וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיתוח ישראלי מאפשר לחיילים פגועי ראש שלא יכולים לדבר - לתקשר

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 9.2.2024 / 8:59

מאז החלה המלחמה מפונים לבתי החולים מספר גדול של חיילים עם פגיעות ראש, כשחלקם הגדול מאבדים את יכולת הדיבור בשל הפציעה. פיתוח ישראלי יעיל ולא יקר מאפשר להם לתקשר עם הצוות המטפל ועם קרוביהם

עכשיו הקצין ר' יכול לתקשר עם מטפליו ובני משפחתו. "תגיד לי". ד"ר מאיה פלקוב-מנחמי,
עכשיו הקצין ר' יכול לתקשר עם מטפליו ובני משפחתו. "תגיד לי"/ד"ר מאיה פלקוב-מנחמי

ר' הוא קצין שספג פגיעת ראש וגפיים חמורה מטיל נ"ט, שנורה ישירות לכיוונו ופגע בכלי המבצעי בו נהג בגבול הצפון. כתוצאה מהפציעה הוא פונה במצב קשה לטיפול נמרץ בבית החולים רמב"ם, כאשר שתי הלסתות שלו מרוסקות לחלוטין. לאחר ייצוב מצבו הרפואי הוא נותר במיטתו כאשר ראשו חבוש, לסתותיו מקובעות, גפיו חבושות, ואין ביכולתו לדבר או לכתוב על לוח מחיק.

לאחר מספר ימים בהם קלינאיות התקשורת ניסו לפתוח מולו ערוץ תקשורת, תוך שימוש בעזרים כמו לוח מחיק והצבעה על אותיות, באמצעות האצבע היחידה שלו שלא נחבשה, התקבלה ההבנה שיש צורך באמצעי עזר אחר שאין ברשותן.

"פנינו יחד עם 'עזר מציון' לחברת הילמ"ה שלה הצלחה רבה בפיתוח אמצעי עזר טכנולוגיים לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים", מספרת ד"ר מאיה מנחמי-פלקוב, מנהלת שירות קלינאי התקשורת במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, שגם עבדה אישית עם החייל הפצוע. "לשמחתנו, הם התגייסו מיד כדי למצוא עבור ר' את הפתרון המדויק והמוצלח ביותר. הם דאגו לכך שהקצין קיבל אייפד מיוחד המותאם לצרכיו ועליו מותקנת המערכת, בעזרתה החל לתקשר עם סביבתו".

עם פרוץ המלחמה נערכו במערכת הבריאות ובבתי החולים לקליטה, טיפול ושיקום של חיילים הסובלים מפגיעות ראש. בנוסף על הקושי הטבעי להחלים מן הפציעה, מתווספת מורכבות שמתבטאת בהעדר יכולת לתקשר עם הסביבה כתוצאה מפגיעה ישירה או משנית במנגנון הדיבור. כעת, אפליקציה חדשה בשם "תגיד לי" מסייעת לפצועים לשוחח באופן אפקטיבי עם הצוות הרפואי ועם קרובי משפחתם.

האפליקציה "תגיד לי". באדיבות הילמ"ה,
האפליקציה "תגיד לי"/באדיבות הילמ"ה

"תגיד לי" היא מערכת לתמיכה בדיבור והבעה במצבים של פגיעה אקוטית שפותחה על ידי חברת הילמ"ה (הייטק למען החברה) בשיתוף פעולה עם 'עזר מציון'. האפליקציה מאפשרת למטופלים שאיבדו את יכולת הדיבור בשל פגיעה פיזיולוגית, לתקשר באמצעות הקלדה והשמעה אוטומטית של הדברים. האפליקציה החדשה מותאמת ומותקנת על גבי אייפדים וטאבלטים על מנת לאפשר נגישות מקסימלית. המערכת מאפשרת להקליד משפט ולשמוע אותו בקול, לבחור משפט מתוך מאגר משפטים מובנה המותאם אישית למטופל, לשלוח את דבריו לבני משפחה או אנשי צוות ועוד.

הייחוד בפיתוח החדש הוא שהמערכת נגישה וגמישה לשינויים על פי מגבלותיו האישיות של כל מטופל, וניתן להתאימה לצרכיו בצורה מהירה וקלה על ידי לחיצה וגרירה במסך המגע, זאת בניגוד למערכות תקשורת קיימות המסורבלות יותר להתאמה אישית. בנוסף, גם בני המשפחה של הפצוע יכולים לסייע, לעצב ולהזין את "תגיד לי" בתוכן, בהתאם לצרכיו של המטופל, זאת מבלי להכביד על קלינאיות התקשורת הקורסות תחת עומס המטופלים.

יתרון משמעותי נוסף הוא בעלות המערכת. בעוד שמערכות אחרות מותקנות אך ורק על מחשב (PC) או על אייפד בעל מערכת הפעלה IOS, את "תגיד לי" ניתן להתקין גם על מערכת הפעלה של אנדרואיד, אותה ניתן להתקין על מכשירים זולים בהרבה והתוכנה עצמה ניתנת ללא עלות. מדובר בחיסכון של אלפי שקלים לכל מטופל. הבדלים אלו הופכים אותה נגישה לכל אחד ומסייעים באופן דרמטי לשיקום הפצוע וליכולת שלו לתקשר עם הסביבה בקלות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
עומדות מאחורי "תגיד לי". מימין: ד"ר מאיה פלקוב-מנחמי, מיכל אופיר ויונית הגואל קרניאלי. עומר הכהן, פגיר פייקר,
עומדות מאחורי "תגיד לי". מימין: ד"ר מאיה פלקוב-מנחמי, מיכל אופיר ויונית הגואל קרניאלי/עומר הכהן, פגיר פייקר

"בעקבות הצפת צרכים שעלו מהשטח ממחלקות האשפוז בבתי החולים, גיבשנו מספר מערכות ייחודיות המותאמות אישית לצרכיהם של פצועי המלחמה, כאשר מערכת 'תגיד לי' היא אחת מהן", אומרת לוואלה בריאות מיכל אופיר, מנכ"לית הילמ"ה (הייטק למען החברה). "זוהי למעשה מקלדת מונגשת המסוגלת לדבר במקום הפצוע, לנבא מילים, לשמור משפטים לשימוש חוזר ועוד לא מעט פוקציות. כך הפצוע יכול לתקשר באופן עצמאי ומהיר ולבקש עזרה, להביע רגשות ולהשיב לעצמו את תחושת השליטה. ברגע שזיהינו שהמערכת יכולה לסייע לפצועי מלחמה, הפעלנו צוות ייעודי של בני ובנות השירות הלאומי הטכנולוגי של הילמ"ה כדי להתאים את המענה בזמן שיא".

"האפליקציה זמינה במערכת IOS ואנדרואיד, ניתנת לעבודה במצב offline בעברית, ערבית ואנגלית", מסבירה יונית הגואל קרניאלי, מנהלת המרכז הארצי לתקשורת תומכת בעמותת עזר מציון. "הגדרות האפליקציה מאפשרות שינויים בגודל הטקסט, בכתב ובסוגי מקלדות שונים, באופן המותאם לאנשים עם קשיים מוטוריים וויזואליים. מדובר באחת מתוך מספר אפליקציות שהושקו או נמצאות בפיתוח, ומהוות חלק משיתוף הפעולה בין צוות מומחי התקשורת של המרכז הארצי לתקשורת תומכת בעזר מציון לבין חברת הילמ"ה העוסקת בפתרונות טכנולוגיים חברתיים."

ומה שלום ר' הקצין שהתנסה ראשון בפיתוח שאפשר לו לדבר למרות פציעתו? "כשר' הגיע לטיפול נמרץ, הוא לא הצליח להפיק קול או לאכול דרך הפה, וגפיו היו חבושות בתחבושות גדולות", מספרת ד"ר מאיה מנחמי-פלקוב מרמב"ם. "העבודה איתו התמקדה בשיקום יכולות הקול והבליעה, והרחבת יכולות התקשורת עם המשפחה והצוות. המטרה הייתה לאפשר לו להביע את רצונותיו, ולמקסם את עצמאותו על ידי התאמת תקשורת חלופית תומכת. באמצעות 'תגיד לי' הוא הצליח לתקשר עם המשפחה, הצוות הרפואי והטיפולי. עם הזמן ותהליך השיקום, הוא החל לדבר בקולו וחזר לאכול דרך הפה".

אופיר מוסיפה כי בימים קשים ומורכבים אלו, הילמ"ה מרכזת מאמצים לפתח פיתוחים חדישים ייעודים לתקופה זו, ומכניסה להליך מואץ פיתוחים שנמצאים כבר בעבודה, על מנת לספק תמיכה טכנולוגית לאתגרים בתחומי הבריאות, הרווחה והחינוך שמתעצמים בזמן המלחמה ונותנים מענה לאזרחי המדינה בעורף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully