וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד לבחור ספר ילדים?

גלית אלרואי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 21.1.2024 / 9:34

אחת המשימות החשובות שלנו בעיצוב הסביבה הטבעית של הילד, היא בחירת ספר ילדים. בין אם אתם הורים, אנשי חינוך או קרובי משפחה, וודאי תמצאו את עצמכם בפני דילמה בזמן שתעמדו לפני מבחר אינסופי של ספרי ילדים

אמא מקריאה סיפור לילדים. ShutterStock
ספרות הילדים עוברת בעשור האחרון רנסאנס, פריחה ושגשוג/ShutterStock

אז איך באמת בוחרים ספר ילדים? האם יש דברים שצריך להתחשב בהם, או לזרום עם הכותרת והכריכה? איך נדע שעשינו בחירה נכונה ומה קובע בעצם מהו ספר טוב ? אני שמחה להביא בפניכם את הכתבה הראשונה בטרילוגיית הכתבות שהכנתי לכם בנושא ספרות פעוטות וילדים והיום נדבר על בחירת ספר ילדים.

לפני שנצלול אל התשובות לשאלות ששאלנו ונשרטט את הקווים המנחים בבחירת ספר ילדים, חשוב שנגדיר קודם מה תפקידו של הספר בחיי הילד.

ספר ילדים הוא אמצעי מופלא לתווך לילדים את העולם באופן חווייתי ומרוכך, להקנות להם מושגי יסוד וערכים, לבסס תקשורת בריאה ולהעשיר להם את השפה ומכיוון שילדים הם קהל היעד שלו, מטבעו הוא יהיה מאוייר, צבעוני, תוסס, קצבי, מושך ומסקרן.

ספרות הילדים עוברת בעשור האחרון רנסאנס, פריחה ושגשוג, מַדְּפֵי הספרים והדוכנים בחנויות עמוסים במגוון עצום של ספרים מרהיבים ביופיים, מסוגים וגדלים שונים לכל הגילאים, התחרות גבוהה וההיצע מבלבל, הרבה הורים חשים תסכול או כשלון, מכיוון שהקדישו זמן לבחירת ספר אבל הילד לא גילה בו עניין.

כדי לוודא שהבחירה שלנו תהיה מדוייקת, מומלץ להכין את הקרקע ולעצב לילד חוויית קריאה כוללת שמתחילה עוד בשלב הינקות.

ילד קורא ספר. ShutterStock
ספר ילדים הוא שותף אמיתי לעיצוב עולמו של הילד/ShutterStock

עיצוב חוויית קריאה

הזרעים הראשונים של האהבה שתפרח בין הילד לספר ובהמשך, לקריאה בכלל, נטמנים עוד בינקותו, הורים שבונים שגרה בה הספר הוא חלק מסדר היום של הילד עוד בשלב ההנקה או הזנה מבקבוק והוא חלק מהנוף הסביבתי, יגלו שהילד יפתח אהבה לספרים ולחוויית קריאה בכלל. למה מינקות? מכיוון שהתינוק מקשיב לקולה של אמא שמשתנה בהתאם לפעילות שהיא עושה איתו, כך גם בזמן הקראת ספר הקול שלנו "לובש" ארשת מתאימה, הדיבור מלא ברוך, עוקב אחר טקסט ולא ספונטני, המקצב שלו מתנגן עם החריזה ואפילו שומעים את החיוך בזמן ההקראה, הרגשות שלנו

מועברים באינטונציה - כל אלה נטמעים בתבנית הזיכרון של התינוק כחוויה כוללת שהוא נקשר אליה ואפילו מצפה לה. ככל שהתינוק גדל, נוצרים הֵקְּשֶׁרִים נוספים לחוויית הקריאה והיא כבר הופכת מחוויה קולית, שבה הוא רק שמע את אמא מקריינת לו את הסיפור, לחוויה ויזואלית שכוללת אחיזה בספר, התבוננות באיורים, פינה קבועה, תנועות ידיים ואמצעי המחשה.

בזכות זה נראה שבהמשך הילד יפתח סקרנות בריאה, חיבה לספרים ופתיחות ביחס לעולם הספרות, מכיוון שהוא משליך אליו את חוויית הקריאה הטבועה בזיכרונות הראשונים שלו עם אמא, כחוויה מעצבת ונעימה שרק תלך ותתרחב גם לאהבת הקריאה.

דיוק הבחירה

כדי לדייק את הבחירה שלנו בספר ילדים שעונה על הטעם והצרכים של הילד, נתייחס לכמה מרכיבים.

גיל הילד - צעד ראשון בבחירת ספר ילדים, הוא בהתאם לגיל מכיוון שכל יתר המרכיבים בו מותאמים לגילו של הילד - השפה, האיורים, האורך וסוג הכריכה. לכן הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לצמצם את טווח הבחירה באמצעות חיפוש לפי גיל - ככל שהגיל צעיר, הספר יהיה בעל כריכה קשיחה, איורים גדולים ושמחים, מילים בודדות ומשפטים קצרים עם חריזה, בעל משטח חישה ומגוון חומרים - המעודד מישוש מרקמים שונים, ליווי אמצעי המחשה כמו כפפות, בובות ואביזרים וככל שהגיל עולה, הספר יכלול פחות אמצעי המחשה ויותר מלל, מורכבות בעלילה, מגוון דמויות, כריכה רכה.

שפה - המרכיב הכי חשוב בספר טוב, הוא השפה. בחרו ספר בעל עושר לשוני, חריזה ומצלול, שאותיות הכתב גדולות ומנוקדות.

טעות נפוצה לחשוב שאם הילד עוד לא קורא אין צורך להקפיד על הכתב, מכיוון שכמו כל רכיב ויזואלי בספר, גם אותיות הדפוס נטמעות בזיכרון וככל שהוא נחשף מוקדם יותר למראה אותיות הדפוס, הוא מתקדם לקראת רכישת השפה בעתיד ויוצר חיבור רגשי גם אליו. דבר נוסף וחשוב בהקשר הזה, ספרים לגיל הרך עם המרכיבים הללו, יכולים לשמש את הילד גם בראשית רכישת הקריאה, אין דבר מרגש מלראות ילד רוכש את הקריאה באמצעות הספרים שליוו אותו מינקותו, מתרגל קריאת צלילים, מילים ומשפטים שלמים, מידת הסיפוק וההתרגשות שלו בפיצוח ופענוח הקריאה עולים על כל חוויית קריאה אחרת.

איורים - חשוב לבחור ספר ילדים עם איורים צבעוניים התומכים במוטיב המרכזי ובסיפור העלילה, לא כל ספר עם צבעוניות מתפרצת הוא בהכרח ספר טוב.

איור טוב הוא כזה שאינו משתלט על כל היצירה הכתובה ומגמד אותה, שיש יחס טוב וחלוקה מידתית ביניהם, איור אסתטי, משמח, ומעורר סקרנות ושיח סביבו.

חשוב שהאיור לא יאפיל על העלילה או יסתור אותה, אלא ישקף את העלילה, יתמוך בה ויהיה נאמן לה, כדי לאפשר לילד שעדיין לא קורא, להתמצא ברצף של העלילה ובהתפתחותה רק על פי האיורים.

נושא או עלילה - מומלץ לבחור ספר שמקדם נושא מחיי הילד, או משהו שהוא מתמודד איתו, שיהיה בעל הקשר וחיבור לסביבתו ולחייו, אם הילד מתמודד עם גמילה ממוצץ, נבחר ספר שיש בו דמות שמתמודדת בדיוק עם אותו עניין, באופן חיובי ובהצלחה שהילד יוכל לשאוב ממנה השראה או הזדהות.

חשוב לציין שלא חייבת להיות עלילה מיוחדת או נושא מוגדר בספר ילדים, זה יכול להיות סיפור משעשע שיוצר הפגה ושחרור, הנאה צרופה, וחוויה שמותירה מסר חיובי וטעם של עוד.

חיבור ראשוני - חפשו את החיבור שלכם כמבוגרים לספר, לשפה, לעלילה, לתוכן. קראו אותו לפני כן, אם הוא עורר בכם התרגשות, העלה על פניכם חיוך, החרוזים מתנגנים לכם בזיכרון והוא הותיר בכם טעם טוב, נוצר קליק ראשוני.

החיבור שלנו כמבוגרים לספר, הוא חשוב ביותר מכיוון שהילדים קולטים את החיבור הזה והרגש שלנו לספר, דרך האינטונציה, הבעות הפנים, ההתלהבות ושפת הגוף, אפילו באופן שבו אנחנו מחזיקים בו, הללו עוברים כמו זרם חשמלי ויוצרים סקרנות והתלהבות גם מצד הילד.

סוג הכריכה - חשוב להתאים את סוג הכריכה לגיל הילד ולבחור ספר בעל כריכה ודפים קשיחים לפעוטות, בעל משטחי חישה עם מגע שונה, עמידים בפני רטיבות וניתנים לניגוב לח, ישנם ספרים לאמבטיה, העשויים מחומר עמיד וצפים במים.

חשוב לשים לב לפעוטות ש"טועמים" ספרים, שהכריכה אינה מתפוררת והדפים לא נקרעים, כדי למנוע סכנת חנק, קריאה יכולה ללוות אותנו בכל חלק בסדר היום, בזמן האמבטיה, לקראת השינה, באתנחתא שבין הארוחות, בטיול בגינה ועוד, לכן מומלץ בגיל הרך לבחור ספרים קשיחים ועמידים ש"ישרדו" את החוויות הללו.

לסיכום,

ספר ילדים טוב הוא ספר שירתק אליו את הקורא הקטן, שיעורר סקרנות וביטוי רגשות סביב הדמויות או האיורים, שיעודד אותו לשאול שאלות ולהעיר הערות, ספר שהילד ירצה להחזיק בו, שימצא בו עניין באופן עצמאי וללא תיווך מבוגר, הוא ספר שהילד יחייך כשיראה אותו, שיחזור אליו שוב ושוב, הוא ספר שהילד יחקה את הדמויות שבו, יבטא את מילים המופיעות בו, שידקלם מתוכו משפטים או ישלים אותם בזמן הקריאה, כשתראו את כל הטוב הזה מתרחש, תדעו שעשיתי בחירה נכונה.

ספר ילדים הוא שותף אמיתי לעיצוב עולמו של הילד ומכניס הרבה אור, שמחה, הפגה, ביטחון ורוגע לחייו, חשוב שנבנה את הספרייה הפרטית של הילד על פי הקווים המנחים הללו כדי להפוך אותו למשמעותי ואפקטיבי, נסגל שגרת קריאה והכי חשוב נקרא מתוך תשוקה והתלהבות יחד איתו.

כך עם הזמן, בחירת הספר תיהפך קלה יותר ועם הזמן תספק חוויה שגם הילד ייקח בה חלק ויעשה את צעדיו הראשונים בבחירה עצמאית.

הכותבת גלית אלרואי, סופרת ועורכת ספרי ילדים, ספרה "עפרי אוכלת בריא" זכה בשנת 2018 בפרס העמותה לקידום מקצועי של הסתדרות המורים ויצא באסופת ילדים בהוצאת "אופיר ביכורים", דולה של ספרי ילדים - מיילדת ספרי ילדים ומלווה סופרים בתחילת דרכם, יוצרת ומשוררת - שיריה פורסמו בכתבי עת שונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ילד קורא ספר במיטת קומותיים. ShutterStock
ספר ילדים טוב הוא ספר שירתק אליו את הקורא הקטן/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

גלית אלרואי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully