וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קינמון יכול למנוע את המחלה הכרונית הנפוצה?

עודכן לאחרונה: 12.2.2024 / 9:11

קימנון ידוע כתבלין בריא מאוד וכעת מחקר חדש מראה את הצדדים הטובים שלו גם למי שנמצא בסיכון לסוכרת

בסרטון: כל מה שחשוב לדעת על טרום סוכרת/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

תיבול הדיאטה שלכם עם קינמון יכול לעזור במניעת סוכרת בקרב אלו שנמצאים בסיכון למחלה, כך עולה ממחקר של אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס ופורסם ב-American Journal of Clinical Nutrition. החוקרים מצאו שצריכה של כפית מהתבלין הארומטי יכולה להפחית משמעותית את רמות הסוכר בדם אצל אלו עם טרום סוכרת - ועשויה למנוע סוכרת.

בישראל יש יותר מחצי מיליון חולי סוכרת ועוד מאות אלפים שנמצאים במצב של טרום סוכרת ואולי אינם מודעים לכך. רמת סוכר תקינה בצום היא מתחת ל-100, ואילו הרמה של אדם עם טרום סוכרת היא בין 100 ל-126 mg/dl. ברגע שהרמות עלו על 126, היא מסווגת כסוכרת מסוג 2. דבר זה מצביע על כך שהגוף מתנגד לפעילות האינסולין או שאינו מייצר מספיק ממנו כדי לשמור על רמות סוכר תקינות בדם.

כפית קינמון, פעמיים ביום

במחקר הנוכחי החוקרים גייסו 18 מבוגרים עם עודף משקל או השמנת יתר שאובחנו עם טרום סוכרת ובחנו אותם במשך 12 שבועות בסך הכל. המשמעות היא שיש להם אינדקס מסת גוף (BMI) בין 25 ל-40. ה-BMI הממוצע היה 31.5, מה שנחשב להשמנה. כל המשתתפים אובחנו עם טרום סוכרת אך היו בריאים.

המשתתפים עברו דיאטה עשירה בפחמימות פשוטות כמו לחם לבן ופסטה, אך נטולת ירקות - למשך חודש. הם חולקו לשתי קבוצות: חצי נטלו קפסולת פלצבו פעמיים ביום, והקבוצה השנייה קפסולה שהכילה כפית קינמון. הם גילו שלמי שנטלו תוספי תזונה היו רמות סוכר נמוכות יותר באופן משמעותי ועליות בגלוקוז קטנות יותר מאלה שנטלו פלצבו.

קפה עם קינמון. ShutterStock
תוספת קטנה גדולה. קפה עם קינמון/ShutterStock

במשך השבועיים הראשונים של המחקר, המשתתפים עברו דיאטה דלה בפוליפנולים, תרכובות המצויות בפירות וירקות צמחיים כמו פירות יער ועלים כהים, ומלאה בפחמימות מעודנות כמו לחם לבן ופסטה ולא בפירות וירקות. הם התבקשו גם להימנע מקינמון בשלב זה.

לאחר מכן חולקו החולים לשתי קבוצות. כל קבוצה קיבלה 16 כמוסות שנראו זהות בכל יום. שמונה נועדו להילקח עם ארוחת הבוקר, ושמונה הוקצו לשעת ארוחת הערב.

קבוצת הטיפול קיבלה קפסולות עם ארבעה גרם קינמון כל אחת, שהם בערך שלושת רבעי כפית. בינתיים, למשתתפי הפלצבו ניתנו תוספי מזון עם 250 מיליגרם של מלטודקסטרין, תוסף מעובד שהוכח כגורם לעליית סוכר בדם.

שתי הקבוצות נטלו את הכדורים שהוקצו להם במשך ארבעה שבועות ולאחר מכן עשו שלב 'שטיפה' של שבועיים, שבו לא לקחו כמוסות. לאחר מכן הם החליפו קבוצות למשך שארית המחקר.

החוקרים עקבו אחר רמות הסוכר בדם של המשתתפים באמצעות מוניטורים רציפים של גלוקוז (CGM), שהוצמדו לזרועו של המשתמש באמצעות דבק והשתמשו במחט זעירה ממש מתחת לעור. המשתתפים נתנו דגימות דם ארבע פעמים במהלך המחקר כדי למדוד כיצד גופם מגיב לסוכר - לאחר דיאטת היכרות בת שבועיים, לאחר שלב התוספים הראשון של ארבעת השבועות, לאחר שלב הניקוי ולאחר שלב התוספים השני של ארבעה שבועות.

החוקרים מצאו שרמות הגלוקוז בסך הכל "היו נמוכות באופן עקבי ומובהק בהתערבות הקינמון בהשוואה לפלסבו". אלה שנטלו קינמון היו גם בעלי עליות נמוכות יותר ברמת הסוכר בדם בהשוואה לאלו שנטלו פלצבו. עם זאת, לא היה הבדל ברמות הגלוקוז שהוצגו בבדיקות דם. החוקרים הציעו שזה יכול להיות בגלל שניטור רציף רגיש יותר לשינויים ברמת הסוכר בדם.

מה בדיוק הקינמון עושה?

החוקרים גם הציעו שקינמון יכול לעודד צמיחה של חיידקים בריאים במיקרוביום של המעי, מה שעשוי להשפיע על רמות הגלוקוז.

הצוות ציין כי למחקר יש מגבלות, כלומר גודל המדגם הקטן שלו. "ייתכן שהמספר הקטן של המשתתפים שנחקר אינו נציג האוכלוסייה של כל האנשים עם טרום סוכרת והשמנה", כתבו. "עם זאת, גודל המדגם הקטן יחסית סיפק כוח סטטיסטי מספיק כדי לזהות הבדל משמעותי בין התערבויות קינמון ופלסבו בכמעט 700 ימים חוזרים של תצפיות."

זו לא הפעם הראשונה שמדענים מצאו קשר פוטנציאלי בין קינמון להורדת רמת הסוכר בדם.

מחקר משנת 2020 שפורסם בכתב העת Journal of the Endocrine Society, למשל, מצא כי נטילת תוספי קינמון עם ארוחה הוכחה כמפחיתה את הסבירות לפתח סוכרת לאחר שלושה חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully