וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

'האדם חסר הלב הראשון בעולם' חי במשך חודש ללא דופק

עודכן לאחרונה: 5.3.2024 / 9:15

קרייג לואיס בן ה-55 השתתף בניסוי מהפכני שלא בטוח שהיה מאושר היום שהחזיק אותו חודש שלם בחיים, אחרי שניתנה לו חצי יממה לחיות. ואת כל זה הוא עשה ללא דופק

לב אנושי פועם/Getty image

זה אומנם קרה לפני עשור, אבל מדובר באחד הסיפורים המדהימים של עולם הרפואה: בשנת 2011 חולה סופני שניתנו לו 12 שעות לחיות הצליח לשרוד חודש ללא לב לאחר ניתוח ניסיוני רדיקלי. קרייג לואיס עמד בפני מלאך המוות כשהחליט לעבור את הניתוח שאפשר לו לחיות יותר, אם כי ללא דופק.

הגבר מיוסטון סבל מעמילואידוזיס, מחלה אוטואימונית נדירה שיוצרת הצטברות של חלבונים לא תקינים שהורסת במהירות את הלב, הכליות והכבד, וכתוצאה מכך לאי ספיקת איברים.

כאשר הרופאים נתנו לבן ה-55 12 שעות לחיות, אשתו של קרייג, לינדה, הציעה את ההליך הניסיוני, שפותח על ידי רופאים במכון הלב של טקסס.

קרייג לואיס האיש שחי חודש ללא דופק. יו טיוב, צילום מסך
קרייג לואיס האיש שחי חודש ללא דופק/צילום מסך, יו טיוב

ד"ר בילי קון וד"ר באז פרייז'ר יצרו אז מכשיר שהשתמש ברוטורים מסתחררים כדי לשאוב דם ברחבי הגוף ללא צורך בלב. הרופאים בדקו את המתקן על בעלי חיים אולם קרייג היה אמור להיות האדם הראשון שעבר את ההליך. במרץ 2011 ד"ר קון וד"ר פרייז'ר הסירו את ליבו של קרייג והתקינו את המנגנון. הוא שרד את הניתוח והחל להתאושש במקצת. הוא יכול היה לדבר ולהתיישב על כיסא". אישתו לינדה נזכרה: "הקשבתי ללב שלו וזה היה זמזום, וזה מדהים. לא היה לו דופק".

לרוע המזל, העמילואידוזיס של קרייג החל לתקוף את הכבד והכליות שלו ולאחר שחי במשך חודש עם לב מכני, הוא מת באפריל באותה שנה. "הוא רצה לחיות, ולא רצינו לאבד אותו. אתה אף פעם לא יודע כמה זמן יש לך, אבל זה היה שווה את זה", אמרה לינדה.

לפני החלפת הלב של קרייג, הרופאים ניסו את המתקן על 38 עגלים, כולל עגלה בת שמונה חודשים בשם אביגיל. הם הסירו את לבה והחדירו שתי משאבות צנטריפוגליות שדחפו את הדם בגופה. ההליך הצליח והחזיק את אביגיל בחיים, למרות שכשלה בכל מדד חיים אחר.

בשיחה עם NPR, ד"ר קון אמר: "אם היית מקשיב לחזה שלה עם סטטוסקופ, לא היית שומע פעימות לב. אם היית בודק את העורקים שלה, אין דופק. אם היית מחבר אותה לא.ק.ג, היא תהיה שטוחה. לפי כל מדד שאנחנו צריכים לנתח חולים, היא לא חיה. אבל כאן אתה יכול לראות שהיא עגלה נמרצת, שמחה ושובבה מלקקת את ידי."

  • עוד באותו נושא:
  • לב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully