וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אתם חולים כל החורף ואיך אפשר לעצור את זה?

עודכן לאחרונה: 22.1.2024 / 9:50

גם אתם או סביבתכם לא מפסיקים להשתעל, לכייח או לקנח את האף מנזלת שלא נגמרת? אתם לא לבד. זה מה שאפשר לעשות כדי לעצור את מעגל האימה

טריק תפוחי האדמה מרפא שפעת?/LauraKathleen

גם אתם כבר משתעלים חודשיים ברצף ולא מצליחים להפטר סופית מהנזלת? יש כנראה סיבה למה אתם חולים כרונית בעונת השפעת - COVID-19, RSV והצטננות. ויש לזה גם פתרון.

השגרה הזו של מחלה אחת מתארכת שנמתחת על פפני החורף כולו, עם סיבובים של שיעול, הצטננות ומחלות חורף אחרות, הפכה ליותר מוכרת ושכיחה מאז הקורונה. אחרי שנתיים, פלוסס או מינוס, שעטינו על עצמנו מסיכות והתרחקנו זה מזה - המערכת החיסונית שלנו חלשה יותר ופגיעה יותר.

כדי לחזק את המערכת החיסונית, יש למעשה שלושה דברים עיקררים שאנחנו יכולים לעשות: שיפור התזונה, פעילות גופנית יותר וניהול הסטרס בצורה טובה יותר.

אישה משתעלת. ShutterStock
לא עובר כל החורף/ShutterStock

תזונה
באפריל 2020 התפרסם מאמר במגזין המדעי Nutrients שהתמקד בנושא של חשיבות השמירה על מצב תזונתי אופטימלי והשפעתו על תפקוד מערכת החיסיון בהגנה מפני זיהומים ויראליים. רכיבי המזון שנמצאו במחקרים לארוך השנים כחיוניים לשמורה על מצב תזונתי תקין ותמיכה בתפקוד מערכת החיסון הם:

• ויטמינים- A, B6, B12, C, D, E חומצה פולית

• מינרלים- אבץ, ברזל, סלניום, מגנזיום ונחושת

• חומצות שומן חיונית- אומגה 3 חומצה איקוספנטאנואית (eicosapentaenoic acid) וחומצה דוקוסהקסאנואית (docosahexaenoic acid)

האדם המערבי אוכל הרבה ג'אנק פוד, ולכן הוא גם חולה יותר במחלות כרוניות, ביחס לאנשים מאיזורים אחרים. כדי לתחזק מערכת חיסון טובה כדאי לוותר על מזונות בעייתים כמו סוכר, מזונות מתועשים ותוספים מיותרים שמוסיפים למזון. כדאי להשתדל לאכול דגנים מלאים ולגוון עם הרבה הפירות, ירקות וקטניות. השילוב הזה מתחזק את מערכת החיסון בצורה טובה.

פעילות גופנית
פעילות גופנית נקשרה גם למערכת חיסונית בריאה, ויכולה להציע יתרונות אפילו במינונים יומיומיים קטנים של חמש דקות. מחקרים קודמים הראו כי אימון של 20 דקות בלבד ליום יכול לקזז את ההשפעות השליליות של אורח חיים בישיבה, בעוד מחקר אחד הראה כי התפרצויות קצרות באורך שניות של פעילות גופנית לאורך היום יכולים להועיל.

הספורט לא רק משפר את תפקוד הגוף, אלא מעניק תרומה גדולה לשיפור ההרגשה ועל הדרך גם מסייע בסילוק רעלים מהגוף, מייצר תנועה ופותח סתימות.


ניהול מתח
מתח משפיע על כל הגוף - וזה כולל את מערכת החיסון. בנוסף, מחקרים מצאו קשר בין דרגת הלחץ לבין הסיכון לפתח מחלות שונות. כך למשל, מחקר שפורסם בשנים האחרונות מצא כי לחץ נפשי והפרעות דחק פוסט טראומתית עלולות להעלות משמעותית את הסיכון לפתח מחלות אוטואימוניות שונות כמו דלקות מפרקים ומחלות מעי דלקתיות. מחקרים אחרים מצאו כי ללחץ כרוני יש גם השפעה שלילית על הזיכרון. כמו כן, ישנו קשר בין סטרס קבוע לבין סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כגון שבץ.

שיטות שונות להפחתת לחץ עשויות לשפר את ההשפעות השליליות שלו. כך למשל, עד חמישית מהאנשים נוטים לעשות פעילות גופנית על מנת להפיג לחץ. אחרים מדווחים כי בילוי עם חברים או בני משפחה, שינה, צפייה בטלוויזיה או בסרטים, אכילה או האזנה למוסיקה מסייעים להם להפחית לחץ. מבין מגוון הטכניקות, פעילות גופנית עשויה להיות השיטה המומלצת ביותר הודות לאפקטים החיוביים הנוספים שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully