וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-30% מהעולם סובלים מהתסמונת הזו. הנה אחת הסיבות לכך שהיא שכיחה

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 4.2.2024 / 10:00

למתח נפשי כרוני, בדומה למה שמרגישים לא מעט ישראלים כרגע, יש השפעות משמעותיות על מצבנו הפיזיולוגי. מחקר חדש מראה קשר מפתיע גם לתסמונת המטבולית שפוגעת ברבים ברחבי העולם

למה השמנה בטנית כל כך מסוכנת - ומה עושים איתה?/מערכת וואלה

התסמונת המטבולית, מצב רפואי מורכב המתאפיין בתנגודת לאינסולין, הפרעה בשומני הדם (דיסליפידמיה), השמנה מרכזית, ויתר לחץ דם, מהווה בעיה רפואית עולמית משמעותית. השלכותיה הבריאותיות הן רבות וכוללות: מחלות לב וכלי דם, סוכרת מסוג 2, מחלות עצבים ניווניות ודמנציה.

בעשורים האחרונים קיימת עלייה בשכיחות התסמונת המטבולית, וכרבע עד 30% מאוכלוסיית העולם סובלים ממנה. בגלל ההשלכות הבריאותיות החמורות של תסמונת זו יש חשיבות ניכרת להבנה של הגורמים להתפתחותה.

מחקר פורץ דרך שפורסם בגיליון דצמבר 2023 של Brain, Behavior, & Immunity - Health בחן את הקשר בין מתח נפשי לבין התסמונת המטבולית, והדגיש את התפקיד הפוטנציאלי שיש למסלולי דלקת בקשר המורכב הזה.

הכל מתחיל בדלקת

כיום אנחנו מבינים שלדלקת יש תפקיד מרכזי בהתפתחות התסמונת המטבולית. דלקת, בייחוד דלקת כרונית בדרגה נמוכה, מוכרת יותר ויותר כגורם חשוב בהתפתחות והתקדמות חוסר הוויסות המטבולי.

בבדיקות המעבדה אנחנו יכולים לזהות סמנים המעידים על דלקת כמו CRP, אינטרלויקין-6, ופיברינוגן והם יכולים לשמש אותנו כשאנחנו בוחנים את הקשר שבין דלקת לבין התסמונת המטבולית, והשלכותיה הבריאותיות. קיימת חשיבות להבנה של המנגנונים הביולוגיים הקושרים בין הדלקת לבין התסמונת המטבולית. מערכות תגובת הלחץ של הגוף, כולל ציר ההיפותלמוס-יותרת המוח-אדרנל (HPA axis) ומערכת העצבים הסימפתטית מעורבות בקשרים הללו שבין תהליך הדלקת לבין התסמונת המטבולית.

התהליך הדלקתי קשור להפרעות במטבוליזם השומנים, להפרעות בתגובה לאינסולין והפרעות בוויסות לחץ הדם, מה שמספק הבנה לגבי הקשרים הפיזיולוגיים בין דלקת לבריאות המטבולית.

זוג שסובל מהשמנת יתר. ShutterStock
זוג שסובל מהשמנת יתר/ShutterStock

ממצאי המחקר

המחקר שבוצע בארה"ב כלל 648 משתתפים בגיל ממוצע של 52.3, והחוקרים בחנו את יחסי הגומלין שבין מתח נפשי לבין התסמונת המטבולית.

ממצאי המחקר העיקריים היו:

● מתח וחוסר ויסות מטבולי: המחקר גילה קשר מובהק בין רמות גבוהות יותר של מתח שחוו הנבדקים לבין דלקת מוגברת. חשוב לציין שדלקת זו היא בעלת תפקיד מפתח בהיותה גורם מתווך בקשר שבין המתח הנפשי לבין חוסר הוויסות המטבולי.

● מדידה של סמנים דלקתיים בבדיקות המעבדה: במחקר נבדקו סמנים דלקתיים בבדיקות המעבדה כמו CRP, אינטרלויקין-6, ופיברינוגן . הסמנים הדלקתיים הם בעלי פוטנציאל להסביר את הקשר המורכב שבין מתח נפשי ובין השפעותיו על הבריאות המטבולית.

● שיטות סטטיסטיות מהימנות: החוקרים השתמשו במחקר בשיטות סטטיסטיות קפדניות על מנת לאמת את מודל התסמונת המטבולית והדגימו מסלול הקושר בין מתח נפשי לבין חוסר ויסות מטבולי דרך תהליך של דלקת.

השלכות המחקר

השלכות המחקר הן מרחיקות לכת, ומציעות תובנות חשובות להתערבויות שמטרתן להפחית את הסיכונים הבריאותיים הדלקתיים הקשורים לתסמונת המטבולית. לאור הקשר בין מתח נפשי לבין דלקת, לבין התפתחות התסמונת המטבולית, ניתן להציע טכניקות לניהול מתח כאפשרויות נגישות וחסכוניות למניעה וטיפול בתסמונת המטבולית.

לסיכום, אנחנו מצויים בתקופה לא פשוטה. המתח הרב שחווה האוכלוסייה הוא בעל השלכות בריאותיות רבות. במחקר שפורסם לאחרונה ניתן לראות כי קיים קשר בין המתח שחווים אנשים לבין עליה בדלקת כרונית, לבין עליה בתסמונת המטבולית. לאור ההשלכות הבריאותיות הקשות של התסמונת המטבולית הכוללות מחלות לב וכלי דם, סוכרת מסוג 2, מחלות עצבים ניווניות, ודמנציה אנו צפויים לראות עליה ניכרת בתחלואה בשנים הבאות.

המחקר הנוכחי המראה שסמני הדלקת בבדיקות המעבדה יכולים להסביר את הקשר שבין המתח הנפשי, הדלקת והתסמונת המטבולית, נותן מפת דרכים לגבי התערבויות ממוקדות אפשריות למניעת הסיכונים הבריאותיים הקשורים במתח נפשי כרוני. הדגש על טכניקות למניעת מתח נפשי ככלים שימושיים למניעה וטיפול במחלות מטבוליות מהווה כיוון מבטיח ליוזמות בריאותיות בעתיד. ההבנה של התפקיד החשוב של מתח נפשי ודלקת בהתפתחות התסמונת המטבולית היא צעד חשוב בשיפור בריאות האוכלוסייה בארץ ובעולם.


ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully