וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתייה של משקה אנרגיה אחד בחודש עלולה לגרום לבעיה הבריאותית הזו

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 17:00

מחקר נורבגי מצא כי המשקאות האלו, שנמצאו כמזיקים במחקרי עבר, יכולים לגרום להפרעות שינה. השאלה היא מה התדירות בה שותים אותם. הנה הפרטים

איריס קול מראיינת את פרופ' ריבי טאומן בנושא הפרעות שינה - גורמים וטיפול/מערכת וואלה

משקאות אנרגיה קשורים לנדודי שינה ושינה באיכות ירודה, כך על פי מחקר גדול שמצביע על כך שאפילו משקה אחד בחודש מעלה את הסיכון להפרעות שינה.

מיליונים ברחבי העולם צורכים את משקאות האנרגיה, המכילים בעיקר קפאין - הסם הנפוץ ביותר בשימוש בעולם כולו ושנמצא באופן טבעי בקפה ותה. רוב המשקאות האלה מכילים בין 70 ל-200 מ"ג קפאין לכל פחית בהשוואה לכוס קפה הפוך שמכילה 110-150 מג' וכמות של 40-80 מ"ג בכוס קפה נמס. טאורין הוא חומר נוסף שמצוי במשקאות הללו, ולמעשה מדובר בחומצת אמינית שמיוצרת באופן טבעי בגוף ושלה מיוחס חלק בוויסות פעימות לב, התכווצויות שרירים ורמות האנרגיה בגוף. ובל נשכח את הסוכר, שהוא אחד הרכיבים השכיחים ביותר במשקאות האנרגיה. רק כדי לסבר את האוזן, משקה אנרגיה אחד מכיל בממוצע כמות סוכר שוות ערך לשני חטיפי שוקולד.

משקאות אלה משווקים כטובים לביצועים גופניים ומעלי אנרגיה, והם פופולריים בקרב צעירים במיוחד.

למרות שכבר ישנן עדויות המצביעות על כך שהם מפחיתים את איכות השינה, עד כה לא היה ברור בדיוק אילו היבטים של שינה עשויים להיות מושפעים יותר או פחות, או אם יש הבדלים ספציפיים באזר למין הנסיינים בהשפעות אלו.

מחקר שכלל יותר מ-53,000 אנשים בגילאי 18 עד 35 בנורבגיה שופך אור חדש על ההשפעות השליליות הפוטנציאליות של משקאות אנרגיה.

מזיגת משקאות אנרגיה במסיבה. ShutterStock
מזיגת משקאות אנרגיה במסיבה/ShutterStock

החוקרים גילו שאלו שצרכו משקאות אנרגיה מדי יום ישנו כחצי שעה פחות מאלו ששתו אותם מדי פעם או בכלל. וככל שתדירות הצריכה גבוהה יותר, כך הם ישנו פחות. אבל אפילו פחית מדי פעם - אחת עד שלוש פעמים בחודש - קשורה לסיכון מוגבר להפרעות שינה, מצאו החוקרים. הממצאים שלהם פורסמו בכתב העת BMJ Open.

גברים ששתו שניים או שלושה משקאות בשבוע היו בסבירות גבוהה ב-35% לישון אחרי חצות, בסבירות גבוהה יותר ב-52% לישון פחות משש שעות, וב-60% יותר סיכוי להתעורר בלילה מאשר אלו שלא שתו או שתו לעתים רחוקות. אותם . נשים היו בסבירות גבוהה ב-20% לישון אחרי חצות, ב-58% יותר סיכוי לישון פחות משש שעות, וב-24% יותר סיכוי להתעורר בלילה.

לאנשים שצרכו את המשקאות היומי היו יותר בעיות בסך הכל עם יקיצה לאחר הירדמות ולקח יותר זמן להירדם, וישנו פחות בסך הכל מאלה שלא שתו אותם. המחקר גם מצא שככל שאנשים שתו יותר, כך הם ישנו פחות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

לתשומת לב הסטודנטים

עבור נשים ששותות משקאות אנרגיה מדי יום, 51% דיווחו שסבלו מנדודי שינה, לעומת 33% מהנשים ששתו את המשקאות מדי פעם או אף פעם. בקרב גברים, 37% מהשותים היומי סבלו מנדודי שינה, לעומת 22% מאלה שרק לעתים רחוקות או אף פעם לא שתו את המשקאות. גברים שהיו שותים מדי יום היו בסבירות גבוהה פי שניים לומר שהם ישנים פחות משש שעות בלילה לעומת אלה שכמעט לא שתו, בעוד שנשים היו בעלות 87% יותר סיכוי לעשות זאת.

אבל אפילו לאלה ששתו אחד עד שלושה משקאות אנרגיה בחודש היו בעיות שינה גדולות יותר מאלה שמעולם לא נגעו בהם, כך הציע המחקר.

זה היה מחקר תצפיתי, וככזה לא ניתן להסיק מסקנות נחרצות לגבי הסיבה. עם זאת, החוקרים מאוניברסיטאות ברגן ואוסלו סיכמו כי "משקאות אנרגיה היו גורם מכריע לתוצאות שינה שליליות. אפילו כמויות קטנות שלהם היו קשורות לתוצאות שינה גרועות יותר, מה שמחייב תשומת לב רבה יותר להשלכות של צריכתם בקרב סטודנטים במכללות ובאוניברסיטאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully