וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקות הקורונה פחות יעילות מול הזנים החדשים. אז מה עושים?

עודכן לאחרונה: 11.1.2024 / 15:01

בדיקות הקורונה הביתיות הפכו לנפוצות, בוודאי לאחרונה, אבל כעת עם הופעת זנים חדשים היעילות שלהן בסימן שאלה. הנה מה שאתם צריכים לעשות במקרה של חשד שחליתם בקורונה

בדיקת אנטיגן לזיהוי קורונה. Patrick Daxenbichler, ShutterStock
יעלו גם על הזן החדש? בדיקת קורונה ביתית/ShutterStock, Patrick Daxenbichler

הקורונה חזרה ויש דבר אחד מאוד חשוב שתדעו: הבדיקות שאתם מכירים לא יעילות כפי שהיו בזני הקורונה הקודמים. הזמינות הנרחבת של בדיקות אנטיגן מהירות אולי הפכה את בדיקת COVID-19 הביתית למהירה ונוחה, אבל כעת פקידי בריאות פדרליים מזהירים כי בדיקות אלו, אף שהן חשובות לאיתור זיהומים וריסון התפשטות נגיף הקורונה, עלולות להיות פחות אמינות עקב הופעתן של גרסאות אומיקרון חדשות יותר כגון JN.1.

מהי אם כן הדרך הטובה ביותר לנווט בבדיקות כאשר אנחנו עומדים בפני גל נוסף של קורונה בחורף? העצות המוכרות עדיין חלות, אבל מומחים מציעים תובנות נוספות לאור האופי המתפתח של הנגיף, שעלול לגרום לאנשים לחלות מהר יותר מבעבר.

פיטר צ'ין-הונג, מומחה למחלות זיהומיות באוניברסיטת סן פרנסיסקו, מציין שחלק מהאנשים מתגלים כחיוביים רק שלושה ימים לאחר החשיפה. יחד עם זאת, מוטציות בנגיף גורמות לכך שהבדיקה עלולה לא לזהות אותו אפילו עד שבוע לאחר החשיפה. הסיבה לכך היא שהערכות תוכננו לגרסאות קודמות, ולמרות שהן עדיין יכולות לזהות את הזנים החדשים יותר, נדרשת הצטברות גדולה יותר של דגימות וירוסים בנחיריים כדי להפעיל תוצאת בדיקה חיובית.

שלילי זה לא תמיד שלילי

אם אתם נבדקים ונמצא כי אתם שליליים ל-COVID-19 בבדיקה ביתית, זה לא תמיד אומר שאתם שליליים בבירור. אם תערכו את הבדיקה מדי לאחר שנחשפתם לנגיף, אתם עלולים לקבל תשובה שלילית שגויה. עבור גרסאות חדשות יותר, מומחים ממליצים להתחיל לבדוק כשלושה ימים לאחר החשיפה. אם התוצאה שלילית, המשיכו לבצע בדיקות כל יום או יומיים עד היום השישי.

בעוד שבדיקות מעבדה מולקולריות, כגון PCR, הן רגישות ומדויקות יותר, הן בדרך כלל דורשות ביקור במרפאה או במשרד הרופא ויכולות לעלות ביוקר.

ללא קשר לתוצאות הבדיקה, לאנשים שחשים לא טוב מומלץ מאוד ללבוש מסכות באיכות גבוהה בסביבות צפופות ולהישאר בבית כדי להפחית את הסיכון להפצת חיידקים.

אנשים עם מסיכות נגד קורונה, קניון הזהב, ראשון לציון, 11 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
אנשים עם מסיכות נגד קורונה, קניון הזהב, ראשון לציון, 11 באוגוסט 2021/ראובן קסטרו

בעוד JN.1, צאצא של זן BA.2.86 omicron, נראה יותר מדבק, אין ראיות שהוא גורם למחלה קשה יותר. אבל רואן מזהיר שהגרסה, שהופיעה בנובמבר, לא הוערכה במלואה על ידי וירולוגים. ה-CDC מדווח ש-JN.1 מהווה כעת כ-62% מהמקרים בארצות הברית, זינוק משמעותי מ-21% לפני חודש. בישראל הזן הזה מהווה כ-66 אחוזים ממקרי ההידבקויות.

התסמינים הנפוצים ביותר של JN.1 כוללים גודש, שיעול וכאב גרון. כמה מחקרים עדכניים הציעו גם קשר לחרדה ולנדודי שינה, ולפוטנציאל לזיהום ריאתי.

אגב, אם שמרתם בדיקות קורונה מלפני שנה כדאי להשליך אותן לפח, כיוון שחלק מהמרכיבים בערכה פגי תוקף ולא מהימנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully