וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגמנטציה: האתגר הגדול של רפואת העור והפיתרון אליו

ד"ר מוניקה אלמן

עודכן לאחרונה: 16.1.2024 / 12:59

פיגמנטציה מתגברת בעור בעקבות כל מיני גורמים, אבל למעשה היא גם חלק טבעי מתהליך חידוש העור. אז מה ניתן לעשות כדי להפחית אותה ולמה היא מחייבת תחזוקה לכל החיים?

פגימנטציה בעור. ShutterStock
פגימנטציה בעור/ShutterStock

אחד האתגרים ברפואת עור, אסתטיקה וקוסמטיקה הוא הטיפול בפיגמנטציה - שהיא למעשה הופעה של כתמים על העור. כתמים אלו הפכו להיות בעיה אסתטית כואבת מאוד וחשוב לדעת שהם לא נעלמים אבל כן מתעדנים ומשתפרים, ובכל מקרה הם מחייבים תחזוקה לכל החיים.

כדאי להבין כי מבנה העור בנוי כמו אבני שפה או גג רעפים. בשכבת הבסיס של האפידרמיס על כל 10 תאי עור בסיסים יש תא צבע אחד בשם מלנוציט. גוון העור נקבע על ידי מספר גורמים כמו למשל תכולת ופיזור המלנין, ולאנשים בהירים וכהים יש אומנם מספר זהה של מלנוציטים, אבל אופי הפעילות הפונקציונלית שלהם תחת גורמים וגירויים שונים, גורמת לשינוי הצבע ברקמה.

סוגי פיגמנטציה קיימים

היפר פיגמנטציה: הופעה של כתמים כהים יותר מצבע העור שלנו.

חלוקה לפי מיקום בפנים: אפידרמלית - בחלק העליון של העור, לעומת דרמלית שהיא בחלק העמוק של העור. הסיבות לחלוקה הזו מגוונות ומתחילות בחשיפה לשמש, שינויים הורמונליים, שינויים בגיל, דרך טראומה מכנית, דלקות עור ומסתיימות באורחות חיים וגנטיקה.

פיגמנטציה פיזיולוגית: מתרחשת עקב התרבות של מלנוציטים (תאי הצבע) ולא מהפרשת יתר של מלנין. היא באה לידי ביטוי בדלקות עור, קרטוזות (סוג של יבלות עור בצבע חום בשרני מוגבה מעל פני העור), יבלות סבוראיות ונגעי עור שונים.

פיגמנטציה תפקודית או פונקציונלית: נגרמת מפעילות יתר של תאי הצבע במנגנונים שונים עקב חשיפה לשמש, הורמונליות, בעיות בריאותיות/גנטיות, תזונה לקויה, קוסמטיקה, "טיפולי יתר" שלא מתאימים, תרופות ודלקות עור ששינו את צבע העור באופן בלתי הפיך.

בהתבגרות של הרקמה ישנה ירידה בפעילות ההתחדשות של התאים "בדבק הבין תאי" המחבר ומשפר את הגמישות והמוארות של העור ומשנה את העור לדק יותר, פגיע יותר, מוכתם ובעל חוסר אחידות של מרקם העור. גורם נוסף הוא אובדן נפח ושינויים החלים בעומק העור, הרחבה של כלי דם והתכווצות של הרקמה על שכבת השומן. בגיל ההתבגרות ישנה פעילות דלקתית של העור (אקנה בדרגות חומרה שונות) ומשאירה פיגמנטציה בעור.

חלק ממחזור העור: מנגנון הפיגמנטציה הוא בעצם חלק מתהליך ביולוגי בעור כאשר מתבצע פינוי חומרים מהעור: למשל העור מתחלף אחת לחודש, לכן פינוי הצבע שזלג לתת עור יכול להתפנות בין חודש לשישה חודשים. גורמים נוספים הם חשיפה לשמש תחת נטילת גלולות למניעת הריון או חלופות הורמונליות הגורמות לפעילות יתר של מנגנון הצבע עם פיגמנטציה במצח, לחיים, מעל השפה, אף ורקות. פיגמנטציה כזו יכולה להופיע בכל זמן נתון ללא התראה קודמת גם לאחר הפסקת הגלולות.

פיגמנטציות הורמונליות: אלה נוהגות להתחדש עם שינויים שונים תחת גורמים וגירויים שונים ו"לא נעלמות". יש חשיבות למדדים אימונולוגים, מחלות עור ו/או שילובן של מחלות מעיים למשל.

כל הפיגמנטציות מלוות בדלקות שונות בעור, תגובות אלרגיות, כוויות, דלקות כמו אקזמה, דרמטיטיס, דלקת של זקיקי השערה, או ריבוי של טיפולים קוסמטיים ואסתטיים ברשתות החברתיות אשר לא מתאימים. גורמים לPIH - פיגמנטציה עמוקה של העור כתוצאה מהטיפול שנשארת על העור.

האם יש הבדל בין גברים לנשים?

ההבדל הוא חד משמעי - בעיקר אצל גברים. עור הגבר עבה ב-30% מעור האישה. אבל גם שינויים הורמונליים שחלים בגוף האישה במהלך חייה מגיל התבגרות ועד סוף גיל הפוריות, נטילה של הורמונים לתקופת המעבר וסטרס ומתח מעצימים את הופעת הפיגמנטציות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

אילו טיפולים קוסמטיים מתאימים לטיפול בפיגמנטציה?

כל הטיפולים הקוסמטיים עובדים בשיטה של שילובים. כלומר, שילוב של טיפולי מכון בידי קוסמטיקאית מיומנת היודעת לאבחן את סוג הפיגמנטציה, פיזור כל הפנים, אזורים שונים של הפנים (מצח, אף, מעל השפה צוואר, ממוקד או מפוזר צבע הפיגמנטציה, מצב העור ונזקי קרינה.

אין טיפול אחד שיכול לעזור. רק שילוב של חומרים כמו לוכדי מלנין בתרכובות כימיות שונות דוגמאת הידרוקינון (יעיל מאוד ומחייב מרשם רופא), חומצות גליקוליות, אלפה הידרוקסיות, לקטיות, מנדליות ארבוטין, רטינואידים, חומצה טראנזאמית ועוד. חשוב מאוד לתת את השילוב הטיפולי-קוסמטי הנכון לכל אחת כמו חליפה התפורה אישית.

ההמלצה היא ללכת לרופאי עור, פלסטיקאים ורופאים אסתטיים היודעים לטפל בבעיה זו. ישנם גורמים הבונים את האבחנה ולפי החלטה רפואית אסתטית משלבים בין טיפולים: פילינג עמוק, טכנולוגיות של לייזר, IPL - הבזקי אור, גלי רדיו משולבים בוואקום עם מיקרונידלינג, גלי רדיו רשתיים, אולטרסאונד, צריבה וכריתה של הנגעים וכל זה בהתאמה לפי גיל, מגדר, מצב העור, נזקי קרינה, פוטואג'ינג ותרופות.
יש חשיבות לתוצאה ולכן חשוב לבדוק את מחלות הרקע, תזונה, מתח וגנטיקה. כל הטיפולים חייבים להיות משולבים במשחות בהתאמה.


הכותבת היא ד"ר מוניקה אלמן, מומחית לרפואת עור ומין והמנהלת הרפואית של רשת מכבי אסתטיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully