וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר להרגיש יותר טוב: 6 החלטות שחשוב לקבל עבור 2024 משופרת

ד"ר אורן טנא

עודכן לאחרונה: 31.12.2023 / 10:01

לא נתגעגע ל-2023. הנה כמה "הבטחות נפשיות לעצמנו" שאפשר לקבל לקראת השנה החדשה. כי החלטה אחת קטנה יכולה לעשות שינוי גדול. הפסיכיאטר ד"ר אורן טנא עם הצעות

בחור צעיר מניף ידיים מול השקיעה. ShutterStock
עניין של בחירה. להרגיש טוב יותר/ShutterStock

היום ברור לכולנו - לצד המאבק העיקש נגד אויבינו, החזית החדשה של ישראל היא שיקום הנפש. כולנו מצולקים מטראומה איומה, ולא יעזור לטמון את ראשנו בחול, ולקוות שיהיה בסדר. בבריאות המנטלית שלנו אפשר וצריך להשקיע. בעיקר, כי החלטות פשוטות יכולות לעשות שינוי מאוד משמעותי. תחשבו על זה ככה, כולנו ניצבים בפני בחירה - האם בסוף 2024 נהיה "עוד מאותו דבר", מותשים פיזית ונפשית מהמציאות השוחקת של חיינו - או שנחליט אקטיבית שאנחנו מנסים לעלות על מסלול אחר, אף שהוא דורש מאמץ. אז הנה שש החלטות של בריאות נפשית, שמומלץ לקבל עבור 2024 טובה יותר:

1. ערכו חוזה חדש עם החדשות

נכון, הכול קורה ומשתנה כול הזמן וחייבים להרגיש בשליטה ומעודכנים. אבל בפועל - אנחנו יודעים שהחדשות מציפות אותנו במידע, מבהילות אותנו, מתסכלות אותנו ובעיקר מייאשות אותנו. להישאר מעודכנים זה חשוב, אבל חשוב גם שנדע לשים גבול לשטף המידע המאיים. שנה חדשה היא הזדמנות מצוינת לערוך חוזה עדכני עם הטלוויזיה ומקורות המידע האחרים - ולהחליט לצרוך אותם בגבולות ברורים, ובעיקר מוגבלים.

איך מתחילים? שיטה שעובדת - לא מדליקים טלוויזיה עד שמונה בערב.

2. אם כבר חדשות - טפלו גם במדיה החברתית

מתי לאחרונה מחקתם אפליקציה עליה בזבזתם שעות בגלילה שמטמטמת את המוח? האם 2024 אינה תירוץ מעולה לעשות בדיוק את זה? אם כבר ניסחנו חוזה חדש עם החדשות - בואו נרחיב אותו לעיסוק במדיות החברתיות השונות. הגיע הזמן להחליט על הגבלת הזמן שלנו מול אפליקציות מיותרות (ובואו נודה בזה - לכולנו יש כאלה), שרק מגבירות תחושות של FOMO, מספקות מידע, שחלקו הגדול שגוי או לא מדויק, או כזה שאנו כבר יודעים, וגורמות לחיים של כולם בסביבתנו להיראות מרהיבים ומעניינים יותר משלנו.

איך מתחילים? הגדירו שעה אחת ביום בה תוכלו לשוטט באפליקציות החברתיות

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
כשהפלטפורמות שכולנו התרגלנו אליהן יהיו בתשלום, האם תישארו במשחק?. Pexels.com
צמצמו לשעה ביום. מדיות חברתיות/Pexels.com

3. השקיעו בחברים

בזמן שהתפנה מהחדשות ומהמדיה החברתית, אל תשקעו בספה בדכדוך. במקום זאת, הרימו טלפון לחבר או חברה שמזמן לא פגשתם. השקיעו במעגלי חברים אחרים. תעבדו בזה קצת. מחקר אחרי מחקר מוכיח - רשת חברתית ושייכות לקהילה הם עמודי תווך בבריאות נפשית. אז נכון שלפעמים עייפים ואין חשק או מצב רוח, אבל זכרו - לשבת עם חברים על כוס יין עדיף בהרבה על לשכב על ספה עם טלפון ביד, וזו גם השקעה מצוינת בעתידכם הנפשי.

איך מתחילים? מקדישים לפחות יום אחד בשבוע למפגש חברתי.

4. שמרו על עצמכם אקטיביים

החדשות היומיומיות ("הותר לפרסום") מעודדות עמדה פאסיבית, בהמתנה לעוד חדשות רעות. צאו מהמעגל הזה. תהיו פעילים - במה שבא לכם טוב. זה יסיח את דעתכם וייתן לכם תחושת שליטה ויכולת (או agency באנגלית). חשובה לכם פוליטיקה - אז יאללה תהיו מעורבים, לכו להפגין. חשוב לכם לשפר המצב החברתי - צאו להתנדב במיליון מקומות אפשריים. מחקרים מראים שהתנדבות עושה טוב לנפש ולנשמה, אז זוזו ועשו משהו. בשביל החברה, וכן - גם בשבילכם.

איך מתחילים? יוצרים קשר עם ארגון אחד שקרוב לליבכם ומציעים עזרה. תתפלאו כמה שזה יעשה לכם טוב.

5. החליטו להיות אופטימיים

לפעמים זה (גם) עניין של החלטה. ואפשר להחליט שיהיה כאן טוב בסוף, ושלזה אנחנו מקווים, שלמען זה אנחנו נלחמים, שזה העתיד שאנחנו רוצים עבורנו ועבור ילדינו. גם בתוך הרע, אפשר לנסות לחשוב כל לילה לפני השינה על משהו טוב אחד, ולהגיד עליו תודה בשקט. כי הכרת תודה היא מרכיב חשוב בבריאות הנפש.

איך מתחילים? מכניסים את הפעולה הקטנה הזו לשגרת הפעולות שאנחנו עושים לפני השינה, בדיוק כמו צחצוח שיניים או שטיפת פנים.

6. לכו לטיפול

כן, פשוט כך. אם אתם מרגישים שגדול עליכם, אם אתם מרגישים שקשה לבד, אם אתם מרגישים שחסר לכם איזה ניצוץ שיתניע אתכם - אל תישארו עם המצוקה הזו לבד. לא כולם חייבים טיפול מקצועי - אבל מי שצריך ורוצה, חבל שיעכב זאת בתירוצים. מגיע לכם להיות מטופלים ויש המון מטפלים טובים שם בחוץ. אז יאללה - נשאר רק לבחור אחד. בהצלחה.

איך מתחילים? עושים רשימה של דברים שמפריעים לכם והייתם רוצים לשנות בעצמכם. עכשיו, כשיש לכם את הסיבות, הושיטו יד ובקשו עזרה.


ד"ר אורן טנא הוא מנהל המכון הפסיכיאטרי באיכילוב ומנהל מכון "מנטליקס" לרפואת הנפש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully