וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיעול לא עובר חודשיים אחרי המחלה? יש מצב שאתם בבעיה

עודכן לאחרונה: 19.2.2024 / 9:18

לכל מקום שלא תפנו יש איש או אישה משתעלים, וזה קורה למרות שהם חלו כבר לפני שבועות. אז למה זה קורה ומתי צריך להתחיל לדאוג?

טריק תפוחי האדמה מרפא שפעת?/LauraKathleen

עדיין משתעלים שבועות אחרי שחליתם ולכאורה החלמתם? מי לא. מחקר שנערך לאחרונה מצא כי שיעול ממושך אחרי מחלה הוא מצב שכיח למדי המשפיע על כ-11 עד 25 אחוזים מהמבוגרים לאחר כמה ממחלות החורף המוכרות שפוגעות בדרכי הנשימה.

שיעול פוסט-זיהומי או שיעול פוסט-ויראלי הוא שיעול תת-חריף שנמשך איפשהו בין שלושה לשמונה שבועות. "הזיהום הקודם גורם למעין "מפל" דלקתי, מגביר את הרגישות הסימפונות ואת ייצור הריר תוך הפחתת פינוי הריר", לפי חוקרים ממחקר שפורסם לאחרונה ב-Canadian Medical Association Journal.

שיעול מסווג כפוסט זיהומי אם למטופל היה קודם זיהום בדרכי הנשימה ואין ממצאים נוגעים נוספים בבדיקה הגופנית, לרבות מצבים כגון אסתמה, מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) ומחלת ריפלוקס גסטרו-ופגאלי.

אישה משתעלת. ShutterStock
אישה משתעלת/ShutterStock

איך להתמודד עם שיעול מתמשך?

"לרוב השיעול יעבור מעצמו ללא כל תרופות או טיפול, אבל הוא יכול להימשך הרבה יותר ממה שאתם חושבים", אמר מחבר המחקר ורופא המשפחה ד"ר קווין ליאנג.

החוקרים ציינו כי מחקרים הוכיחו היעדר ראיות ברורות התומכות ביעילותם של קורטיקוסטרואידים בשאיפה, מרחיבי סימפונות ותרופות דרך הפה בטיפול בשיעול לאחר זיהומים.

רוב המחקרים הראו שהשיעול נוטה להשתפר מעצמו ללא כל תרופה. מלבד העובדה שלתרופות אלו יכולות להיות תופעות לוואי והן עולות כסף, שימוש במשאפים משחרר גם גזים שתורמים לשינויי האקלים, אמרו החוקרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מתי לבדוק את זה?

ובכל זאת, כל שיעול שנמשך יותר משמונה שבועות נחשב לכרוני וזקוק להערכה נוספת כדי לשלול מצבים כמו אסתמה או COPD. זה גם נוגע כאשר יש סימנים כמו המופטיזיס (שיעול של דם), תסמינים מערכתיים (כגון חום, צמרמורות וכאבי גוף), קושי בבליעה, קוצר נשימה או צרידות. במקרים כאלה, יש צורך בחקירה נוספת, בדרך כלל הכוללת צילום חזה. אנשים עם דלקת ריאות חוזרת או היסטוריה ממושכת של עישון צריכים לפנות לטיפול רפואי אם הם חווים שיעול מתמשך.

"חשוב שמטופלים ידעו ששיעול לאחר מחלה זיהומית הוא מוגבל בזמן ופתרון עצמי יכול להפחית מרשמים מיותרים, כולל של אנטיביוטיקה. על הרופאים לייעץ למטופלים לתאם פגישת מעקב להמשך טיפול אם השיעול שלהם לא חלף תוך 8 שבועות או אם הוא חדש ומופיעים תסמינים", כתבו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully