וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטורף: מספר האנשים השמנים בעולם קבע שיא ועומד על מיליארד

עודכן לאחרונה: 4.3.2024 / 9:44

השיא המאוד לא משמח עבור אוכלוסיית העולם היה אמור להקבע בשנת 2030, אבל הגענו אליו מוקדם מהצפוי. אז מי יותר שמן - גברים או נשים ומה צפוי לנו בהמשך?

למה השמנה מוגדרת כמחלה - ומתי היא באמת מסכנת אותנו?/מערכת וואלה

יותר ממיליארד אנשים ברחבי העולם סובלים כעת מהשמנת יתר, כאשר מספרם גדל פי ארבעה מאז 1990, לפי מחקר שפורסם על ידי כתב העת הרפואי Lancet. "המגיפה" פוגעת במיוחד במדינות עניות יותר והשיעור גדל בקרב ילדים ובני נוער מהר יותר מאשר מבוגרים, כך עולה מהמחקר שנערך עם ארגון הבריאות העולמי.

המחקר, שפורסם לכבוד יום ההשמנה העולמי שחל היום, ה-4 במרץ, העריך כי היו כ-226 מיליון מבוגרים, מתבגרים וילדים שמנים בעולם בשנת 1990. מאז הנתון עלה דרמטית כאמור.

פרנצ'סקו ברנקה, מנהל תחום התזונה לבריאות בארגון הבריאות העולמי, אמר שהעלייה מעל סף מיליארד בני אדם הגיעה "הרבה יותר מוקדם ממה שציפינו". בעוד הרופאים ידעו שמספרי ההשמנה עולים במהירות, הנתון הסמלי היה צפוי בעבר בשנת 2030.

אנשים שסובלים מהשמנת יתר. ShutterStock
אנשים שסובלים מהשמנת יתר/ShutterStock

החוקרים ניתחו את מדידות המשקל והגובה של יותר מ-220 מיליון אנשים ביותר מ-190 מדינות כדי להגיע להערכות, נכתב בכתב העת. הם העריכו כי 504 מיליון נשים בוגרות ו-374 מיליון גברים סובלים מהשמנת יתר בשנת 2022. המחקר אמר כי שיעור ההשמנה כמעט שילש את עצמו עבור גברים (14 אחוז) מאז 1990 ויותר מהכפיל את עצמו עבור נשים (18.5 אחוז). כ-159 מיליון ילדים ובני נוער חיו עם השמנת יתר בשנת 2022, לפי המחקר, לעומת כ-31 מיליון ב-1990.

המחלה הכרונית והמורכבת מלווה בסיכון גבוה יותר למוות ממחלות לב, סוכרת וסוגי סרטן מסוימים. עודף משקל הגביר את הסיכון למוות במהלך מגיפת הקורונה. עוד נמצא כי מדינות בפולינזיה ובמיקרונזיה, באיים הקריביים, במזרח התיכון ובצפון אפריקה סבלו יותר מהעלייה.

"למדינות אלו יש כעת שיעורי השמנת יתר גבוהים יותר ממדינות מתועשות רבות בעלות הכנסה גבוהה, במיוחד אלו באירופה", נכתב במחקר. "בעבר נטינו לחשוב על השמנת יתר כבעיה של עשירים, כיום זו בעיה של העולם", אמר ברנקה, שהדגיש את השינויים המהירים באורח החיים במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.

מג'יד עזתי מאימפריאל קולג' בלונדון, מחבר המחקר הראשי, אמר שיש סימנים לכך שהשמנת יתר הולכת ומתפוגגת בכמה מדינות בדרום אירופה כמו צרפת וספרד, "במיוחד לנשים". אבל הוא אמר שברוב המדינות יש יותר אנשים הסובלים מהשמנת יתר מאשר בתת משקל, שלפי המחקר ירד מאז 1990.

אמנם חוסר אכילה מספקת היא הסיבה העיקרית לתת-משקל, אבל אכילה גרועה היא הגורם העיקרי להשמנה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

התרופות עוזרות, אך זה לא פיתרון

"מחקר זה מדגיש את החשיבות של מניעה וניהול השמנת יתר מהחיים המוקדמים ועד לבגרות, באמצעות תזונה, פעילות גופנית וטיפול הולם, לפי הצורך", אמר מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום ג'ברייסוס.

הוא הוסיף כי "לחזור למסלול" כדי לעמוד ביעדים עולמיים לצמצום שיעורי ההשמנה "דורש שיתוף פעולה של המגזר הפרטי, שחייב להיות אחראי על ההשפעות הבריאותיות של המוצרים שלהם".

ארגון הבריאות העולמי תמך במסים על משקאות ממותקים, הגבלת שיווק מזון לא בריא לילדים והגדלת הסובסידיות למזונות בריאים.

מומחים אומרים שטיפולים חדשים נגד סוכרת יכולים גם לסייע במאבק בהשמנת יתר. ברנקה אמר כי התרופות החדשות "הן כלי חשוב אך לא פתרון לבעיה". "השמנה היא נושא לטווח ארוך וחשוב להסתכל על ההשפעה של תרופות אלו על השפעות ארוכות טווח או על תופעות הלוואי שלהן", הוסיף.

  • עוד באותו נושא:
  • השמנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully