטקסס, 29 בפברואר 2024/רויטרס

צוות המחקר העריך 201,856 מבוגרים במסד הנתונים של UK Biobank בין השנים 2006 ל-2010. החולים נעו בגילאים 37 ל-73, ו-45 אחוזים מהם היו גברים.

החוקרים עקבו אחר המשתתפים במשך 10 שנים בממוצע ואספו דגימות דם כדי למדוד את הסיכון הגנטי שלהם לפרפור פרוזדורים. המשתתפים התבקשו גם לענות על שאלון אחד בן 24 שעות לגבי התזונה שלהם בחמש הזדמנויות נפרדות בין אפריל 2009 לאפריל 2012.

אלה ששתו יותר משני ליטרים בשבוע של משקאות שהומתקו עם ממתיקים מלאכותיים, כשבע פחיות, היו בסיכון גבוה ב-20% לפתח פרפור פרוזדורים בהשוואה לאלו שלא שתו את המשקאות הללו. בנוסף, אלה ששתו לפחות שני ליטר משקאות ממותקים היו בסיכון גבוה ב-10% לאובחנה עם מחלת הלב.

"למשתתפים שצרכו יותר משקאות ממותקים היה סיכוי גבוה יותר להיות גברים, צעירים יותר, בעלי אינדקס מסת גוף (BMI) גבוה יותר, שכיחות גבוהה יותר של מחלות לב ומעמד סוציואקונומי נמוך יותר". הצוות גם ציין כי אלו ששתו משקאות ממותקים ומיץ פירות טהורים היו בעלי סיכוי גבוה יותר לצריכת סוכר יומית כוללת גבוהה יותר מאשר אלו ששתו משקאות ממותקים באופן מלאכותי.

"למרות שהמנגנונים המקשרים בין משקאות ממותקים לבין סיכון לפרפור פרוזדורים עדיין לא ברורים, ישנם מספר הסברים אפשריים, כולל תנגודת לאינסולין ותגובת הגוף לממתיקים שונים".

ובכל זאת, יש כמה מגבלות עיקריות למחקר: "המגבלות של מחקר זה כוללות שהממצאים היו תצפיתיים ואינם יכולים להוכיח קשר סיבתי בין צריכת סוגים מסוימים של משקאות לבין סיכון לפרפור פרוזדורים", כתבו החוקרים. "בנוסף, הממצאים הסתמכו על המשתתפים שיזכרו את התזונה שלהם, כך שייתכן שהיו שגיאות זיכרון או הטיה. לא ידוע גם אם המשקאות המומתקים בסוכר וממותקים מלאכותית הכילו קפאין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully