וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר המפתיע בין חרדה של אמהות לילדים שמרטיבים בלילה

בשיתוף zap doctors

10.1.2024 / 6:03

אורולוגית הילדים ד"ר עידית דובי סובול שופכת אור מפתיע על הקשר בין הרטבת לילה אצל ילדים, אמהות חרדות ובעיות נוספות מהן סובלים הילדים שקמים רטובים בבוקר

ילד ישן במיטה ספוגת שתן. ShutterStock
"להפרעה הזו עלולה להיות השפעה מאוד גדולה על העולם הרגשי של הילד"/ShutterStock

הרטבת לילה הינה תופעה שעלולה לגרום להרבה דאגה בקרב ההורים והילדים. ד"ר עדית דובי סובול, מומחית בכירורגיה אורולוגית ואורולוגית ילדים, העוסקת בבריחת שתן ביום ובלילה מסבירה מה היא בעצם הרטבת לילה, ולמה זה כמעט אף פעם לא "אשמת הילד".

מה היא הרטבת לילה?

עדית דובי סובול: "הרטבת לילה, מוגדרת מגיל 5, היא חלק מספקטרום הפרעות בתפקוד מערכת שתן תחתונה, הכוללות בין היתר, תכיפות במתן שתן, דחיפות , הרטבת יום , התאפקות קיצונית ודלקות חוזרות בדרכי השתן".

מה הסיבות להרטבת לילה?

"ככל הנראה מדובר בשילוב של מספר גורמים. ההנחה היא שמדובר באחת או יותר מהסיבות הבאות: תפוקת שתן לילית מוגזמת, שלפוחית פעילה מדי (המכונה " שלפוחית רגיזה") שלרב תופיע יחד עם הפרעות השתנה במהלך היום, והפרעת שינה ("אי אפשר להעיר אותו"). במצב תקין על מנת לאפשר שנת לילה ללא הרטבה הגוף מפריש הורמון שמקטין את כמות השתן המיוצרת בשינה, השלפוחית רפויה ושקטה במהלך שינה והילד יתעורר לגירוי של שתן. כאשר אחד או יותר מהמנגנונים הללו פגום, זה מתבטא בהרטבת לילה.

מדובר בתופעה שכיחה?

"כל ההפרעות בתפקוד מערכת בטן תחתונה ביום ובלילה הן הרבה יותר שכיחות ממה שאנחנו יודעים, ויכולות להגיע ל 20% בילדי בית ספר. להפרעה הזו עלולה להיות השפעה מאוד גדולה על העולם הרגשי של הילד. אפילו אם נתייחס כרגע רק להרטבת לילה, מחקרים מראים שפעמים רבות היא גורמת להתפתחות התנהגות של הימנעות ממצבים חברתיים, נכלמות ופגיעה בתפקוד היומי עקב הפרעה לשינה. חלק מהמחקרים מצביעים על כך שילדים, הסובלים מהרטבת לילה מצליחים פחות בלימודים. ויש מחקר שמראה שההיקשרות של ילדים להורים שלהם, פחות טובה בילדים שסובלים מהרטבת לילה".

מה יכולה להיות הסיבה לפגיעה בהיקשרות ההורית?

"יתכן שיש פה כעס הורי, אבל זה מצב של הביצה והתרנגולת: האם הם מרטיבים בגלל שיש בעיית היקשרות, או שהכעס של ההורים נובע מההרטבה שלהם? בכל אופן אנחנו כן יודעים שייתכן שיש קשר בין הרטבת לילה והיקשרות פחות טובה להורה. מחקר עדכני מצא שלילדים שסובלים מהרטבת לילה, יש אמהות הסובלות משיעור גבוה מאוד של חרדה, ביחס לילדים יבשים".

פנייה לד"ר עדית דובי סובול באמצעות אתר "זאפ דוקטורס"

הכתבה באדיבות "זאפ דוקטורס"

מה בעצם הקשר?

"זו סטטיסטיקה שבודקת את הקשר, לא את הסיבה, וקשה להגיד אבל יתכן שחרדה אימהית מעלה את הסיכוי לילד עם הרטבת לילה. אבל מה שמשמעותי פה, זה שכשאני מסתכלת על ילד, הוא חלק ממשהו, חלק ממשפחה, חלק ממסגרת. אם אני יודעת שהסיכוי של האם לסבול מחרדה הוא גבוה יותר, זה משהו שאני לוקחת בחשבון בהחלטה על תזמון וסוג הטיפול ואולי מציעה לאם גם עזרה.

האם הרטבת לילה היא חלק ממכלול גדול יותר של בעיות?

"הרטבת לילה מתחלקת לשני סוגים. הרטבת לילה ראשונית או שניונית. הרטבה ראשונית היא הרטבה שתמיד הייתה מאז הגמילה, הרטבה שניונית היא מצב בו הילד היה יבש כמה חודשים ואז חזר להרטיב. הרטבה שניונית מחייבת בירור שונה לחלוטין מהרטבה ראשונית.

בנוסף, חשוב מאד להבין האם אנחנו מתמודדים עם הרטבה חד תסמינית או רב תסמינית. כ30% מהילדים סובלים גם מהפרעות במתן שתן במהלך היום, וזה נקרא הרטבת לילה רב תסמינית. ילד עם הרטבה רב תסמינית יסבול ביום מעוד התסמינים: דחיפות, תכיפות, דלקות בשתן, התאפקות קיצונית, הרטבת יום, או עצירות. ההגדרה של סוג ההרטבה מתבצעת אצל אורולוג ילדים.

זה לא משהו שההורים יכולים להגיד בעצמם?

"לא, כי הרבה פעמים הם לא מודעים לבעיות אחרות שיש לילד במהלך היום, כמו למשל עצירות או בריחה קלה של שתן, והכי שכיח זה שההורים לא מודעים להתנהגות של התאפקות קיצונית עד שזה יתבטא בבריחת שתן או דלקות.

חשוב מאוד להתייחס לכל ילד באופן אישי, ולבדוק טוב טוב אם אנחנו באמת מדברים רק על הרטבת לילה, או שיש משהו במהלך היום. כל השיטות המוצעות אונליין, לא לוקחות בחשבון שהילדים שונים אלה מאלה. אם מטפלים בילד שסובל מהרטבה רב תסמינית, ומתייחסים רק להרטבת לילה, אז הסיכוי להיכשל בטיפול יותר גדול, ואז דנים אותו לעוד כישלון. לכן מאוד חשוב, כשמתייחסים להרטבת לילה, לקחת אנמנזה מדויקת, לעשות בדיקה פיזיקלית כוללת ולהתבונן בקשר של הילד עם ההורים ובאופיו של הילד. הבדיקה הפיזיקלית מאד חשובה: ניתן למצוא הצטברות של צואה בבטן בבדיקה כשההורים אומרים שאין בכלל עצירות. לפעמים נמצא היצרות בפי השופכה".

הרטבת לילה. ShutterStock
"היעדר טיפול עלול לגרום לנזק במישורים רבים"/ShutterStock

איך זה קשור לבריחת שתן?

"יש כל מיני גורמים המשפיעים על מערכת השתן וגורמים לפעילות יתר של כיס השתן, אחד מהם זו עצירות שגורמת להפעלה של כיס השתן - בילדים שסובלים מעצירות, קשה יותר לטפל בהרטבת לילה. דוגמה נוספת היא היצרות של פי השופכה אשר גורמת חסימה, הגורמת לשינויים בדופן כיס השתן, ואלה יוצרים שלפוחית פעילה ביתר שאת - וכך זה משפיע על ההרטבה בלילה. לכן חשוב מאוד לבדוק אם יש גם תסמינים במהלך היום. כמו כן חשוב ב אנמנזה לבדוק אם יש מחלות נלוות, כמו הפרעת קשב וריכוז, הפרעות פסיכיאטריות, מחלות נוירולוגיות ועוד"

איך את מסבירה שהורים רבים מעדיפים לא לטפל בהרטבת לילה?

"במקרים מסוימים ולמרות שלרוב מדובר בתופעה שחולפת לבד, היעדר טיפול עלול לגרום לנזק במישורים רבים. מחקרים מראים שככל הנראה הרטבת לילה פוגעת באיכות השינה. אם זה משום שקמים רטובים וצריכים להתקלח באמצע הלילה, ואם זה בשל השינה בבגדים רטובים. ילד שלא ישן טוב, בדיוק כמו מבוגר שלא ישן טוב, תפקודו נפגע. בנוסף, הרבה פעמים זה פוגע באווירה הביתית. יש הורים שחושבים שהילד שולט בזה וכועסים, אבל זה לא נכון.

בל נשכח את המשאבים של ההורים בטיפול סביב זה: הזמן, הכביסות, העלויות. כל אלה עלולים להגביר את המתח בבית. כך שאני חוזרת ואומרת, כל ילד שונה, וכל ילד הוא חלק ממשפחה, מחברים. כל ילד בעל מבנה נפשי שונה, ויש לשקול כל מקרה לגופו תוך שימת לב לדברים שצוינו".

באיזה שלב מגיעים אלייך לטיפול?

"אני לא דוחפת לטיפול, אלא מטפלת כשזה מפריע. ההערכה הראשונית שלי היא מידת ההשפעה של הרטבת לילה על הילד וסביבתו. הרי ילדה שבורח לה בלילה לא יוצאת לטיולים, לא ישנה אצל חברות ומפתחת התנהגות נמנעת. בעיניי הקריטריון הכי חשוב לטיפול הינו מניעת השפעה שלילית של הרטבת הלילה על איכות החיים של הילד ושל המשפחה שלו. אגב, רבים מהילדים שסובלים מהרטבה הם בעלי שפת גוף אופיינית במרפאה שלי. הם נכנסים הרבה פעמים עם ראש מורכן ולא רוצים לדבר על זה. לא צריך יותר מזה בשביל להבין שאלו ילדים שצריכים טיפול. אני מתבוננת על האינטראקציה עם ההורים, מבררת איך זה גורם להם להרגיש, אם זה מעצבן אותם, וכמה זה מתסכל אותם. אני שואלת את הילד איך זה לקום בבוקר רטוב לעומת יבש. זאת הערכה מאד חשובה בעיני. וכמובן לבחון היטב האם יש הפרעות השתנה ביום, ולטפל בהן".

איך מתבצע הטיפול?

"הטיפול מתחיל בשינויים התנהגותיים. אני לומדת מהילד על הרגלי השתיה והאכילה שלו, בודקת את היגיינת השינה שלו מבחינת מסכים למשל. צפיה במסכים שעתיים לפני השינה פוגעת באיכות השינה. מחקרים עדכניים קושרים בין שעות צפייה במסכים ובין הפרעות תפקוד מערכת שתן תחתונה בילדים. לאחר האבחון נתחיל טיפול התנהגותי וטיפול בהפרעות השתנה ועצירות ביום. יש ילדים עם הרטבה רב תסמינית שזקוקים לפיזיותרפיה של רצפת האגן מיוחדת לילדים.

כאשר הילד ללא תסמינים ביום, ניגש לטפל בהרטבת לילה. שני הטיפולים העיקריים להרטבת לילה הינם פעמונית שהוא מכשיר שרוטט או מצפצף במגע עם נוזל, וטיפול תרופתי. השימוש בפעמונית אשר מוצע בכל מיני אתרים לא יכול להיות לפני בדיקה של הילד והערכתו. כמו כן לא כל ילד או כל משפחה מתאימים לטיפול בפעמונית וצריך לבחור את המטופל הנכון לטיפול זה, אחרת הוא נדון לכישלון .
טיפול תרופתי (תרופה שמקטינה את כמות השתן המיוצר בלילה), הינו טיפול יעיל ובטוח להרטבת לילה. גם פה חשוב להסביר על אופן נכון של נטילת התרופה, ולקבוע מינון מתאים. במידה ואין שיפור עם תרופה אחת ניתן לשלב שתי תרופות".

ליצירת קשר עם ד"ר עדית דובי סובול, מומחית בכירורגיה אורולוגית. 072-3226072

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
בשיתוף zap doctors
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully