וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצרת ישראל: בינה מלאכותית, ניטור מרחוק ומציאות מדומה לטובת קרדיולוגים בעולם

דורון קופרשטין

21.2.2024 / 16:34

משקפי מציאות מדומה בחדר הניתוח, בינה מלאכותית שמזהה מחלות הרבה לפני שהן מתפרצות, וחיישנים שיקלו על העומסים בבתי החולים. כנס החדשנות בעולם הקרדיולוגיה יתקיים החודש בתל-אביב

רופא עושה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת. ShutterStock
מייעלת את הטיפול הרפואי וקיימת באינספור תחומים. בינה מלאכותית/ShutterStock

בתחילת דצמבר האחרון, עקב העובדה שכנס הקרדיולוגיה הבינלאומי ICI, שהיה אמור להתקיים באותו חודש, נדחה בשל המלחמה, היו צריכים פרופ' חיים לוטן ופרופ' רפי ביאר, יוזמי ומארגני הכנס, להחליט אם לבטל אותו לחלוטין או לדחות אותו למועד מאוחר יותר.

"בגלל שהכנס הזה נחשב בעולם הקרדיולוגיה ליוקרתי ומוביל, הציעו לנו לקיים אותו ביוון, בקפריסין, באיטליה ואפילו בפריז", מספר לוואלה בריאות פרופ' חיים לוטן, "ההצעות היו מאוד מפתות, גם כלכלית. אבל החלטנו שאם הכנס הזה נולד בארץ, הוא חייב להישאר בארץ, ועצם קיומו יישקף את חוזקו של העם שלנו. החלטנו לדחות את הכנס לפברואר. מי האמין אז שהמלחמה עדיין תימשך?

"כשראינו שהמלחמה מתמשכת, ואנחנו כבר בתחילת ינואר, שוב התלבטנו אם לקיים את הכנס או לא. בסופו של דבר הכרענו שאנחנו לא מוותרים וגם אם זה יהיה כנס שאליו יגיעו לצערי פחות זרים, חשוב לקיימו".

הכנס הבינלאומי לחדשנות בתחום הקרדיולוגיה (ICI), שיתרחש במלון דויד אינטרקונטיננטל בתל אביב ב-25-26 בפברואר, הוא הוותיק והחשוב בישראל. בשלושת העשורים האחרונים מביא כנס זה לישראל אלפי רופאים, אנשי עסקים ואנשי אקדמיה מכל העולם. ישראל נחשבת למעצמה עולמית מובילה בפיתוח וייצור מוצרים בהם משתמשים קרדיולוגים בכל העולם. הכנס השנתי מאפשר ליזמים הישראלים לגייס משקיעים מחו"ל ולחשוף את הפיתוחים לבכירי עולם הקרדיולוגיה.

פרופ' חיים לוטן. באדיבות המצולמים
"אמרנו לעצמנו שאם לא נקיים את הכנס השנה בישראל, אנחנו, כמדינת ישראל, נכנעים לרצונות של חמאס". פרופ' חיים לוטן/באדיבות המצולמים

בכירי החברות הגדולות לא יגיעו בגלל הכיסוי הביטוחי

"אמרנו לעצמנו שאם לא נקיים את הכנס השנה בישראל, אנחנו, כמדינת ישראל, נכנעים לרצונות של חמאס. וכמו שבשיא הקורונה, כשהאומיקרון הגיע לישראל והמדינה נסגרה, הכנס התקיים, כך גם עכשיו".

בכל זאת, מלחמה. היו בוודאי הרבה ביטולים.
"אני מוכרח להגיד שבגדול, העולם והתעשייה די איתנו, אחוז הביטולים של החברות הגדולות היה נמוך - 15 אחוז. מבחינת אנשי אקדמיה אמריקאים, שבדרך כלל מגיעים כ-200 מהם מדי שנה, יגיעו רק כ-20 אחוז, אבל רובם ככולם התחייבו לתת הרצאות בזום או הקלטות מוכנות מראש. כך שבסופו של דבר, התוכנית האקדמית שתהיה בכנס השנה, בין אם בהקלטות, בזום, או בלייב באולמות עצמם, תהיה כמו בכל שנה ברמה הכי גבוהה ומתקדמת שיש".

בכמה הכנס הצטמצם השנה?
"אם בשנים קודמות האירוע התפרס על פני תשעה אולמות נפרדים, השנה זה יהיה בשבעה אולמות. אבל יגיעו הרבה נואמים מרכזיים מרתקים. הרמטכ"ל לשעבר, אביב כוכבי, ישא דברים בנושא "תילחם או תיכנע", נושא שאגב נסגר הרבה לפני ה-7 באוקטובר. השר לשעבר יזהר שי, שאיבד את בנו לאחרונה בעזה, ידבר על חוסן בזמנים כאלה, על חוסנה של המדינה ועל החוסן של עולם הסטארט-אפ. אני שמח שאנחנו עושים את הכנס למרות כל מה שמסביב, כי העולם ממשיך, החיים ממשיכים ואנחנו לא רוצים לוותר על המקום שלנו בישראל כמוליכי חדשנות".

היו ביטולים על רקע המחאה העולמית נגד ישראל?
"ממש בשוליים. יש לי חבר טורקי, מבכירי עולם הקרדיולוגיה בטורקיה, שאמר שהוא לא מגיע, אבל שלח שתי הרצאות מוקלטות. קרדיולוג טורקי אחר כתב שבגלל הנסיבות הוא לא יכול לבוא ולא פירט. אחר-כך ראיתי שפרסם כמה פוסטים שקוראים לעצור את הלחימה בעזה. היו ביטולים על רקע לוח זמנים, כי בכל זאת הזזנו את תאריך הכנס ולאנשים יש תוכניות שנה מראש. אולי אנשים ניצלו את התירוץ הזה וביטלו את בואם מסיבות אחרות. הביטולים הגדולים באמת היו של חברות הענק העולמיות של ציוד רפואי, שבכנסים רגילים היו מגיעים המנכ"לים ובכירים אחרים, אבל עכשיו הבכירים כנראה לא יגיעו כי מבחינת הביטוח, ישראל מוגדרת כאזור מלחמה וחוקי התאגידים בעולם לא מאפשרים להם להגיע".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

לפענח א.ק.ג. מהבית, לבצע אקו לב בלי להגיע לבית חולים

מה גולת הכותרת בכנס השנה?
"מגפת הקורונה האיצה את המהפכה של הרפואה דיגיטלית, וישראל מובילה בתחום. אני מדבר על חיישנים למיניהם שמעבירים מידע מדויק לרופאים מהמטופל - בזמן אמת. מדובר בטכנולוגיות לבישות, שהחולה נושא אותן על גופו בנוחות. אם פעם אפשר היה לשדר רק דופק, היום הם גם משדרים נתונים כמו לחץ דם, ריווי חמצן, הפרעות קצב, מהירות נשימה, ניתוח שינה, חום ועוד. המעקב הצמוד הזה ישנה גם את איכות הטיפול.

"האפשרויות הנרחבות של ניטור מרחוק, מעניקות גם בוסט רציני לעולם אשפוזי הבית. הרבה חולים מעדיפים שלא להתאשפז ולהישאר בבית, כולל חולים קשים שבעבר היינו חייבים לאשפז בבתי חולים, כאלו עם דלקת ריאות או זיהומים מורכבים. היום זה מתאפשר הרבה יותר.

"הרפואה הדיגיטלית גם מאפשרת לשחרר חולים הביתה אחרי ניתוחים מורכבים, הרבה יותר מוקדם. חלק מהמעקב יכול להתבצע היום בבית. זה מקצר אשפוזים, חוסך כסף למדינה ועושה טוב למי שמעדיף את הסביבה הביתית על פני בית החולים".

נושא נוסף שידון בכנס הוא הבינה המלאכותית (AI). עם נתונים של מיליוני חולים במאגרים בישראל ובעולם, יכולה כיום הבינה המלאכותית לחזות מצבים רפואיים ולהכווין רופאים לטיפול הנכון והיעיל יותר.

"השימוש בבינה מלאכותית קיים היום כמעט בכל תחום ברפואה", מסביר פרופ' לוטן. "עם AI אפשר היום לפענח בדיקת א.ק.ג מהבית, לבצע בדיקת אקו לב אצל הרופא, במקום לחכות לתור בבית החולים, ובנוסף לקבל תוצאות מדויקות תוך שניות, כי המערכת יודעת להשוות את התוצאות שלך לעשרות, אם לא מאות אלפי חולים אחרים. הבינה המלאכותית נמצאת היום גם בחדרי הצנתור".

טכנולוגיית ה-AI מזהה את סרטן המעי הגס לפני התפרצותו

מה היקף השימוש בבינה מלאכותית בישראל?
"השימוש הולך וגובר בכל העולם, אבל בישראל ההתקדמות הרבה יותר מהירה. קופות החולים הגדולות מחזיקות מסד נתונים נרחב של מיליוני חולים, ומעסיקות לשם כך צוותים רציניים, רובם בוגרי 8200. תאר לך שגם רופא המשפחה כיום נעזר בבינה מלאכותית כדי לתת טיפול מדויק יותר.

"קח למשל את סרטן המעי הגס. אם פעם רק בדיקת קולונוסקופיה היתה יכולה לאבחן את המחלה, היום הבינה המלאכותית מזהה ירידות בנורמה של רמות ההמוגלובין בבדיקות דם חוזרות, וגם אם התוצאות עדיין בגבול הנורמה, היא תזהה את הירידה ותזמין את המטופל לבדיקות נוספות. המוח שלנו כרופאים מוגבל בזיכרון ובידע. כמה חולים רופא ממוצע מכיר - מאה? אלף? הבינה המלאכותית מאפשרת לך להתייעץ איתה ולקבל תשובה שמסתמכת על מיליוני מקרים. זו מהפכה של ממש".

מהפכה נוספת מתחוללת בשנים האחרונות בבתי החולים בעולם וגם בישראל. הרובוטיקה נכנסת אט אט לחדרי הניתוח, חדרי הצנתור ואפילו למחלקות הטיפול הנמרץ. "אם פעם כל מה שהיה לנו כדי לאבחן מחלת לב היה צילום חזה, היום אנחנו יכולים להגיע לרזולוציות של מילימטרים עם יכולות הדמיה תלת ממדיות אל תוך עורקי הדם הכליליים, ממש מצלמות שחודרות לתוך העורקים", מסביר פרופ' לוטן ובקולו ניתן לזהות התרגשות של ממש.

"אבל בעתיד הממש קרוב המצב ילך וישתפר בעזרת טכנולוגיית הווירטואל ריאליטי. רופא מנתח, למשל, ירכיב את המשקפיים החדשות של גוגל ויראה דרכן בתלת ממד את כל מה שקורה בחלקים הכי פנימיים של גופו של המנותח ששוכב לפניו. בנוסף, במקום להסתכל על 5-6 מסכים שונים, כל האינפורמציה שהוא צריך תוצג מול עיניו בתוך המשקפיים באופן ברור וטוב יותר, מה שישפר את איכות הטיפול ויקצר זמנים".

עוד יעסוק הכנס בדור החדש של מסתמי הלב, באי ספיקת לב, שהפכה בשנים האחרונות לאפידמיה של ממש, בהפרעות קצב בלב ובשבץ מוחי.

"נכון, העיתוי של הכנס יכול היה להיות טוב יותר", מסכם פרופ' לוטן, "אבל אנחנו רואים את הכנס הזה כהצדעה לעולם החדשנות הרפואית הישראלי. חשוב לתת חיזוק לעולם הסטרטאפ הישראלי ועל הדרך לספק הוכחה לעולם שאנחנו ממשיכים קדימה. ככל שיגיעו לכנס יותר אנשים, נראה לעולם שאנחנו משדרים יציבות וחוזקה של שחקן מוביל בתחומים אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully