וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מבעיה בבלוטת התריס? תתחילו לאכול את הדברים האלה

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 18.1.2024 / 9:02

זו המחלה האוטואימונית הנפוצה ביותר והיא שכיחה יותר בנשים מאשר בגברים. כמה שינויים תזונתיים די פשוטים יכולים לעזור באיזון שלה

ד"ר נדאל מוהנא מסביר איך מאבחנים מחלות של בלוטת התריס - ואיך מטפלים בהן/מערכת וואלה!

אם אתם סובלים מתת פעילות של בלוטת התריס יתכן שהרופא שלכם לא הסביר לכם שכמעט בכל המקרים מדובר על מחלה אוטואימונית שנקראת השימוטו (Hashimoto). זוהי המחלה האוטואימונית הנפוצה ביותר והיא שכיחה יותר בנשים מאשר בגברים.

המחלה נובעת מכך שהגוף שלנו מייצר נוגדנים כנגד בלוטת התריס. מה שחשוב להבין זה שעל ידי שינויים בדיאטה שלנו ובאורח החיים שלנו אנחנו יכולים לשפר את המצב של בלוטת התריס ולהפחית את התהליך הדלקתי שבו נוצרים נוגדנים כנגד בלוטת התריס.

הנה כמה שינוים תזונתיים שתוכלו לעשות כדי לשפר את מצב בלוטת התריס:

1. הקפידו לאכול מזון אמיתי ולא מזון מתועש. זה אומר להימנע מדגנים מעובדים, מסוכרים פשוטים ומשמני מאכל תעשייתיים. ולעומת זאת לאכול מזונות אמיתיים כמו ירקות, פירות, בשר, דגים, עוף ושמנים בריאים כמו שמן זית, שמן אבוקדו ושמן קוקוס.

2. הקפידו לאכול בצורה מסודרת והתאימו את כמות הקלוריות לכמות הפעילות שלכם. חשוב שלא תגבילו את כמות השומן או את כמות הקלוריות שאתם אוכלים כי הדבר עלול לפגוע עוד יותר בתפקוד של בלוטת התריס.

ביצים קשות חתוכות. Africa Studio, ShutterStock
כמות חלבון נאותה תסייע לכם. ביצים/ShutterStock, Africa Studio

3. העלו את כמות החלבון שאתם אוכלים, כך שהוא יהווה 15-20% מהקלוריות שלכם, ובמקרים מסויימים אף 25% מהקלוריות שלכם. מקורות טובים לחלבון הם דגים שמנים, ביצי חופש אורגניות, ובשר בקר אורגני.

4. הקפידו לאכול מספיק פחמימות. דיאטה דלת פחמימות יכולה לפגוע בתפקוד של בלוטת התריס. חשוב שהפחמימות יגיעו ממקורות של מזון אמיתי ולא מזון תעשייתי. מקורות טובים לפחמימות הם ירקות עמילניים כמו בטטות ותפוחי אדמה, פירות ודגנים ללא גלוטן, כמובן רק אם אין לכם רגישות אליהם.

5. דאגו לחיידקי המעי שלכם. חיידקים אלה חשובים הן לבריאות הכללית שלכם והן לבריאות של בלוטת התריס שלכם. תוכלו לעשות באמצעות דיאטה עשירה בסיבים מירקות ופירות, ועל ידי אכילת מזונות מותססים כמו כרוב כבוש המכילים פרוביוטיקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ויטמינים ומינרלים

בסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס יש במקרים רבים חסרים של ויטמינים ומינרלים. כיצד אם כן ניתן להעלות את הרמות של חלק מהחסרים האלה?

1.ויטמין D. אם אתם סובלים מבעיה בבלוטת התריס ישנה חשיבות ניכרת לרמות תקינות של ויטמין D. חשוב להיחשף לשמש מדי יום על מנת להעלות את הרמות של ויטמין D. מקורות מזון לויטמין D הם דגי ים שמנים כמו סלמון, סרדינים, ומקרל, ביצי עוף, ופטריות שיובשו בשמש. ומומלץ לברר את הרמה של ויטמין D בדם ולקחת תוסף במקרה הצורך.

2. ויטמינים מסוג B. חשובים אף הם לסובלים מבעיות בבלוטת התריס. מקורות טובים לויטמינים מסוג בי הם דגים, עוף, ובשר, וגם דגנים מלאים אם אין לכם רגישות אליהם.

3. ויטמין A. מקורות טובים לויטמין A הם קייל, דלעת, גזר, כבד, תרד, חלמוני ביצים, וחמאה.

4. ויטמין C. המקורות הטובים ביותר לויטמין C הם ירקות ופירות כמו קיווי, תפוזים, תותים, עגבניות ופלפל אדום.

5.ויטמין E. מקורות טובים לויטמין E הם אבוקדו, דגים שמנים ודגנים מלאים אם אין לכם רגישות אליהם.

6.מגנזיום. מקורות טובים למגנזיום הם קקאו ושוקולד מריר, גרעיני דלעת, אבוקדו, אגוזים, חלק מהדגים השמנים, ירקות ירוקים ויוגורט.

7. אבץ. מקורות טובים לאבץ הם קקאו ושוקולד מריר, בשר, יוגורט, גרעיני דלעת, אגוזים, תרד ופטריות.

8. ברזל. מקורות טובים לברזל הם בשר, חלקי פנים כמו כבד, קקאו ושוקולד מריר, תרד, סרדינים, פירות ים וגרעיני דלעת.

9.יוד. יוד הוא חשוב לתפקוד של בלוטת התריס. מקורות טובים ליוד הם אצות ים, דגים, עוף, ביצים ותפוחי אדמה.

10. סלניום. סלניום אף הוא חשוב לתפקוד תקין של בלוטת התריס. מקורות טובים לסלניום הם אגוזי ברזיל, דגים, פירות ים, בשר אדום, פטריות, עוף, כבד ותרד.

לחץ. ShutterStock
לחץ יכול להחמיר את המצב של בלוטת התריס/ShutterStock

לא רק תזונה

1. הקפידו לבצע פעילות גופנית בצורה מתאימה. גם מעט מדי פעילות גופנית וגם יותר מדי פעילות גופנית יכולות להשפיע לרעה על תפקוד בלוטת התריס. נסו להגיע לכך שאתם מבצעים שילוב של פעילות אירובית כמו הליכה או ריצה קלה ופעילות כנגד התנגדות כמו הרמת משקולות בין 3 ל-5 פעמים בשבוע. חשוב לא להגזים ולא להגיע למצב של אימון יתר כי הוא יגרום למצב של לחץ היכול לפגוע בתפקוד של בלוטת התריס.

2. נהלו את הלחץ שלכם כראוי. לחץ יכול להחמיר את המצב של בלוטת התריס ואף לגרום לתסמינים של תת פעילות של בלוטת התריס. אם אתם מעוניינים לשפר את מצב בלוטת התריס שלכם, אין לכם ברירה אלא ללמוד לנהל את הלחץ שלכם. הכניסו לסדר היום שלכם שיטות לניהול הלחץ כמו מדיטציה, נשימות עמוקות או יוגה, וחשוב שתעשו זאת מדי יום.

אימוץ כל הכללים הללו יכול להוריד ואף להעלים את הנוגדנים כנגד בלוטת התריס, לשפר את תפקוד בלוטת התריס, ולשפר את בריאותכם הכללית.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully