וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המלחמה תסתיים אך הצלקות תשארנה לנצח": איך מתמודדים עם טראומה?

בשיתוף zap doctors

15.1.2024 / 6:03

מלחמה היא לא רק מאבק צבאי בשטח - היא גם קרע נפשי עמוק של מי שנאלצים לחוות אותה מקרוב או מרחוק. טראומות כתוצאה מהתעללות, אובדן ומוות - כל אלו עלולים להותיר צלקות נפשיות שאולי לעולם לא יבריאו. מה עושים כשהחיים נמשכים? המטפלת ענת משיח מסבירה

פסיכולוג. ShutterStock
מי שהיו חרדתיים קודם לכן, הפכו ללחרדתיים יותר/ShutterStock

בעוד הטילים הולכים ופוחתים, ומתרחשת איזושהי רגיעה ו"שגרת" מלחמה - אל לנו לשכוח שיש מלחמה נוספת שמתרחשת, אשר רחוקה מאוד מלהסתיים. זו כמובן המלחמה על נפשם ושפיותם של מי שהיו שם, וגם עבור אלו שחוו זאת מרחוק - כי גם אם לא היינו שם פיזית, מדובר בחוויות קשות מנשוא אשר מכניסות אותנו להגדרה של מדינה בטראומה. ענת משיח, קרימינולוגית שיקומית ופסיכותרפיסטית - מומחיות בטיפול בטראומה וטראומה מינית, מספרת לנו על התהליכים הנפשיים שישראלים רבים עוברים בתקופת המלחמה ועתידים לעבור הרבה אחריה. "אחד הדברים שאני רואה בקליניקה, ושומעת גם מקולגות ומחברים שאני מדברת איתם, זה שהמלחמה מהווה טריגר להתפרצות של אירועים שאנשים התעלמו מהם בעבר, וגם אם הם טיפלו בהם ה- מלחמה מציפה אותם חזרה", מסבירה משיח. "מדובר על פגיעות מיניות, של נשים וגם גברים שנפגעו בעבר. כל השיח הזה בתקופת המלחמה על אונס, על התעללות מינית, על החפצה של האישה - נוגע במקומות האלה. מדובר גם על חיילים שהיו חשופים לאירועים קשים במבצעים קודמים, שלא טופלו והפכו לפוסט טראומטיים. התקופה הזו מעלה את רמת החרדה אצל אנשים רבים." לדבריה, מי שהיו חרדתיים קודם לכן, הפכו ללחרדתיים יותר. החרדה המוגברת היא למעשה סימפטום של פוסט טראומה, היא אומרת.

מהי בעצם טראומה ומהם הגורמים להתפתחותה?

משיח מסבירה כי "טראומה היא אירוע הנתפס כמאיים פיזית או פסיכולוגית והוא מלווה בתחושה של חוסר אונים - איום חמור על החיים או השלמות הפיזית, בין אם מדובר בטראומה ישירה או עקיפה, חד פעמית או נשנית. גם ילדים חווים טראומה וככל שגילם צעיר יותר, , כך התוצאה יכולה להיות חמורה יותר."

הסיבה לכך היא שילדים רכים והמח עדיין בשלבי התפתחות. הטראומה משפיעה על התפתחות של תבניות של חשיבה שליליות הנושאות עמן תחושת של אשמה, חוסר אונים וחוסר שליטה עד כדי תפיסתו של העולם כמקום מסוכן ולא בטוח. הדבר משפיע גם על הדימוי העצמי."

טראומה יכולה להיגרם ממגוון אירועים קשים כמו תאונת דרכים, טרור, תקיפה פיזית או מינית, מחלה מסכנת חיים, לידה קשה, אלימות במשפחה ועוד. המוח של רוב האנשים מצליח להתאושש ולהחלים מהטראומה בתהליך טבעי.

ומתי הטראומה הופכת לפוסט טראומה? משיח מסבירה כי פוסט טראומה מתפתחת כאשר המוח לא מצליח לעבד את הזיכרונות הטראומטיים. התפתחותה של פוסט טראומה תלויה גם בגורמי התמיכה שיש לאדם סביבו, ובגורמים גנטיים וביולוגיים. היא מציינת כי חיילים שהשתתפו בקרב יכולים לפתח פוסט טראומה, בעוד אחרים לא. "זה מאוד תלוי בשלושת הגורמים האלה: היכולת של המח לעבד זיכרונות, גורמים גנטיים וביולוגיים וגורמי התמיכה".

ענת משיח, קרימינולוגית שיקומית ופסיכותרפיסטית. ענבל דולב,
ענת משיח, קרימינולוגית שיקומית ופסיכותרפיסטית/ענבל דולב

מהם הסימפטומים של פוסט טראומה?

משיח מונה מספר סימפטומים, כגון: פלשבקים, זיכרונות מהטראומה שעולים בהווה, כאילו הם קורים כאן עכשיו - מראות, קולות, ריחות; תחושות גופניות כמו כאבי ראש, כאבי בטן ותחושות כמו אלו שהיו במהלך הטראומה; כעס והתפרצויות זעם; עצב עמוק; קושי לבטוח באנשים; תחושת סכנה מתמדת; חלומות, סיוטים וקושי בוויסות רגשי.

"יש מקום של אשמה - אולי הייתי יכול לעשות אחרת, אולי הייתי יכול למנוע את זה. אנשים רבים מתארים תחושה של חוסר שליטה וחוסר אונים", היא אומרת. עוד היא מוסיפה, כי פוסט טראומה מורכבת מתרחשת במקרים בהם מתרחשים אירועים מצטברים, שמתלבשים זה על זה ומשפיעים אחד על השני. זה תלוי במספר הטראומות, בסוג הטראומה ובשלב בו היא מתרחשת בחיים. לדוגמה, מי שחווה אירועים טראומטיים בעברו, עלול לחוות באופן קשה יותר כל אירוע טראומטי בהווה.

איך מטפלים בפוסט טראומה?

לדברי משיח, אחת ההתערבויות המומלצות ביותר כיום לטיפול בטראומה הוא EMDR (הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים),

"זה מדהים לראות עד כמה אפשר לעבוד מהר מאוד על המוח הפרימטיבי שלנו, דברים ממש פשוטים שאפשר לעשות כדי לעזור למוח שלנו להשתחרר ולעבד אירועים ", היא אומרת. מדובר בפסיכותרפיה חדשנית ורבת עוצמה. הגירוי הדו-צידי מערב את שתי האונות של המח, פעם לימין ופעם לשמאל.

משיח מסבירה כי הטיפול מתבצע על פי פרוטוקולים מובנים ומוכחים מחקרית. בסיום כל מפגש נבדוק עם המטופל, באמצעות סולמות מדידים,עד כמה האירוע מפריע לו כעת או עד כמה הוקל לו.. השיטה הוכיחה את עצמה גם בטיפול בטראומות לאחר פיגועי 11 בספטמבר, למשל. "זה אפקטיבי מאוד ומשחרר מתקיעות ומחסמים וממצוקה רבה בה אנשים נמצאים, גם אם הם לא מדברים בשעת הטיפול, כי המח הוא זה שעובד ומעבד את מה שנשמר באזור הרגשי והגופני .

המלחמה תסתיים, הצלקות יישארו

המלחמה תסתיים במוקדם או במאוחר, אך סממניה יישארו חרוטים עמוק בנפשם של רבים, גם לאחר שהטנקים והטילים יחדלו מלייצר רעש. נפגעי טראומה רבים יתקשו לחזור לשגרה, יסבלו מהפרעות שינה, חרדות, דיכאון וקשיים נפשיים כבדים נוספים. כמה מהם יפתחו פוסט טראומה שעלולה ללוות אותם שנים ארוכות.

עם זאת, למדנו שניתן להקל ולסייע בריפוי הנפש הפצועהה בעזרת טיפול נכון, הבנה ותמיכה. למרות הצלקות, יש תקווה. כפי שטוענת משיח, שיטות טיפול מתקדמות כמו EMDR יכולות לסייע בצורה משמעותית למי שמתמודדים עם טראומה ועדיף כמה שיותר סמוך לאירוע. בסופו של דבר, הדרך להחלמה היא בידינו. עלינו ללמוד לזהות את הסימפטומים, להיעזר במומחים, לתמוך זה בזה ולא לאבד תקווה. יחד ננצח?

לפנייה למטפלת ענת משיח באתר ZAP דוקטורס

הכתבה באדיבות ZAP דוקטורס

זקוקים לטיפול אישי, זוגי או משפחתי? פנו לענת משיח, קרימינולוגית שיקומית, פסיכותרפיסטית ומנטורית. טלפון ליצירת קשר: 050-6216989

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
בשיתוף zap doctors
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully